Pedagogical Laboratory: Induction to Practice - Teaching Specialisation
General data
Course ID: | 03-LPED-11ZU |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Pedagogical Laboratory: Induction to Practice - Teaching Specialisation |
Name in Polish: | Laboratorium pedagogiczne przygotowujące do praktyk - spec. nauczycielska |
Organizational unit: | Institute of Polish Philology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
1.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) filologia polska |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Cele modułu kształcenia: - poszerzenie i pogłębienie wiedzy dotyczącej zjawisk zachodzących w zespole klasowym i pracy wychowawczej z klasą w szkołach ponadpodstawowych (wyłonienie obszarów pracy wychowawczej i poszukiwanie skutecznych narzędzi radzenia sobie) poprzez pracę warsztatową, - rozwijanie wiedzy na temat grup dyskryminowanych oraz mechanizmów emancypacyjnych, budowanie kompetencji rozpoznawania i reagowania na przejawy dyskryminacji rówieśniczej, - budowanie kompetencji projektowania i realizowania edukacji antydyskryminacyjnej w środowisku szkolnym orz wzmacniania grup i osób narażonych na dyskryminację na zasadach włączania i upodmiotowienia, - zapoznanie studentów z regulacjami prawnymi dotyczącymi doradztwa zawodowego w polskim systemie edukacji, - wskazanie dostępnych zasobów, dotyczących wspierania uczniów w procesie planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej oraz sojuszników, występujących w otoczeniu społecznym, wspierających ucznia w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych. |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, praca z tekstem, metoda warsztatowa, demonstracje dźwiękowe i/lub video, metody aktywizujące, praca w grupach. |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe dla przedmiotu: - specyfika, obszary i zasady prowadzenia pracy wychowawczej z klasą w szkołach ponadpodstawowych, - praktyczne rozwiązania w pracy wychowawczej, - cele i treści edukacji antydyskryminacyjnej, - formy działań antydyskryminacyjnych i wspierających różnorodność oraz równe traktowanie w środowisku szkolnym, - etapy projektowania prorównościowych i antydyskryminacyjnych działań edukacyjnych w środowisku szkolnym, - prowadzanie i ewaluacja prorównościowych i antydyskryminacyjnych działań edukacyjnych w środowisku szkolnym, - regulacje prawne z zakresu doradztwa zawodowego w systemie edukacyjnym, - zasoby przydatne w procesie wspierania uczniów, w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, - sojusznicy, występujących w otoczeniu społecznym, wspierający ucznia w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych, - narzędzia, przydatne w procesie odkrywania i rozwijania potencjału uczniów, - wychowawca w roli doradcy. |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura (fragmenty wskazane podczas zajęć): Antydyskryminacja. Pakiet edukacyjny, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa 2005. Covey S., 6 najważniejszych decyzji, które kiedykolwiek podejmiesz, Poznań 2011. Covey S., 7 nawyków skutecznego działania, Rebis, Poznań 2007. Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski, red. M. Branka, D. Cieślikowska, Kraków 2005. Edukacja antydyskryminacyjna. Ostatni dzwonek! O deficytach systemu edukacji formalnej w obszarze przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami. Raport z badań, red. M. Chustecka, E. Kielak, M. Rawłuszko, Warszawa 2016. Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe, red. M. Rawłuszko, Warszawa 2011. Majewska E., Rutkowska E., Równa szkoła– edukacja wolna od dyskryminacji. Poradnik dla nauczycielek i nauczycieli, Gliwice 2007. Knopik T., Zafascynowani światem. Efektywne wspieranie rozwoju zdolności i zainteresowań uczniów w codziennej praktyce szkolnej, Warszawa 2018. Kozyra B., Zarządzanie sobą. Zrozum siebie i zrealizuj marzenia, Warszawa 2015. Materiały Fundacji na rzecz Różnorodności Społecznej. Pankowska D., Scenariusze godzin wychowawczych. Wychowanie a role płciowe, Sopot 2008. Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Tom 1-3, red. I. Chmra-Rutkowska, M. Duda, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak, Warszawa 2016. Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego. Przewodnik dla nauczyciela i doradcy, Warszawa 2012. Rosalska M., Wawrzonek A., Między szkołą a rynkiem pracy. Doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych, Warszawa 2012. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli. Sidor-Rządkowska M., Coaching kariery. Doradztwo zawodowe w warunkach współczesnego rynku pracy, Warszawa 2018. Stereotypy i uprzedzenia, red. C. N. Macrae, Ch. Stangor, M. Hewstone, Gdańsk 1999. Wawrzonek A., Sukces i jego implikacje dla kształtowania tożsamości zawodowej młodego człowieka w: Solarczyk-Ambrozik E., Barańska M., Uczenie się przez ale życie. Rozwój – kariera – praca, Poznań 2018. Wołosik A., Majewska E., Napastowanie seksualne. Głupia zabawa czy poważna sprawa, Warszawa 2010. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - zna specyfikę, obszary i zasady prowadzenia pracy wychowawczej z klasą w szkołach ponadpodstawowych, - stosuje praktyczne rozwiązania wychowawcze w warunkach warsztatowych, - ma wiedzę na temat celów, treści i form edukacji prorównościowej i antydyskryminacyjnej w środowisku szkolnym, - potrafi zdiagnozować potrzeby środowiska szkolnego w zakresie zjawisk dyskryminacji i wykluczenia, - potrafi zaprojektować i przeprowadzić działania z zakresu edukacji na rzecz równości i edukacji antydyskryminacyjnej w środowisku szkolnym (oraz ich ewaluację), - zna podstawowe regulacje prawne z zakresu doradztwa zawodowego w systemie edukacyjnym, - dostrzega potrzebę angażowania się w proces doradczy uczniów i podejmuje działania samorozwojowe w tym obszarze, - zna i wykorzystuje zasoby przydatne w procesie wspierania uczniów, w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, - identyfikuje sojuszników, występujących w otoczeniu społecznym, wspierających ucznia w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych, - wie w jaki sposób realizować treści doradcze na godzinach wychowawczych oraz prowadzonych przez siebie lekcjach przedmiotowych. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0) dobry plus (+db; 4,5) dobry (db; 4,0) dostateczny plus (+dst; 3,5) dostateczny (dst; 3,0) niedostateczny (ndst; 2,0) Kryteria oceniania: - 80% obecności na zajęciach, - zaliczenie portfolio złożone z zadań realizowanych w trakcie zajęć, - przygotowanie konspektów lekcji wychowawczych (realizowanych, w miarę możliwości, w ramach praktyk). |
Classes in period "Academic year 2020/2021" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
laboratory, 10 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Renata Wawrzyniak-Beszterda | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
laboratory, 10 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Renata Wawrzyniak-Beszterda | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
laboratory, 10 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Mirosław Radoła | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.