Diachronic Bulgarian Grammar with Dialectology
General data
Course ID: | 03-GHB-31BDL |
Erasmus code / ISCED: |
09.3
|
Course title: | Diachronic Bulgarian Grammar with Dialectology |
Name in Polish: | Gramatyka historyczna języka bułgarskiego z elementami dialektologii |
Organizational unit: | Institute of Slavic Studies |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla 3 roku programu X-S1-FilBuł (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla III roku studiów bułgarystycznych (studia licencjackie) |
Course homepage: | http://www.slavic.amu.edu.pl |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
1.50
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) studia slawistyczne, specjalność: studia bułgarystyczne |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Cele modułu kształcenia: Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom założeń językoznawstwa historycznego oraz pokazanie procesów i zjawisk w rozwoju systemu fonetycznego, morfologicznego, składniowego i semantycznego języka bułgarskiego ze szczególnym uwzględnieniem zmiany systemu językowego z syntetycznego w analityczny. Dodatkowo zajęcia w ramach przedmiotu dostarczają wiedzy z zakresu podziału dialektalnego bułgarskiego obszaru językowego z uwzględnieniem zwłaszcza cech fonetycznych i morfologicznych. |
Year of studies (where relevant): | Year 3 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Podstawowe wiadomości z gramatyki języka staro-cerkiewno-słowiańskiego oraz z gramatyki opisowej języka bułgarskiego. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, praca z tekstem, uczenie problemowe (problem-based learning), metoda ćwiczeniowa, metoda badawcza (dociekania naukowego), metoda warsztatowa, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 1,5 |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe dla przedmiotu: - metody badań językoznawstwa historycznego - zarys, - historyczny rozwój struktury gramatycznej języka z uwzględnieniem podziału dialektalnego - najważniejsze zagadnienia z zakresu historycznej fonetyki (zmiany w systemie fonetycznym, rozwój akcentu); praca na tekstach, - historyczny rozwój struktury gramatycznej języka z uwzględnieniem podziału dialektalnego – najważniejsze zagadnie z zakresu morfologii oraz rozwoju morfosyntaktycznej struktury języka bułgarskiego (zmiany w odmianie rzeczownika; sposoby kompensacji zaniku fleksji w języku bułgarskim); praca na tekstach, - historyczny rozwój struktury gramatycznej języka z uwzględnieniem podziału dialektalnego – najważniejsze zagadnie z zakresu morfologii oraz rozwoju morfosyntaktycznej struktury języka bułgarskiego (przymiotnik – neutralizacja form przymiotnika ze względu na rodzaj w liczbie mnogiej, pozostałości złożonych form przymiotnika w języku nowobułgarskim, nowy sposób stopniowania przymiotnika); praca na tekstach, - historyczny rozwój struktury gramatycznej języka z uwzględnieniem podziału dialektalnego – najważniejsze zagadnie z zakresu morfologii oraz rozwoju morfosyntaktycznej struktury języka bułgarskiego (czasownik – zanik supinum i bezokolicznika, rozwój systemu temporalnego w języku bułgarskim, geneza trybu nieświadka, rozwój imiesłowów); praca na tekstach, - historyczny rozwój struktury gramatycznej języka z uwzględnieniem podziału dialektalnego – najważniejsze zagadnie z zakresu morfologii oraz rozwoju morfosyntaktycznej struktury języka bułgarskiego (zaimek - krótkie formy zaimków osobowych, podwójne dopełnienie, zmiany w systemie zaimków pytajnych, względnych, nieokreślonych; relacje syntaktyczne – konstrukcje przyimkowe, rodzajnik postpozycyjny i in.), - ewolucja bułgarszczyzny w stronę analityzmu – historyczne uwarunkowania przynależności języka do bałkańskiej ligii językowej, - wybrane zagadnienia z leksykologii historycznej. |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura: К. Мирчев. Историческа граматика на българския език. София 1958. И. Харалампиев. Историческа граматика на българския език. София 2002. Sławski F., Język bułgarski, [w:] Języki indoeuropejskie, 2, Warszawa 1988. Ст. Стойков. Българска диалектология. София 2002. Български диалектен атлас. Обобщаващ том. Изработен в Секцията за българска диалектология и лингвистична география към Института за български език при БАН, първо издание София 2001. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - identyfikuje i omawia w sposób szczegółowy zmiany, jakie zaszły w systemie fonetycznym, morfologicznym, składniowym i częściowo leksykalnym języka bułgarskiego od momentu wyodrębnienia tego języka jako oddzielnego dialektu słowiańskiego po dzień dzisiejszy, - dokonuje podziału dialektalnego bułgarskiego obszaru językowego ze względu na cechy fonetyczne i morfologiczne, - wyjaśnia przyczyny i dostrzega następstwa procesów rozwojowych (kierunki zmian, powiązania między nimi i przyczyny), jakie zaszły w języku bułgarskim na przełomie wieków i które zdecydowały o dzisiejszym kształcie języka bułgarskiego, - docenia znaczenie dialektów jako ważnego źródła wiedzy o historycznym rozwoju języka, - posługuje się aparatem terminologicznym z zakresu gramatyki historycznej i dialektologii, - pracuje na bułgarskich zabytkach językowych różnych okresów, dokonując ich kompleksowej analizy i tłumaczenia. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza (95–100%). dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza (90–95%). dobry (db; 4,0): dobra wiedza (80–90%). dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, ale ze znacznymi niedociągnięciami (70–80%). dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, ale z licznymi błędami (60–70%). niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza (poniżej 60%). Kryteria oceniania: - aktywność w trakcie zajęć, - umiejętność przeprowadzenia prawidłowej analizy tekstu i interpretacji zjawisk językowych poświadczonych w zapisie, - rozumienie i sprawność translatorska (w zakresie tłumaczenia analizowanych tekstów), - umiejętność zaprezentowania na kolokwium zaliczeniowym i egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy. |
Classes in period "Academic year 2020/2021, summer semester" (past)
Time span: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Natalia Długosz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Mariola Mikołajczak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Mariola Mikołajczak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.