Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

History of Bulgarian Literature: Middle Ages, Renaissance, Baroque, Classicism / Romanticism, Realism

General data

Course ID: 03-HLBW-21BDL-E
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: History of Bulgarian Literature: Middle Ages, Renaissance, Baroque, Classicism / Romanticism, Realism
Name in Polish: Historia literatury bułgarskiej: średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm/romantyzm, realizm
Organizational unit: Institute of Slavic Studies
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku programu X-S1-FilBuł
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) studia slawistyczne, specjalność: studia bułgarystyczne

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Cele modułu kształcenia:

a) interpersonalne:

- zdolności krytyczne,

- umiejętności interdyscyplinarne,

- umiejętność porozumiewania się z ekspertami z dziedziny literaturoznawstwa bułgarskiego,

- umiejętność docenienia różnorodności kulturowej i wielokulturowej.


b) instrumentalne:

- umiejętność analizowania i syntezowania,

- wiedza ogólna,

- wiedza zaawansowana z zakresu historii literatury bułgarskiej,

- umiejętność wypowiadania się w mowie w języku ojczystym i języku bułgarskim.


c) systemowe:

- umiejętność uczenia się,

- zdolność do samodzielnej pracy,

- umiejętności badawcze,

- rozumienie innych kultur i zwyczajów.

Year of studies (where relevant):

Year 2

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, demonstracje dźwiękowe i/lub video, metody aktywizujące, praca w grupach.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 2

Full description: (in Polish)

Treści programowe dla przedmiotu:

- prezentacja na poziomie podstawowym bułgarskiej literatury średniowiecznej w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych pisarzy i ich twórczości,

- ukazanie związków literatury bułgarskiej z analogicznymi okresami i prądami w literaturze europejskiej, wyeksponowanie płaszczyzn identyfikacji i zróżnicowania,

- przedstawienie omawianych zjawisk literackich na tle wydarzeń historycznych, politycznych i społecznych,

- prezentacja omawianych zjawisk literackich w interdyscyplinarnych i intersemiotycznych powiązaniach z innymi dziedzinami sztuki,

- analiza i interpretacja wybranych tekstów poetyckich i prozatorskich, prezentujących charakterystyczne dla epoki zjawiska literackie.

Bibliography: (in Polish)

Zalecana literatura:

История на българската средновековна литература, Милтенова А. (ред.), София 2009.

Петканова Д., Старобългарска литература IX-XVII век, София 1997.

Dąbek-Wirgowa T., Zarys dziejów literatury bułgarskiej, Warszawa 1980.

Станчев К., Поетика на старобългарска литература, София 1982.

Станчев К., Стилистика и жанрове на старобългарска литература, София 1985.

D.S. Lichaczow, Poetyka literatury staroruskiej, tł. A. Prus-Bogusławski, Warszawa 1981.

Петканова Д., Старобългарска литература , София 1997.

Старa българска литература:

a) T. 1: Апокрифи, съст. и ред. Д. Петканова, София 1981.

b) T. 2: Ораторска проза, съст. и ред. Л. Грашева, София 1982.

c) T. 3: Исторически съчинения, съст. и ред. Д. Божилов, София 1983.

d) T. 4: Житиеписни творби, съст. и ред. К. Иванова, София 1985.

e) T. 5: Естествознание, съст. и ред. А. Милтенова, София 1992.

Dąbek-Wirgowa T., Siedem niebios i ziemia. Antologia dawnej prozy bułgarskiej, Warszawa 1983.

Pasterze wiernych Słowian: Święci Cyryl i Metody, wyb., tłum., oprac. A. Naumow, Kraków 1985.

Ziemscy aniołowie, niebiańscy ludzie, G. Simeonova, G. Minczew, Białystok 2002.

Uczniowie Apostołów Słowian. Siedmiu Świętych Mężów, opr. M. Skowronek, G. Minczew, [= Biblioteka Duchowości Europejskiej, nr 4] Kraków 2010.

Święci Konstantyn-Cyryl i Metody. Patroni Wschodu i Zachodu, t. 1-2, red. A. Naumow, opr. Zespół, [= Biblioteka Duchowości Europejskiej, 5], Kraków 2013.

Старобългарска литература: Енциклопедичен речник, ред. Д. Петканова,А.Милтенова, София 2003 (lub inne wydanie).

Р. Пикио, Православното славянство и старобългарската културна традиция, прев. А.-Д. Коссова, София 1993, <http://www.promacedonia.org/rpps/index.htm>;

A. Naumow, Apokryfy w systemie literatury cerkiewnosłowiańskiej, Wrocław 1976.

A. Naumow, Biblia w strukturze artystycznej utworów cerkiewnosłowiańskich (=Rozprawy Habilitacyjne UJ 75), Kraków 1983.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- zyskuje umiejętność porównywania zjawisk literackich, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w kontekście szerokich formacji historycznoliterackich, historycznych, filozoficznych,

- potrafi na poziomie podstawowym definiować i opisywać podstawowe prądy, nurty i zjawiska literatury bułgarskiej; potrafi je wyliczyć w przebiegu chronologicznym i przedstawić w ujęciu typologicznym,

- potrafi te prądy powiązać, wyjaśnić i zakwalifikować, opisać i wyróżnić ich podstawowe wyznaczniki, omówić i zinterpretować twórczość ich najważniejszych przedstawicieli,

- potrafi skonstruować spójną wypowiedź (pisemną oraz ustną) o charakterze krytycznoliterackim, znaleźć odpowiednie źródła informacji, umiejętnie i funkcjonalnie wykorzystać uzyskaną dzięki nim wiedzę,

- potrafi kompilować zdobytą na zajęciach wiedzę, budować ujęcia uogólniające, rozwijać, wyjaśniać i rekonstruować przebieg procesu historycznoliterackiego w literaturze bułgarskiej,

- potrafi kategoryzować, zaklasyfikować zjawiska literackie z literatury bułgarskiej i powiązać je z analogicznymi zjawiskami w literaturze europejskiej,

- posiada umiejętność budowania syntezy historycznoliterackiej, odnajdywania wyznaczników prądów w konkretnych tekstach literackich, ilustrowania rozważań przykładami z twórczości poszczególnych autorów.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita znajomość głównych kierunków, prądów i nurtów w literaturze kraju kierunkowego oraz powiązanych z nimi kwestii teoretycznoliterackich, historycznoliterackich i historycznych, wysoka świadomość kulturotwórczej roli literatury, umiejętność wskazania relacji zachodzących pomiędzy literaturą wybranego kraju słowiańskiego a literaturą europejską i światową.

dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami.

dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze znajomość poszczególnych lektur bądź faktów z życia twórców, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych zjawisk literackich i kulturowych.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania dzieł literackich powstałych na gruncie słowiańskim, europejskim i światowym (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), świadomość kulturotwórczej funkcji literatury.

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich, słaba umiejętność krytycznego porównania dzieł literackich powstałych na gruncie słowiańskim, europejskim i światowym (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą).

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich i powiązanych oraz wynikające z niej dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Adriana Kovacheva, Marzanna Kuczyńska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
lecture - Exam

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 30 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Wojciech Jóźwiak, Izabela Lis-Wielgosz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Exam
lecture - Exam
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)