Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Pedagogical Laboratory: Induction to Practice - Teaching Specialisation

General data

Course ID: 03-LPED-11ZU
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Pedagogical Laboratory: Induction to Practice - Teaching Specialisation
Name in Polish: Laboratorium pedagogiczne przygotowujące do praktyk - spec. nauczycielska
Organizational unit: Institute of Polish Philology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 1.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) filologia polska

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) Cele modułu kształcenia:

- poszerzenie i pogłębienie wiedzy dotyczącej zjawisk zachodzących w zespole klasowym i pracy wychowawczej z klasą w szkołach ponadpodstawowych (wyłonienie obszarów pracy wychowawczej i poszukiwanie skutecznych narzędzi radzenia sobie) poprzez pracę warsztatową,

- rozwijanie wiedzy na temat grup dyskryminowanych oraz mechanizmów emancypacyjnych, budowanie kompetencji rozpoznawania i reagowania na przejawy dyskryminacji rówieśniczej,

- budowanie kompetencji projektowania i realizowania edukacji antydyskryminacyjnej w środowisku szkolnym orz wzmacniania grup i osób narażonych na dyskryminację na zasadach włączania i upodmiotowienia,

- zapoznanie studentów z regulacjami prawnymi dotyczącymi doradztwa zawodowego w polskim systemie edukacji,

- wskazanie dostępnych zasobów, dotyczących wspierania uczniów w procesie planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej oraz sojuszników, występujących w otoczeniu społecznym, wspierających ucznia w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych.

Year of studies (where relevant):

Year 1

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, praca z tekstem, metoda warsztatowa, demonstracje dźwiękowe i/lub video, metody aktywizujące, praca w grupach.

Full description: (in Polish)

Treści programowe dla przedmiotu:

- specyfika, obszary i zasady prowadzenia pracy wychowawczej z klasą w szkołach ponadpodstawowych,

- praktyczne rozwiązania w pracy wychowawczej,

- cele i treści edukacji antydyskryminacyjnej,

- formy działań antydyskryminacyjnych i wspierających różnorodność oraz równe traktowanie w środowisku szkolnym,

- etapy projektowania prorównościowych i antydyskryminacyjnych działań edukacyjnych w środowisku szkolnym,

- prowadzanie i ewaluacja prorównościowych i antydyskryminacyjnych działań edukacyjnych w środowisku szkolnym,

- regulacje prawne z zakresu doradztwa zawodowego w systemie edukacyjnym,

- zasoby przydatne w procesie wspierania uczniów, w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej,

- sojusznicy, występujących w otoczeniu społecznym, wspierający ucznia w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych,

- narzędzia, przydatne w procesie odkrywania i rozwijania potencjału uczniów,

- wychowawca w roli doradcy.

Bibliography: (in Polish)

Zalecana literatura (fragmenty wskazane podczas zajęć):

Antydyskryminacja. Pakiet edukacyjny, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa 2005.

Covey S., 6 najważniejszych decyzji, które kiedykolwiek podejmiesz, Poznań 2011.

Covey S., 7 nawyków skutecznego działania, Rebis, Poznań 2007.

Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski, red. M. Branka, D. Cieślikowska, Kraków 2005.

Edukacja antydyskryminacyjna. Ostatni dzwonek! O deficytach systemu edukacji formalnej w obszarze przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami. Raport z badań, red. M. Chustecka, E. Kielak, M. Rawłuszko, Warszawa 2016.

Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe, red. M. Rawłuszko, Warszawa 2011.

Majewska E., Rutkowska E., Równa szkoła– edukacja wolna od dyskryminacji. Poradnik dla nauczycielek i nauczycieli, Gliwice 2007.

Knopik T., Zafascynowani światem. Efektywne wspieranie rozwoju zdolności i zainteresowań uczniów w codziennej praktyce szkolnej, Warszawa 2018.

Kozyra B., Zarządzanie sobą. Zrozum siebie i zrealizuj marzenia, Warszawa 2015.

Materiały Fundacji na rzecz Różnorodności Społecznej.

Pankowska D., Scenariusze godzin wychowawczych. Wychowanie a role płciowe, Sopot 2008.

Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Tom 1-3, red. I. Chmra-Rutkowska, M. Duda, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak, Warszawa 2016.

Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego. Przewodnik dla nauczyciela i doradcy, Warszawa 2012.

Rosalska M., Wawrzonek A., Między szkołą a rynkiem pracy. Doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych, Warszawa 2012.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli.

Sidor-Rządkowska M., Coaching kariery. Doradztwo zawodowe w warunkach współczesnego rynku pracy, Warszawa 2018.

Stereotypy i uprzedzenia, red. C. N. Macrae, Ch. Stangor, M. Hewstone, Gdańsk 1999.

Wawrzonek A., Sukces i jego implikacje dla kształtowania tożsamości zawodowej młodego człowieka w: Solarczyk-Ambrozik E., Barańska M., Uczenie się przez ale życie. Rozwój – kariera – praca, Poznań 2018.

Wołosik A., Majewska E., Napastowanie seksualne. Głupia zabawa czy poważna sprawa, Warszawa 2010.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- zna specyfikę, obszary i zasady prowadzenia pracy wychowawczej z klasą w szkołach ponadpodstawowych,

- stosuje praktyczne rozwiązania wychowawcze w warunkach warsztatowych,

- ma wiedzę na temat celów, treści i form edukacji prorównościowej i antydyskryminacyjnej w środowisku szkolnym,

- potrafi zdiagnozować potrzeby środowiska szkolnego w zakresie zjawisk dyskryminacji i wykluczenia,

- potrafi zaprojektować i przeprowadzić działania z zakresu edukacji na rzecz równości i edukacji antydyskryminacyjnej w środowisku szkolnym (oraz ich ewaluację),

- zna podstawowe regulacje prawne z zakresu doradztwa zawodowego w systemie edukacyjnym,

- dostrzega potrzebę angażowania się w proces doradczy uczniów i podejmuje działania samorozwojowe w tym obszarze,

- zna i wykorzystuje zasoby przydatne w procesie wspierania uczniów, w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej,

- identyfikuje sojuszników, występujących w otoczeniu społecznym, wspierających ucznia w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych,

- wie w jaki sposób realizować treści doradcze na godzinach wychowawczych oraz prowadzonych przez siebie lekcjach przedmiotowych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0)

dobry plus (+db; 4,5)

dobry (db; 4,0)

dostateczny plus (+dst; 3,5)

dostateczny (dst; 3,0)

niedostateczny (ndst; 2,0)

Kryteria oceniania:

- 80% obecności na zajęciach,

- zaliczenie portfolio złożone z zadań realizowanych w trakcie zajęć,

- przygotowanie konspektów lekcji wychowawczych (realizowanych, w miarę możliwości, w ramach praktyk).

Classes in period "Academic year 2020/2021" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 10 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Renata Wawrzyniak-Beszterda
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit

Classes in period "Academic year 2021/2022" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 10 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Renata Wawrzyniak-Beszterda
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit

Classes in period "Academic year 2022/2023" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
laboratory, 10 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Mirosław Radoła
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)