Contemporary Linguistics
General data
Course ID: | 03-JW-12LPDM-E |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Contemporary Linguistics |
Name in Polish: | Językoznawstwo współczesne |
Organizational unit: | Faculty of Polish and Classical Philology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I roku literatury powszechnej (studia magisterskie) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
4.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) literatura powszechna |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Cele modułu kształcenia: - przekazanie niezbędnej wiedzy dotyczącej pogranicza literaturoznawczo-językoznawczego, przede wszystkim wskazanie źródeł, podstaw dyskursu oraz operatywnych narzędzi analizy i opisu współczesnych tekstów artystycznych, - przekazanie wiedzy na temat podstawowych szkół badawczych w obrębie współczesnego pogranicza językoznawstwa i innych dziedzin humanistyki, - rozwinięcie umiejętności analizy budowy tekstów literackich w ścisłej relacji z procesem interpretacji tekstu – wzrost lingwistycznej świadomości interpretatora, - rozwinięcie umiejętności krytycznego czytania tekstów artystycznych z wykorzystaniem narzędzi językoznawczych, - wyrobienie umiejętności prowadzenia dyskusji, argumentowania sądów, a także wypracowanie precyzji badawczej (szczególnie terminologicznej) - zwłaszcza przy podejmowaniu indywidualnych inicjatyw, - rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie z okazywaniem szacunku wobec innych uczestników zajęć; wzmacnianie samoświadomości, - popularyzacja gorliwego czytelnictwa oraz uczestnictwa w kulturze. |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, metoda ćwiczeniowa, praca w grupach. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 4 |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe dla przedmiotu: - typologie odmian współczesnej polszczyzny: język ogólny (narodowy, etniczny, literacki), oralność – piśmienność, ograniczenia zasięgu (społeczne, chronologiczne, stylistyczne, geograficzne, sytuacyjne, biologiczne etc.), - kategoria tekstu; zadania tekstologii integralnej: definicje tekstu, segmentacja, metatekst, hipertekst, intertekstualność, gatunki (wzorce), spójność, - semantyka tekstu (artystycznego): elementy składowe tekstów (artystycznych), przytoczenie, język tekstu artystycznego – parametry opisu, język literacki a język literatury, redakcja tekstu, - stylistyka, style odbioru, idiostyl: styl – charakterystyka i definicja, problem idiostylu, cecha stylowa, decorum, stylizacja, intencja odbiorcza, - antropologia słowa; antropolingwistyka; antropologia literatury: nowe propozycje badawcze i ich związki z językoznawczą analizą języka artystycznego, perspektywy badawcze pogranicza językoznawczego, próby interpretacyjne; onomastyka literacka, - lingwistyka mentalna: formalne i kognitywne aspekty zdolności językowej, gramatyka a proces poznawania i opisywania zjawisk – kategoryzacja, psycholingwistyka, socjolingwistyka i neurolingwistyka – perspektywy badawcze, - pragmatyka: deiktyczność, implikatura konwersacyjna, presupozycja, akty mowy, struktura konwersacyjna, dyskurs, perswazja i manipulacja, - próba analityczna: omówienie wybranego tekstu literackiego (fragmentu) w odniesieniu do poznanych zjawisk i narzędzi językoznawczych. |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura: Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2010. Bińczyk E., Obraz, który nas zniewala. Współczesne ujęcia języka wobec esencjalizmu i problemu referencji, Kraków 2007. Grzegorczykowa R., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 1990. Levinson S., Pragmatyka, Warszawa 2010. I. Kurcz, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2005. Miczka E., Kognitywne struktury sytuacyjne i informacyjne w interpretacji dyskursu, Katowice 2002. Paveau M.-A., Sarfati G.-É., Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, Kraków 2009. Polskie nazwy własne. Encyklopedia, pod red. E. Rzetelskiej-Feleszko, Warszawa-Kraków 1998. Język a kultura, t. 12: Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne, pod red. J. Anusiewicza i J. Bartmińskiego, Wrocław 1998. Tekst (w) sieci. Tekst. Język. Gatunki, pod red. D. Unickiej, Warszawa, 2009. Wilkoń A., Typologia odmian współczesnej polszczyzny, Katowice 2000. Witosz B., Dyskurs i stylistyka, Katowice 2009. Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2001. Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - zdefiniować podstawowe terminy językoznawcze związane z rozszerzonym opisem tekstów artystycznych, potrafi wyliczyć parametry analizy tekstologicznej; umie zaprezentować i omówić elementarną literaturę przedmiotu, - wyjaśnić trudności wynikające z tekstologicznej analizy tekstów literackich; rozróżnia i opisuje zjawiska semantyczne mogące konstytuować specjalne porządki tekstów; potrafi zakwalifikować poszczególne tekstowe przypadki zjawisk semantycznych do odpowiednich klas analitycznych (skorelowanych z narzędziami językoznawczej analizy), umie uogólnić klasyfikowane procesy, a także zilustrować to stosownymi przykładami tekstów artystycznych, - budować projekty interpretacyjne, stosując poznane językoznawcze narzędzia analityczne, - przedyskutować problematyczne zjawiska tekstowe i semantyczne, umie przy tym odnieść się do perspektyw innych nauk humanistycznych (wykazać graniczność metodologiczną na wybranych przykładach), - uzasadnić swój pogląd na projekt interpretacyjny, nawiązując przy tym do poznanej literatury przedmiotu (stanowisk badawczych), - podjąć próbę oceny poznawanych prac badawczych i stopnia zaawansowania analitycznego w przedkładanych (w trakcie zajęć) propozycjach metodologicznych, - postrzegać lekturę jako indywidualne wyzwanie (wzmacnianie samoświadomości). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra wiedza z zakresu językoznawczej refleksji nad tekstami artystycznymi, umiejętność konstruowania indywidualnych projektów interpretacyjnych w odniesieniu do odpowiedniej literatury przedmiotu, sprawność w stosowaniu poznanych narzędzi do sproblematyzowanej pracy o charakterze filologicznym, wysoka świadomość relacji języka do kultury w odniesieniu do zróżnicowanych tekstów artystycznych, wysoka kultura słowa. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza z zakresu językoznawczej refleksji nad tekstami artystycznymi, umiejętność konstruowania indywidualnych projektów interpretacyjnych w odniesieniu do odpowiedniej literatury przedmiotu, sprawność w stosowaniu poznanych narzędzi do pracy o charakterze filologicznym, świadomość relacji języka do kultury w odniesieniu do zróżnicowanych tekstów artystycznych, kultura słowa. dobry (db; 4,0): dobra wiedza z zakresu językoznawczej refleksji nad tekstami artystycznymi, umiejętność konstruowania indywidualnych projektów interpretacyjnych w odniesieniu do odpowiedniej literatury przedmiotu, sprawność w stosowaniu poznanych narzędzi do pracy o charakterze filologicznym, świadomość relacji języka do kultury w odniesieniu do zróżnicowanych tekstów artystycznych. dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczna wiedza z zakresu językoznawczej refleksji nad tekstami artystycznymi, umiejętność konstruowania indywidualnych projektów interpretacyjnych w odniesieniu do odpowiedniej literatury przedmiotu, elementarna sprawność w stosowaniu poznanych narzędzi do pracy o charakterze filologicznym, elementarna świadomość relacji języka do kultury w odniesieniu do zróżnicowanych tekstów artystycznych. dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza z zakresu językoznawczej refleksji nad tekstami artystycznymi, podstawowa umiejętność konstruowania indywidualnych projektów interpretacyjnych w odniesieniu do odpowiedniej literatury przedmiotu, elementarna sprawność w stosowaniu poznanych narzędzi do pracy o charakterze filologicznym. niedostateczny (ndst; 2,0): niedostateczna wiedza z zakresu językoznawczej refleksji nad tekstami artystycznymi, brak podstawowej umiejętności konstruowania indywidualnych projektów interpretacyjnych w odniesieniu do odpowiedniej literatury przedmiotu, brak elementarnej sprawności w stosowaniu poznanych narzędzi do pracy o charakterze filologicznym. Kryteria oceniania: - obecność na zajęciach, - aktywność w trakcie zajęć (przygotowanie merytoryczne i udział w dyskusji), - prace pisemne, projekty interpretacyjne lub prezentacje, - umiejętność zaprezentowania wiedzy i umiejętności podczas kolokwium zaliczeniowego. |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Krzysztof Skibski | |
Group instructors: | Krzysztof Skibski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Exam |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Krzysztof Skibski | |
Group instructors: | Michał Szczyszek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Exam
discussion seminar - Exam |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.