Konteksty komunikacji - spec. komunikacja medialna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-KKO-31PDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Konteksty komunikacji - spec. komunikacja medialna |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe dla spec. komunikacja medialna (studia licencjackie) |
Strona przedmiotu: | http://nowoczesnosc.amu.edu.pl/zlikn/specjalizacje/komunikacja-kulturowa/ |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia polska; przedmiot specjalizacji komunikacja medialna |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - zdobycie szerokiej wiedzy kontekstowej o problematyce z zakresu teorii komunikacji; - rozwinięcie umiejętności integrowania wiedzy teoretycznej o języku z praktycznym użyciem form wypowiedzi; - doskonalenie umiejętności samodzielnej pracy z różnorodnymi tekstami, ich językowej analizy; - rozwinięcie umiejętności odnoszenia zagadnień z zakresu językoznawstwa polskiego do różnorodnych tekstów użytkowych; - doskonalenie umiejętności poprawnego wypowiadania się w mowie i piśmie w języku polskim; - rozwinięcie świadomości językowej, uwrażliwienie na obserwację zjawisk językowych wśród użytkowników języka; - wypracowanie zdolności działań interdyscyplinarnych (na przecięciu psycholingwistyki, socjolingwistyki, etnolingwistyki, czy neurolingwistyki). |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | nie |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Strona macierzysta zakładu prowadzącego specjalność - http://nowoczesnosc.amu.edu.pl/zlikn/specjalizacje/komunikacja-kulturowa/ (program spec., opisy przedmiotów etc.) |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład, lektura indywidualna, praca indywidualna i zespołowa, dyskusja w grupie, prezentacje multimedialne |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 ECTS |
Skrócony opis: |
Przedmiot realizowany w wymiarze 30 godzin w 1. semestrze III roku studiów jako obowiązkowy przedmiot spec. komunikacja medialna. |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia podstawy komunikacji w organizacji najważniejsze zdarzenia komunikacyjne wykorzystywane w życiu zawodowym: negocjacje najważniejsze zdarzenia komunikacyjne wykorzystywane w życiu zawodowym: dyskusja najważniejsze zdarzenia komunikacyjne wykorzystywane w życiu zawodowym: autokreacja zachowania komunikacyjne inicjujące konflikty i neutralizujące spory język płci, płeć kulturowa a wybór strategii komunikacyjnych feministyczna teoria punktu widzenia, komunikacja w związku partnerskim komunikacja w szkole; funkcjonalna kreacja szkolnych wspólnot komunikatywnych komunikowanie się na granicy wspólnot komunikatywnych i neutralizacja konfliktów, zróżnicowanie funkcjonalne współczesnego języka polskiego a tworzenie się nowych wspólnot komunikatywnych, nauka słuchania komunikacja transjęzykowa promowanie polskiej lingwokultury |
Literatura: |
- J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, Tekstologia, Warszawa2009. - R. A. de Beaugrand, W.U. Dressler, Wstęp do lingwistyki tekstu, przeł. A. Szwedek, Warszawa 1990. - A. Furdal, Językoznawstwo otwarte, Warszawa 1975. - S. Grabias, Język w zachowaniu społecznym, Lublin 2003. - Gramatyka komunikacyjna, pod red. A. Awdiejewa, Warszawa – Kraków 1999. - R. Kalisz, Pragmatyka językowa, Gdańsk 1993. - I. Kamińska-Szmaj, Komunikacja polityczna – język, styl, dyskurs, w: Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, pod red. E. Malinowskiej, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków 2013, s.407-466. - I. Loewe, Styl reklamy komercyjnej, w: Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, pod red. E. Malinowskiej, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków 2013, s.347-380. - U. Żydek-Bendarczuk, Dyskurs medialny, w: Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, pod red. E. Malinowskiej, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk, Kraków 2013, s.179-198. - Akty i gatunki mowy, pod red. J. Bartmińskiego, S. Niebrzegowskiej-Bartmińskiej, J. Szudry, Lublin 2004. - Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Wrocław 1993. - Problemy komunikacji międzykuturowej. Lingwistyka, translatoryka, glottodydaktyka, pod red. B.Z. Kielar, T.P. Krzeszkowskiego, J. Lukszyna, T. Namowicza, Wrocław 2000. - Psychologiczne konteksty komunikacji, pod red. J. Klebaniuka, Wrocław 2005 - Wielki słownik poprawnej polszczyzny pod red A. Markowskiego, Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:/zna - zna i właściwie stosuje terminologię językoznawczą – przede wszystkim związaną z teorią komunikacji; - posiada zaawansowaną wiedzę o języku jako systemie oraz języku