Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) "2b or not 2b"... - "teatr" w internecie i internet w teatrze

General data

Course ID: 03-FK-TWI
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: "2b or not 2b"... - "teatr" w internecie i internet w teatrze
Organizational unit: (in Polish) Instytut Teatru i Sztuki Mediów
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

elective

Module learning aims:

(in Polish) Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami historycznymi, teoretycznymi i technicznymi związanymi ze sztuką Internetu, w szczególności z sieciowymi performansami. Uczestnicy kursu nabędą umiejętności:

- zdobywania informacji o niestandardowych praktykach użytkowania sieci jako medium ekspresji twórczej,

- korzystania z internetowych archiwów sztuk performatywnych,

- krytyki sieciowych działań artystycznych i strategii archiwistycznych, zarówno performerów jak i historyków oraz animatorów performansów.


Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Podstawowe kompetencje medialne związane z użytkowaniem Sieci. Podstawowa wiedza na temat praktyk "pierwszej"(surrealizm, dadaizm) i "drugiej" awangardy (minimalizm, sztuka konceptualna, performance art).

Short description: (in Polish)

Internet, jako medium ekspresji artystycznej, komentuje, reprodukuje oraz zastępuje funkcje, tematy i techniki sztuk wykonawczych (m.in. teatru, tańca, happeningu, performance art etc.) Jest to szczególnie widoczne w sieciowej praktyce tworzenia internetowych performansów – swoistego „teatru” w cyberprzestrzeni, który praktykują i praktykowali: The Hamnet Players, Deskop Theater czy Second Front. Z drugiej strony Internet jest miejscem dokumentacji bardziej „tradycyjnych” form wykonawczych, takich jak np. teatr dramatyczny. Internetowe strategie archiwistyczne nierzadko nadają nowe, intermedialne przestrzenie znaczeń sztukom wykonawczym. Te dwa poziomy związków Sieci i sztuk performatywnych staną się głównym tematem zajęć.

Full description: (in Polish)

Szczegółowa tematyka kursu:

1. Wczesna sztuka Internetu - w tzw. web 1.0. Utopie sieciowych artystów lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych,

2. Sztuka Internetu w web 2.0,

3. Sztuka postinternetowa ostatnich lat,

4. Prehistoria sieciowych performansów. Sztuka tworzona za pomocą telewizji, wideo i anten satelitarnych,

5. Sztuka telematyczna wg Roya Ascotta,

6. "Cyfrowe sobowtóry" i teleobecność w sztukach performatywnych,

7. IF, MOO, MUD-y, i IRC - media sieciowego performansu lat dziewięćdziesiątych,

8. Electronic Disturbance Theater i sztuka taktyczna,

9. Graficzne środowiska cyfrowego performansu - m.in. Palace i Second Life,

10. Projekt "Performing Arts - Google" i inne próby internetowej dokumentacji sztuk wykonawczych,

11. Alternatywne formy dokumentacji sztuk performatywnych w Sieci.

Bibliography: (in Polish)

Ascott, R. (2001) 'Moistmedia art, czyli sztuka „wilgotnych mediów”. Kiedy jaguar zamieszka z barankiem' , przeł . D. Szawarska, Kwartalnik Filmowy 35–36.

Auslander, P. (2008) Liveness: Performance in a Mediatized Culture, New York: Routledge.

Bolter, D., Grusin, R. (2013) 'Remediation. Understanding New Media', przeł. A. Małecka, Ha!art 43.

Abrahams A., Jamieson H. V. red. (2014) Cyposium. The Book, Brescia: Link Editions.

Dixon, S. (2007) Digital Performance: A History of New Media in Theater, Dance, Performance Art, and Installation, Cambridge-Massachusetts-London: MIT Press.

Dovey, J., Lister, M., Giddings, S., Grant, I., Kieran, K. (2009) Nowe media. Wprowadzenie, przeł. M. Lorek, A. Sadza, K. Sawicka, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Jamieson, H., V. (2008) Adventures in Cyberformance. experiments at the interface of theatre and the internet. http://eprints.qut.edu.au/28544/1/Helen_Jamieson_Thesis.pdf.

Kluszczyński, R. W. (2010) Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Manovich L. (2013) Software takes command, New York-London-New Delhi-Sydney: Bloomsbury.

Manovich, L. (2006) Język nowych mediów, przeł. P. Cypryański, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

McHugh, G. (2010) Post Internet,. http://122909a.com.

McKenzie, J. (2011) Performuj albo... Od dyscypliny do performansu, przeł. T. Kubikowski, Kraków: Universitas.

Paul, C. (2008) Digital art, London-New York: Thames & Hudson.

Wójtowicz E. (2008), Net art, Kraków: Rabid.

Zawojski, P. (2010) Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii, Warszawa: Poltext.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)