Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Contemporary Linguistics

General data

Course ID: 03-JW-12LPDM-E
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Contemporary Linguistics
Name in Polish: Językoznawstwo współczesne
Organizational unit: Faculty of Polish and Classical Philology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I roku literatury powszechnej (studia magisterskie)
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 4.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) literatura powszechna

Cycle of studies:

2nd cycle

Module learning aims:

(in Polish) Cele modułu kształcenia:

- przekazanie niezbędnej wiedzy dotyczącej pogranicza literaturoznawczo-językoznawczego, przede wszystkim wskazanie źródeł, podstaw dyskursu oraz operatywnych narzędzi analizy i opisu współczesnych tekstów artystycznych,

- przekazanie wiedzy na temat podstawowych szkół badawczych w obrębie współczesnego pogranicza językoznawstwa i innych dziedzin humanistyki,

- rozwinięcie umiejętności analizy budowy tekstów literackich w ścisłej relacji z procesem interpretacji tekstu – wzrost lingwistycznej świadomości interpretatora,

- rozwinięcie umiejętności krytycznego czytania tekstów artystycznych z wykorzystaniem narzędzi językoznawczych,

- wyrobienie umiejętności prowadzenia dyskusji, argumentowania sądów, a także wypracowanie precyzji badawczej (szczególnie terminologicznej) - zwłaszcza przy podejmowaniu indywidualnych inicjatyw,

- rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie z okazywaniem szacunku wobec innych uczestników zajęć; wzmacnianie samoświadomości,

- popularyzacja gorliwego czytelnictwa oraz uczestnictwa w kulturze.

Year of studies (where relevant):

Year 1

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, metoda ćwiczeniowa, praca w grupach.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 4

Full description: (in Polish)

Treści programowe dla przedmiotu:

- typologie odmian współczesnej polszczyzny: język ogólny (narodowy, etniczny, literacki), oralność – piśmienność, ograniczenia zasięgu (społeczne, chronologiczne, stylistyczne, geograficzne, sytuacyjne, biologiczne etc.),

- kategoria tekstu; zadania tekstologii integralnej: definicje tekstu, segmentacja, metatekst, hipertekst, intertekstualność, gatunki (wzorce), spójność,

- semantyka tekstu (artystycznego): elementy składowe tekstów (artystycznych), przytoczenie, język tekstu artystycznego – parametry opisu, język literacki a język literatury, redakcja tekstu,

- stylistyka, style odbioru, idiostyl: styl – charakterystyka i definicja, problem idiostylu, cecha stylowa, decorum, stylizacja, intencja odbiorcza,

- antropologia słowa; antropolingwistyka; antropologia literatury: nowe propozycje badawcze i ich związki z językoznawczą analizą języka artystycznego, perspektywy badawcze pogranicza językoznawczego, próby interpretacyjne; onomastyka literacka,

- lingwistyka mentalna: formalne i kognitywne aspekty zdolności językowej, gramatyka a proces poznawania i opisywania zjawisk – kategoryzacja, psycholingwistyka, socjolingwistyka i neurolingwistyka – perspektywy badawcze,

- pragmatyka: deiktyczność, implikatura konwersacyjna, presupozycja, akty mowy, struktura konwersacyjna, dyskurs, perswazja i manipulacja,

- próba analityczna: omówienie wybranego tekstu literackiego (fragmentu) w odniesieniu do poznanych zjawisk i narzędzi językoznawczych.

Bibliography: (in Polish)

Zalecana literatura:

Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2010.

Bińczyk E., Obraz, który nas zniewala. Współczesne ujęcia języka wobec esencjalizmu i problemu referencji, Kraków 2007.

Grzegorczykowa R., Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 1990.

Levinson S., Pragmatyka, Warszawa 2010.

I. Kurcz, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2005.

Miczka E., Kognitywne struktury sytuacyjne i informacyjne w interpretacji dyskursu, Katowice 2002.

Paveau M.-A., Sarfati G.-É., Wielkie teorie językoznawcze. Od językoznawstwa historyczno-porównawczego do pragmatyki, Kraków 2009.

Polskie nazwy własne. Encyklopedia, pod red. E. Rzetelskiej-Feleszko, Warszawa-Kraków 1998.

Język a kultura, t. 12: Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne, pod red. J. Anusiewicza i J. Bartmińskiego, Wrocław 1998.

Tekst (w) sieci. Tekst. Język. Gatunki, pod red. D. Unickiej, Warszawa, 2009.

Wilkoń A., Typologia odmian współczesnej polszczyzny, Katowice 2000.

Witosz B., Dyskurs i stylistyka, Katowice 2009.

Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2001.

Zdunkiewicz-Jedynak D., Wykłady ze stylistyki, Warszawa 2008.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- zdefiniować podstawowe terminy językoznawcze związane z rozszerzonym opisem tekstów artystycznych, potrafi wyliczyć parametry analizy tekstologicznej; umie zaprezentować i omówić elementarną literaturę przedmiotu,

- wyjaśnić trudności wynikające z tekstologicznej analizy tekstów literackich; rozróżnia i opisuje zjawiska semantyczne mogące konstytuować specjalne porządki tekstów; potrafi zakwalifikować poszczególne tekstowe przypadki zjawisk semantycznych do odpowiednich klas analitycznych (skorelowanych z narzędziami językoznawczej analizy), umie uogólnić klasyfikowane procesy, a także zilustrować to stosownymi przykładami tekstów artystycznych,

- budować projekty interpretacyjne, stosując poznane językoznawcze narzędzia analityczne,

- przedyskutować problematyczne zjawiska tekstowe i semantyczne, umie przy tym odnieść się do perspektyw innych nauk humanistycznych (wykazać graniczność metodologiczną na wybranych przykładach),

- uzasadnić swój pogląd na projekt interpretacyjny, nawiązując przy tym do poznanej literatury przedmiotu (stanowisk badawczych),

- podjąć próbę oceny poznawanych prac badawczych i stopnia zaawansowania analitycznego w przedkładanych (w trakcie zajęć) propozycjach metodologicznych,

- postrzegać lekturę jako indywidualne wyzwanie (wzmacnianie samoświadomości).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra wiedza z zakresu językoznawczej refleksji nad tekstami artystycznymi, umiejętność konstruowania indywidualnych projektów interpretacyjnych w odniesieniu do odpowiedniej literatury przedmiotu, sprawność w stosowaniu poznanych narzędzi do sproblematyzowanej pracy o charakterze filologicznym, wysoka świadomość relacji języka do kultury w odniesieniu do zróżnicowanych tekstów artystycznych, wysoka kultura słowa.

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza z zakresu językoznawczej refleksji nad tekstami artystycznymi, umiejętność konstruowania indywidualnych projektów interpretacyjnych w odniesieniu do odpowiedniej literatury przedmiotu, sprawność w stosowaniu poznanych narzędzi do pracy o charakterze filologicznym, świadomość relacji języka do kultury w odniesieniu do zróżnicowanych tekstów artystycznych, kultura słowa.

dobry (db; 4,0): dobra wiedza z zakresu językoznawczej refleksji nad tekstami artystycznymi, umiejętność konstruowania indywidualnych projektów interpretacyjnych w odniesieniu do odpowiedniej literatury przedmiotu, sprawność w stosowaniu poznanych narzędzi do pracy o charakterze filologicznym, świadomość relacji języka do kultury w odniesieniu do zróżnicowanych tekstów artystycznych.

dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczna wiedza z zakresu językoznawczej refleksji nad tekstami artystycznymi, umiejętność konstruowania indywidualnych projektów interpretacyjnych w odniesieniu do odpowiedniej literatury przedmiotu, elementarna sprawność w stosowaniu poznanych narzędzi do pracy o charakterze filologicznym, elementarna świadomość relacji języka do kultury w odniesieniu do zróżnicowanych tekstów artystycznych.

dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza z zakresu językoznawczej refleksji nad tekstami artystycznymi, podstawowa umiejętność konstruowania indywidualnych projektów interpretacyjnych w odniesieniu do odpowiedniej literatury przedmiotu, elementarna sprawność w stosowaniu poznanych narzędzi do pracy o charakterze filologicznym.

niedostateczny (ndst; 2,0): niedostateczna wiedza z zakresu językoznawczej refleksji nad tekstami artystycznymi, brak podstawowej umiejętności konstruowania indywidualnych projektów interpretacyjnych w odniesieniu do odpowiedniej literatury przedmiotu, brak elementarnej sprawności w stosowaniu poznanych narzędzi do pracy o charakterze filologicznym.

Kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach,

- aktywność w trakcie zajęć (przygotowanie merytoryczne i udział w dyskusji),

- prace pisemne, projekty interpretacyjne lub prezentacje,

- umiejętność zaprezentowania wiedzy i umiejętności podczas kolokwium zaliczeniowego.

Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)

Time span: 2022-02-24 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Krzysztof Skibski
Group instructors: Krzysztof Skibski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Exam

Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)

Time span: 2023-02-27 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 30 hours more information
Coordinators: Krzysztof Skibski
Group instructors: Michał Szczyszek
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
discussion seminar - Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)