History of Bulgarian Literature: Romanticism / Realism / Moderna
General data
Course ID: | 03-HLBRM-22BDL |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History of Bulgarian Literature: Romanticism / Realism / Moderna |
Name in Polish: | Historia literatury bułgarskiej: romantyzm / realizm / moderna |
Organizational unit: | Institute of Slavic Studies |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla 2 roku programu X-S1-FilBuł |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) studia slawistyczne, specjalność: studia bułgarystyczne |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Cele modułu kształcenia: a) interpersonalne: - zdolności krytyczne, - umiejętności interdyscyplinarne, - umiejętność docenienia różnorodności kulturowej i wielokulturowej, - umiejętność pracy w grupie. b) instrumentalne: - umiejętność analizowania i syntezowania, - wiedza ogólna, - wiedza podstawowa z zakresu historii literatury wybranego kraju słowiańskiego, - umiejętność wypowiadania się w mowie i w piśmie w języku ojczystym, - umiejętność zarządzania informacją (zdobywanie i interpretacja danych z różnych źródeł), - umiejętność podejmowania decyzji. c) systemowe: - umiejętność uczenia się, - zdolność do samodzielnej pracy, - umiejętności badawcze, - kreatywność, - rozumienie innych kultur i zwyczajów. |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Wiedza na poziomie podstawowym na temat historii średniowiecznej literatury bułgarskiej. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 2 |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe dla przedmiotu: - prezentacja literatury XIX wieku w ujęciu chronologicznym i typologicznym; ukazanie najważniejszych pisarzy i ich twórczości; ukazanie najważniejszych pisarzy i ich twórczości, - przedstawienie omawianych zjawisk literackich na tle wydarzeń historycznych, politycznych i społecznych, - dziewiętnastowieczna literatura bułgarska i jej reakcje na sytuację polityczną kraju, rola literatury w kształtowaniu i podtrzymywaniu narodowej tożsamości (okres Odrodzenia Narodowego), - analiza i interpretacja tekstów poetyckich, prozatorskich i publicystycznych powstałych w wieku XIX. |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura: Dąbek – Wirgowa T., Historia literatury bułgarskiej. Zarys. Wrocław 1980. Игов С., История на българската литература, София 2002. Кирова М., Българска литература, ч. 1., от Освобождението до Първата световна война, София 2016. Николова К., Записки по българска възрожденска литература, София 2004. Пенев Б., История на новата българска литература, т. I – IV, София 1976-1977. Радев И., История на българската литература през Възраждането, Велико Търново 1997. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi na poziomie podstawowym definiować i opisywać podstawowe prądy, nurty i zjawiska literatury bułgarskiej; potrafi je wyliczyć w przebiegu chronologicznym i przedstawić w ujęciu typologicznym, - potrafi te prądy powiązać, wyjaśnić i zakwalifikować, opisać i wyróżnić ich podstawowe wyznaczniki, omówić i zinterpretować twórczość ich najważniejszych przedstawicieli, - posiada umiejętność porównywania zjawisk literackich, formułowania wniosków, wyjaśniania i interpretowania tych zjawisk w kontekście historycznoliterackim, historycznym, artystycznym i filozoficznym, - potrafi skonstruować spójną wypowiedź (pisemną oraz ustną) o charakterze krytycznoliterackim, znaleźć odpowiednie źródła informacji, umiejętnie i funkcjonalnie wykorzystać uzyskaną dzięki nim wiedzę, - posiada umiejętność budowania syntezy historycznoliterackiej, odnajdywania wyznaczników prądów w konkretnych tekstach literackich, ilustrowania rozważań przykładami z twórczości poszczególnych autorów, - umie wskazać związki pomiędzy zjawiskami literackimi oraz kulturowymi XIX wieku w. na gruncie słowiańskim, europejskim oraz światowym, - potrafi wykazać kontynualność bułgarskiej literatury XIX wieku, określić znaczenie tej epoki w szerszym kontekście historycznym i artystycznym, wskazać jej wpływ na współczesną literaturę bułgarską. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita znajomość głównych kierunków, prądów i nurtów w literaturze kraju kierunkowego oraz powiązanych z nimi kwestii teoretycznoliterackich, historycznoliterackich i historycznych, wysoka świadomość kulturotwórczej roli literatury, umiejętność wskazania relacji zachodzących pomiędzy literaturą wybranego kraju słowiańskiego a literaturą europejską i światową. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami. dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze znajomość poszczególnych lektur bądź faktów z życia twórców, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych zjawisk literackich i kulturowych. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania dzieł literackich powstałych na gruncie słowiańskim, europejskim i światowym (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą), świadomość kulturotwórczej funkcji literatury. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich, słaba umiejętność krytycznego porównania dzieł literackich powstałych na gruncie słowiańskim, europejskim i światowym (wymagająca np. zadawania pytań pomocniczych przez osobę egzaminującą). niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość głównych kierunków w badaniach literackich i powiązanych oraz wynikające z niej dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu. |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)
Time span: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Adriana Kovacheva | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Adriana Kovacheva | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.