(in Polish) Język i sztuka słowa
General data
Course ID: | 03-JSS-11SCDM |
Erasmus code / ISCED: |
09.3
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Język i sztuka słowa |
Organizational unit: | (in Polish) Instytut Filologii Słowiańskiej |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla 1 roku programu DU-FilSerbChor (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I roku filologii serbskiej (studia magisterskie) |
Course homepage: | http://www.slavic.amu.edu.pl |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) filologia, specjalność: filologia serbska |
Cycle of studies: | 2nd cycle |
Module learning aims: | (in Polish) interpersonalne: zdolności krytyczne, umiejętności interdyscyplinarne, umiejętność porozumiewania się z ekspertami z dziedziny literaturoznawstwa, umiejętność artykułowania i negocjowania poglądów na temat języka i literatury; instrumentalne: umiejętność analizowania i syntezowania, wiedza ogólna, wiedza zaawansowana z zakresu środków stylistycznych, figur oraz tropów retorycznych, umiejętność wypowiadania się w mowie w języku ojczystym; systemowe: umiejętność uczenia się, zdolność do samodzielnej pracy, umiejętności badawcze, orientacja w artystycznych konwencjach i stylistycznych chwytach tekstów różnej proweniencji. |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Full description: |
(in Polish) TK_01 Przedstawienie kompetentnego poziomu orientacji w zakresie różnych środków językowych JISS_01 TK_02 Prezentacja świadomości w zakresie istnienia bogatego rezerwuaru konwencji oraz chwytów retorycznych JISS_02, JISS_03, JISS_04, JISS_05 TK_03 Prezentacja praktycznego zastosowania narzędzi metodologicznych i literaturoznawczych w celu ukazania strategii językowych rządzących różnymi stylami JISS_03, JISS_04, JISS_05, JISS_06 TK_04 Prezentacja na poziomie zaawansowanym wiedzy na temat różnic stylistycznych w obrębie rozmaitych użyć języka na tle procesów historycznoliterackich JISS_03, JISS_04 TK_05 Prezentacja na poziomie zaawansowanym wiedzy na temat odmian i strategii języka artystycznego w odniesieniu do ogólniejszych kompetencji literaturoznawczych i metodologicznych JISS_05 TK_06 Prezentacja na poziomie zaawansowanym wiedzy na temat różnych warsztatów filologicznych JISS_04, JISS_05 TK_07 Prezentacja na poziomie zaawansowanym kompetencji analitycznych w optyce narzędzi lingwistycznych JISS_06 TK_08 Przedstawienie poszerzonej refleksji pod adresem filozoficznych aspektów języka JISS_05, JISS_06, JISS_07 TK_09 Prezentacja różnych stanowisk oraz teorii znaku, z naciskiem na znak językowy, w oparciu o kanoniczne ujęcia semiotyczne, strukturalistyczne oraz poststrukturalistyczne JISS_05, JISS_06, JISS_07 TK_10 Prezentacja najnowszych orientacji dotyczących rewizjonistycznych aspektów języka, zwłaszcza w jego zastosowaniach artystycznych JISS_05, JISS_06, JISS_07 |
Bibliography: |
(in Polish) 1. J. Ziomek, Retoryka opisowa. Warszawa 1990. 2. J. Łotman, Struktura tekstu artystycznego. Tłum. A. Tanalska. Warszawa 1984. 3. R. Barthes, Mitologie. Tłum. A. Dziadek. Wstęp K. Kłosiński. Warszawa 2000. 4. Z zagadnień języka artystycznego. Red.: J. Bubak, A. Wilkoń. Warszawa 1977. 4. J. Jacobson, M. Halle, Podstawy języka. Warszawa 1964. 5. Studia o tropach I. Red. T. Dobrzyńska. Warszawa 1988. 6. Studia o ironii. „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 1. 7. Pismo filozofii. Wybrał i posłowiem opatrzył B. Banasiak. Kraków 1992. 8. Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia. T. 1-4. Oprac. H. Markiewicz. Kraków 1992. 9. Słownik terminów literackich. Red. J. Sławiński (wyd. 3. posz. i popr.). Wrocław 2000. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: JISS_01 Potrafi na poziomie zaawansowanym rozpoznawać, definiować oraz eksplikować zabiegi językowe odpowiedzialne za specyfikę literackości K_W01, K_W04, K_W09, K_W12 JISS_02 Potrafi w sposób pogłębiony zrekonstruować operacje retoryczne rządzące sztuką słowa; zna szczegółową i profesjonalną terminologię retoryczną umożliwiającą kompetentną analizę tekstów K_U04, K_U06, K_U07, K_08 JISS_03 Posiada umiejętność rozpoznawania, na podstawie wyodrębnionych chwytów literackich, ogólniejszych trendów i wykładników występujących w różnych stylach i odmianach języka pisanego K_W20, K_U12, K_U16 JISS_04 Potrafi kojarzyć owe trendy z historycznoliterackimi formacjami, co zwiększa ogólne kompetencje literaturoznawcze K_W08, K_W22, K_U12, K_U12, K_U17 JISS_05 Potrafi za sprawą szczegółowego rozbioru tekstowego aparatu retorycznego orientować się w szerszych ramach teoretycznoliterackich i metodologicznych, za sprawą których analiza językowa uzyskuje pełnię filologiczną K_W12, K_U16, K_U17 JISS_06 Zyskuje umiejętność porównywania zjawisk literackich, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w kontekście refleksji lingwistycznych, wiodących w stronę różnych filozofii języka K_W08, K_U11, K_U12, K_U16 JISS_07 Zyskuje umiejętność porównywania zjawisk literackich, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w ujęciu interdyscyplinarnym i intersemiotycznym, staje się otwarty na znakową specyfikę wielu kultur K_W21, K_W22, K_K02, K_K04, K_K09 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. kolokwium (obowiązuje wiedza zdobyta podczas konwersatoriów oraz uzyskana na podstawie lektury wskazanych tekstów); 2. zaliczenie pracy pisemnej 3. dodatkowo: obecność na zajęciach (dopuszczalna jest nieusprawiedliwiona nieobecność na dwóch zajęciach ). |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.