Małe formy dramatyczne w nauczaniu języka polskiego jako obcego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-MF-12JPO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Małe formy dramatyczne w nauczaniu języka polskiego jako obcego |
Jednostka: | Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Kierunek studiów: | studia podyplomowe nauczania języka polskiego jako obcego |
Cele kształcenia: | - zaznajomienie słuchaczy z zasadami dydaktyki autonomizującej i systemem półautonomii w nauczaniu języka polskiego jako obcego - zaznajomienie słuchaczy z materiałami dydaktycznymi prezentującymi techniki teatralne i dramowe w rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej uczących się języka polskiego jako obcego - wykształcenie umiejętności samodzielnego przygotowywania przez lektora ćwiczeń interaktywnych z wykorzystaniem form dramatycznych |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | - wiedza o języku (poziom szkoły średniej). - wiedza o rodzajach i gatunkach literackich (poziom szkoły średniej) |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | konwersatorium, praca indywidualna podczas zajęć, lektura indywidualna, dyskusja w grupie, praca zespołowa |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | suma godzin 30 ETCS 1 |
Pełny opis: |
Przydatność i efektywność technik teatralnych i dramowych w kształtowaniu samodzielności językowej i rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej. Przydatność małych form dramatycznych i możliwość ich adaptacji w nauczaniu języka polskiego jako obcego; tworzenie z uczącymi się własnych utworów oraz zasady ich wykonywania i rejestrowania; realizacja i samoocena jako czynniki rozwijające kompetencję komunikacyjną, szczególnie socjolingwistyczną, interkulturową, interakcyjną i pragmatyczną. Obejrzenie i analiza sfilmowanych przedstawień (4-6 przedstawień) w wykonaniu słuchaczy uczących się języka polskiego jako obcego; Samodzielne przygotowanie projektu przedstawienia, z uwzględnieniem postawy sprawnościowej w nauczaniu języka polskiego jako obcego |
Literatura: |
A. Seretny, E. Lipińska, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Kraków 2005 Autonomizacja w dydaktyce języków obcych. Doskonalenie się w komunikacji ustnej. Red. W. Wilczyńska, Poznań 2002 Nowa generacja w glottodydaktyce polonistycznej, Red. W.T. Miodunka. Kraków 2009 K. Pankowska, Pedagogika dramy, Warszawa 2000 K. Witerska, Drama na różnych poziomach kształcenia, Łódź 2010 K. Koppett, Techniki teatru i improwizacji w programach szkoleniowych, Kraków 2003 |
Efekty uczenia się: |
słuchacz potrafi: efektywnie wykorzystywać w toku nauczania języka polskiego jako obcego wiedzę na temat technik teatralnych i dramowych służących rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej uczących się języka polskiego jako obcego; odpowiednio, z uwzględnieniem potrzeb i możliwości uczących się, dobierać materiały dydaktyczne (teksty literackie, projekty dramy); przyswajać opracowania teoretyczne i podręcznikowe z zakresu teorii i praktyki dramy, technik teatralnych oraz autodydaktyki (w języku polskim lub w wybranym przez słuchacza języku obcym); Samodzielnie analizować zrealizowane przedstawienia, określić poziom kompetencji komunikacyjnej uczących się języka polskiego jako obcego; Samodzielnie opracować propozycję dramy i przedstawienia teatralnego (wybór tekstu, tematu do wspólnego napisania tekstu z uczącymi się ). |
Metody i kryteria oceniania: |
aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej); wartość merytoryczna samodzielnie opracowanych projektów interaktywnych ćwiczeń z zastosowaniem technik teatralnych i dramy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Wieczorek | |
Prowadzący grup: | Monika Valkova-Maciejewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Wieczorek | |
Prowadzący grup: | Monika Valkova-Maciejewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.