jako narzędziu komunikacji; - potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim w mowie i w piśmie; - ma wiedzę o nowych mediach komunikacyjnych i ich społecznokulturowym znaczeniu, a także uporządkowane wiadomości na temat kultur, jej systemów i społecznych obiegów; - potrafi interpretować i analizować różne rodzaje tekstów użytkowych na podstawie teorii komunikacji oraz wiedzy o współczesnym języku polskim i jego zróżnicowaniu; - potrafi powiązać badania językoznawcze z wynikami badań innych dyscyplin naukowych; - potrafi uzasadnić wybór danej metodologii badań, umie także uogólniać wyniki analiz oraz integrować różne metody; - potrafi wskazać oraz uzasadnić przyczyny zmian językowych analizując tekst, potrafi precyzyjnie określić jego status gatunkowy, różne funkcje, rolę jako środka komunikacji, tematykę oraz wpływ kontekstu na jego interpretację; - poprawnie wykorzystuje opracowania naukowe podczas zajęć oraz w pracy własnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - poprawność i jakość samodzielnie przygotowanej prezentacji; - aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej); - sprawność językowa, umiejętność poprawnego posługiwania się językiem polskim zarówno w mowie, jak i w piśmie, umiejętność samodzielnej pracy z różnorodnymi tekstami, ich językowej analizy; - obecność na zajęciach; - umiejętność zaprezentowania na zaliczeniu wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy. Skala ocen: 5.0 – bardzo dobra znajomość szczegółowej wiedzy przedmiotowej i metodologicznej w zakresie wybranych problemów komunikacji werbalnej i pozawerbalnej, bardzo dobra znajomość zasad analizy i interpretacji różnych tekstów na podstawie wiedzy o komunikacji, wysoka świadomość w zakresie poprawności językowej oraz kompetencje w posługiwaniu się językiem polskim zarówno w mowie, jak i w piśmie, bardzo dobre przygotowanie prezentacji multimedialnej, bardzo duża aktywność w trakcie zajęć (uczestniczenie w dyskusji, przygotowywanie prezentacji wyników prac indywidualnych i zespołowych, bardzo dobre oraz systematyczne przygotowanie merytoryczne do zajęć). 4.5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, szczególnie w zakresie analiz tekstowych oraz jakości samodzielnie przygotowanej prezentacji. 4.0 – dobra znajomość szczegółowej wiedzy przedmiotowej i metodologicznej w zakresie wybranych problemów komunikacji werbalnej i pozawerbalnej, dobra znajomość zasad analizy i interpretacji różnych tekstów na podstawie wiedzy o komunikacji, wysoka świadomość w zakresie poprawności językowej, dobra sprawność w posługiwaniu się językiem polskim zarówno w mowie, jak i w piśmie, dobre przygotowanie prezentacji multimedialnej, aktywność w trakcie zajęć (uczestniczenie w dyskusji, przygotowywanie prezentacji wyników prac indywidualnych i zespołowych, dobre i systematyczne przygotowanie merytoryczne do zajęć). 3.5 – zadawalająca znajomość wiedzy przedmiotowej i metodologicznej w zakresie wybranych problemów komunikacji werbalnej i pozawerbalnej, dobra znajomość zasad analizy i interpretacji różnych tekstów na podstawie wiedzy o komunikacji, znaczna świadomość w zakresie poprawności językowej i analogiczne kompetencje w posługiwaniu się językiem polskim zarówno w mowie, jak i w piśmie, zadawalająca jakość prezentacji multimedialnej, zadawalająca aktywność w trakcie zajęć (uczestniczenie w dyskusji, przygotowywanie prezentacji wyników prac indywidualnych i zespołowych, dobre przygotowanie merytoryczne do zajęć). 3.0 – zadawalająca wiedzy przedmiotowej i metodologicznej w zakresie wybranych problemów komunikacji werbalnej i pozawerbalnej; dostateczna znajomość zasad analizy i interpretacji różnych tekstów na podstawie wiedzy o komunikacji, niska świadomość i słabe kompetencje w zakresie poprawności językowej, dostateczna jakość prezentacji multimedialnej, słaba aktywność w trakcie zajęć (uczestniczenie w dyskusji, przygotowywanie prezentacji wyników prac indywidualnych i zespołowych, dostateczne przygotowanie merytoryczne do zajęć). 2.0 – niezadawalająca znajomość szczegółowej wiedzy przedmiotowej i metodologicznej w zakresie wybranych problemów komunikacji werbalnej i pozawerbalnej, niezadowalająca znajomość zasad analizy i interpretacji różnych tekstów na podstawie wiedzy o komunikacji, niska świadomość i bardzo słabe kompetencje w zakresie poprawności językowej, niezadawalająca jakość prezentacji multimedialnej, brak aktywności w trakcie zajęć (nieuczestniczenie w dyskusji, brak angażowania się do pracy indywidualnej i zespołowej, brak lub bardzo słabe przygotowanie merytoryczne do zajęć). |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.