(in Polish) Wprowadzenie do glottodydaktyki polonistycznej
General data
Course ID: | 03-GP-11JPO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Wprowadzenie do glottodydaktyki polonistycznej |
Organizational unit: | Faculty of Polish and Classical Philology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
1.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Major: | (in Polish) studia podyplomowe nauczania języka polskiego jako obcego |
Module learning aims: | (in Polish) przekazanie słuchaczom wiedzy na temat stopnia rozwoju glottodydaktyki polonistycznej na tle rozwoju całej współczesnej europejskiej myśli glottodydaktycznej oraz umiejętności posługiwania się tą wiedzą w przygotowywaniu i krytycznej analizie zajęć glottodydaktycznych w zakresie nauczania polszczyzny. Widziane z perspektywy badawczej, dydaktycznej i organizacyjnej kierunki rozwoju glottodydaktyki polonistycznej uwzględniać będą zarysowujące się współcześnie trzy konteksty jej funkcjonowania: nauczanie języka polskiego jako obcego, drugiego i odziedziczonego |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) umiejętności w zakresie uczenia się języków obcych (na poziomie szkolnym i akademickim) |
Information on where to find course materials: | (in Polish) biblioteki naukowe |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) wykład konwersatoryjny, lektura indywidualna, dyskusja w grupie, praca zespołowa, przygotowanie prezentacji |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) suma godzin: 30 ETCS: 1 |
Full description: |
(in Polish) Glottodydaktyka polonistyczna w kontekście rozwoju glottodydaktyki ogólnej w Polsce i w Europie. Współczesne kierunki i tendencje w nauczaniu języków obcych i języka polskiego jako obcego, drugiego i odziedziczonego. Subdyscypliny glottodydaktyki ogólnej i polonistycznej. Teoria i praktyka organizacji i realizacji polonistycznego kształcenia językowego w polskim systemie edukacyjnym. |
Bibliography: |
(in Polish) Dąbrowska, A., Dobesz, U. (red.) 2014. 40 lat wrocławskiej glottodydaktyki polonistycznej. Teoria i praktyka. Wrocław: Atut. Gębal, P.E. 2013. Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej. Kraków: Księgarnia Akademicka. Gębal, P.E. 2014. Krakowska szkoła glottodydaktyki porównawczej na tle rozwoju glottodydaktyki ogólnej i polonistycznej. Kraków: Księgarnia Akademicka. Grucza, F. 2007. Lingwistyka stosowana. Historia – zadania – osiągnięcia. Warszawa: Euroedukacja. Janowska I., Gębal P.E. (red.) 2016. O lepsze jutro studiów polonistycznych w świecie. Glottodydaktyka polonistyczna dziś. Kraków: Księgarnia Akademicka. Komorowska. H. 2012. Kształcenie językowe – nowe tendencje w nowym stuleciu. W: Kształcenie językowe, pod red. J. Nocoń i B. Skowronek. Opole: UO. 43-60. Mazur, J., Małyska, A., Sobstyl, K. (red.) 2013. Glottodydaktyka polonistyczna w obliczu dynamiki zmian językowo-kulturowych i potrzeb społecznych. Tomy 1-2. Lublin: UMCS. Miodunka, W.T. 2016. Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy. Kraków: Księgarnia Akademicka. Pfeiffer, W. 2001. Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki. Poznań: Wagros Próchniak, W., Smoleń-Wawrzusiszyn M. (red.) 2016. Nauczanie języka polskiego jako obcego. Tradycje i innowacje. Tomy 1-2. Lublin: KUL. |
Learning outcomes: |
(in Polish) słuchacz rozumie i potrafi opisać etapy rozwoju glottodydaktyki polonistycznej jako subdyscypliny glottodydaktyki polskiej i europejskiej, wskazać etapy jej rozwoju, opisać i wskazać podstawowe podobieństwa i różnice między współczesnymi kierunkami rozwoju glottodydaktyki polonistycznej a polskiej glottodydaktyki neofilologicznej. Potrafi wyjaśnić różnice między poszczególnymi koncepcjami rozwoju glottodydaktyki polonistycznej, wskazać czynniki warunkujące te różnice. Zna i potrafi przedstawić wybrane modele funkcjonowania glottodydaktyki polonistycznej w kontekście nauczania polszczyzny jako języka obcego, drugiego i odziedziczonego. Rozumie kulturowe i językowe uwarunkowania rozwoju glottodydaktyki polonistycznej w kontekstach endo- i egzolingwalnego procesu kształcenia językowego. Na podstawie wskazówek prowadzącego w ramach pracy zespołowej potrafi dokonać analizy i interpretacji tekstów źródłowych prezentujących ewolucję polskiej i europejskiej myśli glottodydaktycznej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) wiedza merytoryczna w zakresie etapów rozwoju glottodydaktyki polonistycznej w kontekście nauczania polszczyzny jako języka obcego, drugiego i odziedziczonego. wartość merytoryczna obserwacji i eksploracji teoretycznej w zakresie zagadnień objętych programem kursu. |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 8 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Przemysław Gębal | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 8 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Przemysław Gębal | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 8 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Przemysław Gębal | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2023/2024, winter semester" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 8 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Przemysław Gębal | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.