(in Polish) "2b or not 2b"... - "teatr" w internecie i internet w teatrze
General data
Course ID: | 03-FK-TWI |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | "2b or not 2b"... - "teatr" w internecie i internet w teatrze |
Organizational unit: | (in Polish) Instytut Teatru i Sztuki Mediów |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Module learning aims: | (in Polish) Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami historycznymi, teoretycznymi i technicznymi związanymi ze sztuką Internetu, w szczególności z sieciowymi performansami. Uczestnicy kursu nabędą umiejętności: - zdobywania informacji o niestandardowych praktykach użytkowania sieci jako medium ekspresji twórczej, - korzystania z internetowych archiwów sztuk performatywnych, - krytyki sieciowych działań artystycznych i strategii archiwistycznych, zarówno performerów jak i historyków oraz animatorów performansów. |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Podstawowe kompetencje medialne związane z użytkowaniem Sieci. Podstawowa wiedza na temat praktyk "pierwszej"(surrealizm, dadaizm) i "drugiej" awangardy (minimalizm, sztuka konceptualna, performance art). |
Short description: |
(in Polish) Internet, jako medium ekspresji artystycznej, komentuje, reprodukuje oraz zastępuje funkcje, tematy i techniki sztuk wykonawczych (m.in. teatru, tańca, happeningu, performance art etc.) Jest to szczególnie widoczne w sieciowej praktyce tworzenia internetowych performansów – swoistego „teatru” w cyberprzestrzeni, który praktykują i praktykowali: The Hamnet Players, Deskop Theater czy Second Front. Z drugiej strony Internet jest miejscem dokumentacji bardziej „tradycyjnych” form wykonawczych, takich jak np. teatr dramatyczny. Internetowe strategie archiwistyczne nierzadko nadają nowe, intermedialne przestrzenie znaczeń sztukom wykonawczym. Te dwa poziomy związków Sieci i sztuk performatywnych staną się głównym tematem zajęć. |
Full description: |
(in Polish) Szczegółowa tematyka kursu: 1. Wczesna sztuka Internetu - w tzw. web 1.0. Utopie sieciowych artystów lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, 2. Sztuka Internetu w web 2.0, 3. Sztuka postinternetowa ostatnich lat, 4. Prehistoria sieciowych performansów. Sztuka tworzona za pomocą telewizji, wideo i anten satelitarnych, 5. Sztuka telematyczna wg Roya Ascotta, 6. "Cyfrowe sobowtóry" i teleobecność w sztukach performatywnych, 7. IF, MOO, MUD-y, i IRC - media sieciowego performansu lat dziewięćdziesiątych, 8. Electronic Disturbance Theater i sztuka taktyczna, 9. Graficzne środowiska cyfrowego performansu - m.in. Palace i Second Life, 10. Projekt "Performing Arts - Google" i inne próby internetowej dokumentacji sztuk wykonawczych, 11. Alternatywne formy dokumentacji sztuk performatywnych w Sieci. |
Bibliography: |
(in Polish) Ascott, R. (2001) 'Moistmedia art, czyli sztuka „wilgotnych mediów”. Kiedy jaguar zamieszka z barankiem' , przeł . D. Szawarska, Kwartalnik Filmowy 35–36. Auslander, P. (2008) Liveness: Performance in a Mediatized Culture, New York: Routledge. Bolter, D., Grusin, R. (2013) 'Remediation. Understanding New Media', przeł. A. Małecka, Ha!art 43. Abrahams A., Jamieson H. V. red. (2014) Cyposium. The Book, Brescia: Link Editions. Dixon, S. (2007) Digital Performance: A History of New Media in Theater, Dance, Performance Art, and Installation, Cambridge-Massachusetts-London: MIT Press. Dovey, J., Lister, M., Giddings, S., Grant, I., Kieran, K. (2009) Nowe media. Wprowadzenie, przeł. M. Lorek, A. Sadza, K. Sawicka, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jamieson, H., V. (2008) Adventures in Cyberformance. experiments at the interface of theatre and the internet. http://eprints.qut.edu.au/28544/1/Helen_Jamieson_Thesis.pdf. Kluszczyński, R. W. (2010) Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Manovich L. (2013) Software takes command, New York-London-New Delhi-Sydney: Bloomsbury. Manovich, L. (2006) Język nowych mediów, przeł. P. Cypryański, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. McHugh, G. (2010) Post Internet,. http://122909a.com. McKenzie, J. (2011) Performuj albo... Od dyscypliny do performansu, przeł. T. Kubikowski, Kraków: Universitas. Paul, C. (2008) Digital art, London-New York: Thames & Hudson. Wójtowicz E. (2008), Net art, Kraków: Rabid. Zawojski, P. (2010) Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Warszawa: Poltext. |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.