Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Małe formy dramatyczne w nauczaniu języka polskiego jako obcego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-MF-12JPO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Małe formy dramatyczne w nauczaniu języka polskiego jako obcego
Jednostka: Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Kierunek studiów:

studia podyplomowe nauczania języka polskiego jako obcego

Cele kształcenia:

- zaznajomienie słuchaczy z zasadami dydaktyki autonomizującej i systemem półautonomii w nauczaniu języka polskiego jako obcego

- zaznajomienie słuchaczy z materiałami dydaktycznymi prezentującymi techniki teatralne i dramowe w rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej uczących się języka polskiego jako obcego

- wykształcenie umiejętności samodzielnego przygotowywania przez lektora ćwiczeń interaktywnych z wykorzystaniem form dramatycznych

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

- wiedza o języku (poziom szkoły średniej).

- wiedza o rodzajach i gatunkach literackich (poziom szkoły średniej)

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

konwersatorium, praca indywidualna podczas zajęć, lektura indywidualna, dyskusja w grupie, praca zespołowa


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

suma godzin 30

ETCS 1

Pełny opis:

Przydatność i efektywność technik teatralnych i dramowych w kształtowaniu samodzielności językowej i rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej.

Przydatność małych form dramatycznych i możliwość ich adaptacji w nauczaniu języka polskiego jako obcego; tworzenie z uczącymi się własnych utworów oraz zasady ich wykonywania i rejestrowania; realizacja i samoocena jako czynniki rozwijające kompetencję komunikacyjną, szczególnie socjolingwistyczną, interkulturową, interakcyjną i pragmatyczną.

Obejrzenie i analiza sfilmowanych przedstawień (4-6 przedstawień) w wykonaniu słuchaczy uczących się języka polskiego jako obcego;

Samodzielne przygotowanie projektu przedstawienia, z uwzględnieniem postawy sprawnościowej w nauczaniu języka polskiego jako obcego

Literatura:

A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Kraków 2005

Autonomizacja w dydaktyce języków obcych. Doskonalenie się w komunikacji ustnej. Red. W. Wilczyńska, Poznań 2002

Nowa generacja w glottodydaktyce polonistycznej, Red. W.T. Miodunka. Kraków 2009

K. Pankowska, Pedagogika dramy, Warszawa 2000

K. Witerska, Drama na różnych poziomach kształcenia, Łódź 2010

K. Koppett, Techniki teatru i improwizacji w programach szkoleniowych, Kraków 2003

Efekty uczenia się:

słuchacz potrafi:

efektywnie wykorzystywać w toku nauczania języka polskiego jako obcego wiedzę na temat technik teatralnych i dramowych służących rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej uczących się języka polskiego jako obcego;

odpowiednio, z uwzględnieniem potrzeb i możliwości uczących się, dobierać materiały dydaktyczne (teksty literackie, projekty dramy);

przyswajać opracowania teoretyczne i podręcznikowe z zakresu teorii i praktyki dramy, technik teatralnych oraz autodydaktyki (w języku polskim lub w wybranym przez słuchacza języku obcym);

Samodzielnie analizować zrealizowane przedstawienia, określić poziom kompetencji komunikacyjnej uczących się języka polskiego jako obcego;

Samodzielnie opracować propozycję dramy i przedstawienia teatralnego (wybór tekstu, tematu do wspólnego napisania tekstu z uczącymi się ).

Metody i kryteria oceniania:

aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);

wartość merytoryczna samodzielnie opracowanych projektów interaktywnych ćwiczeń z zastosowaniem technik teatralnych i dramy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Wieczorek
Prowadzący grup: Monika Valkova-Maciejewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Wieczorek
Prowadzący grup: Monika Valkova-Maciejewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)