Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Wprowadzenie do glottodydaktyki polonistycznej

General data

Course ID: 03-GP-11JPO
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Wprowadzenie do glottodydaktyki polonistycznej
Organizational unit: Faculty of Polish and Classical Philology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 1.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Major:

(in Polish) studia podyplomowe nauczania języka polskiego jako obcego

Module learning aims:

(in Polish) przekazanie słuchaczom wiedzy na temat stopnia rozwoju glottodydaktyki polonistycznej na tle rozwoju całej współczesnej europejskiej myśli glottodydaktycznej oraz umiejętności posługiwania się tą wiedzą w przygotowywaniu i krytycznej analizie zajęć glottodydaktycznych w zakresie nauczania polszczyzny. Widziane z perspektywy badawczej, dydaktycznej i organizacyjnej kierunki rozwoju glottodydaktyki polonistycznej uwzględniać będą zarysowujące się współcześnie trzy konteksty jej funkcjonowania: nauczanie języka polskiego jako obcego, drugiego i odziedziczonego

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) umiejętności w zakresie uczenia się języków obcych (na poziomie szkolnym i akademickim)

Information on where to find course materials:

(in Polish) biblioteki naukowe

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) wykład konwersatoryjny, lektura indywidualna, dyskusja w grupie, praca zespołowa, przygotowanie prezentacji


Student workload (ECTS credits):

(in Polish) suma godzin: 30

ETCS: 1

Full description: (in Polish)

Glottodydaktyka polonistyczna w kontekście rozwoju glottodydaktyki ogólnej w Polsce i w Europie.

Współczesne kierunki i tendencje w nauczaniu języków obcych i języka polskiego jako obcego, drugiego i odziedziczonego.

Subdyscypliny glottodydaktyki ogólnej i polonistycznej.

Teoria i praktyka organizacji i realizacji polonistycznego kształcenia językowego w polskim systemie edukacyjnym.

Bibliography: (in Polish)

Dąbrowska, A., Dobesz, U. (red.) 2014. 40 lat wrocławskiej glottodydaktyki polonistycznej. Teoria i praktyka. Wrocław: Atut.

Gębal, P.E. 2013. Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Gębal, P.E. 2014. Krakowska szkoła glottodydaktyki porównawczej na tle rozwoju glottodydaktyki ogólnej i polonistycznej. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Grucza, F. 2007. Lingwistyka stosowana. Historia – zadania – osiągnięcia. Warszawa: Euroedukacja.

Janowska I., Gębal P.E. (red.) 2016. O lepsze jutro studiów polonistycznych w świecie. Glottodydaktyka polonistyczna dziś. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Komorowska. H. 2012. Kształcenie językowe – nowe tendencje w nowym stuleciu. W: Kształcenie językowe, pod red. J. Nocoń i B. Skowronek. Opole: UO. 43-60.

Mazur, J., Małyska, A., Sobstyl, K. (red.) 2013. Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych. Tomy 1-2. Lublin: UMCS.

Miodunka, W.T. 2016. Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Pfeiffer, W. 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros

Próchniak, W., Smoleń-Wawrzusiszyn M. (red.) 2016. Nauczanie języka polskiego jako obcego. Tradycje i innowacje. Tomy 1-2. Lublin: KUL.

Learning outcomes: (in Polish)

słuchacz rozumie i potrafi opisać etapy rozwoju glottodydaktyki polonistycznej jako subdyscypliny glottodydaktyki polskiej i europejskiej, wskazać etapy jej rozwoju, opisać i wskazać podstawowe podobieństwa i różnice między współczesnymi kierunkami rozwoju glottodydaktyki polonistycznej a polskiej glottodydaktyki neofilologicznej.

Potrafi wyjaśnić różnice między poszczególnymi koncepcjami rozwoju glottodydaktyki polonistycznej, wskazać czynniki warunkujące te różnice.

Zna i potrafi przedstawić wybrane modele funkcjonowania glottodydaktyki polonistycznej w kontekście nauczania polszczyzny jako języka obcego, drugiego i odziedziczonego.

Rozumie kulturowe i językowe uwarunkowania rozwoju glottodydaktyki polonistycznej w kontekstach endo- i egzolingwalnego procesu kształcenia językowego.

Na podstawie wskazówek prowadzącego w ramach pracy zespołowej potrafi dokonać analizy i interpretacji tekstów źródłowych prezentujących ewolucję polskiej i europejskiej myśli glottodydaktycznej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

wiedza merytoryczna w zakresie etapów rozwoju glottodydaktyki polonistycznej w kontekście nauczania polszczyzny jako języka obcego, drugiego i odziedziczonego.

wartość merytoryczna obserwacji i eksploracji teoretycznej w zakresie zagadnień objętych programem kursu.

Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-02-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 8 hours more information
Coordinators: Izabela Wieczorek
Group instructors: Przemysław Gębal
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit

Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-02-23
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 8 hours more information
Coordinators: Izabela Wieczorek
Group instructors: Przemysław Gębal
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit

Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-02-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 8 hours more information
Coordinators: Izabela Wieczorek
Group instructors: Przemysław Gębal
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit

Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-02-25
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
lecture, 8 hours more information
Coordinators: Izabela Wieczorek
Group instructors: Przemysław Gębal
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Graded credit
lecture - Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)