(in Polish) Fonetyka języka polskiego na tle porównawczym
General data
Course ID: | 03-FJP-11JPO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Fonetyka języka polskiego na tle porównawczym |
Organizational unit: | Faculty of Polish and Classical Philology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Major: | (in Polish) nauczanie języka polskiego jako obcego |
Module learning aims: | (in Polish) — zaznajomienie słuchaczy z modelem opisu systemu fonetycznego języka polskiego w ujęciu synchronicznym z nawiązaniami porównawczymi do innych języków świata; — wskazanie cech charakterystycznych dla systemu fonetycznego języka polskiego jako języka słowiańskiego z odwołaniami porównawczymi do innych języków indoeuropejskich, a także do pozostałych języków świata z perspektywy typologicznej; — ukazanie roli systemu fonetycznego współczesnego języka polskiego w procesie komunikacji, jego wpływu na skuteczność komunikacyjną; — wykształcenie umiejętności lingwistycznej interpretacji na poziomie fonetycznym tekstów współczesnej polszczyzny; — kształtowanie świadomości językowej wspomagającej komunikację międzykulturową i międzyludzką |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) wiedza o języku (poziom szkoły ponadgimnazjalnej) |
Information on where to find course materials: | (in Polish) biblioteki naukowe |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) wykład, lektura indywidualna, dyskusja w grupie praca indywidualna poza godzinami kontaktowymi praca zespołowa poza godzinami kontaktowymi |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) suma godzin 54 ECTS 2 |
Short description: |
(in Polish) lingwistyczna analiza współczesnego tekstu w języku polskim na poziomie fonetycznym przygotowanie zespołowej prezentacji wskazującej na węzłowe problemy w przedstawianiu cudzoziemcom wybranego zagadnienia fonetycznego |
Full description: |
(in Polish) - miejsce systemu fonetycznego w strukturze języka polskiego jako języka indoeuropejskiego, słowiańskiego, z umiarkowanie bogatym systemem fonologicznym i skrajnie spółgłoskowego - rola fonetyki artykulacyjnej w procesie glottodydaktycznym - podstawowe pojęcia z zakresu fonetyki: głoska, dźwięk, aparat artykulacyjny, aparat fonacyjny, aparat respiracyjny, ucho zewnętrzne, ucho środkowe, ucho wewnętrzne, ośrodek Broca i Wernickiego, klasyfikacje głosek: akustyczna, audytywna, artykulacyjna, transkrypcja fonetyczna, alfabet fonetyczny, fraza fonetyczna, nagłos, śródgłos i wygłos wyrazowy, wygłos absolutny, kontekst fonetyczny głoski, geminata - kryteria klasyfikacji artykulacyjnej polskich głosek: kierunek przepływu powietrza przez narządy mowy, układ wiązadeł głosowych, położenie podniebienia miękkiego, położenie środka języka, miejsce artykulacji, sposób artykulacji; klasyfikacja artykulacyjna polskich głosek w odniesieniu porównawczym do innych języków naturalnych: głoski ekspiracyjne, dźwięczne, bezdźwięczne, ustne, nosowe, twarde, miękkie, bilabialne, labiodentalne, predorsalno-dentalne, predorsalno- -postdentalne, predorsalno-alweolarne, predorsalno-postalweolarne, mediodorsalno-prepalatalne, mediodorsalno-postpalatalne, postdorsalno-welarne, otwarte, sonorne, trące, zwarto-trące, plozywne - system fonetyczny współczesnego języka polskiego, zasady dystrybucji samogłosek o podwyższonej artykulacji, samogłosek nosowych, rezonansu nosowego miękkiego, rezonansu nosowego twardego, [ŋ] tylnojęzykowego, regionalne zróżnicowanie wymowy, realizacja fonetyczna spółgłosek właściwych w wygłosie absolutnym, grup spółgłoskowych, spółgłosek wargowych miękkich, liter ortograficznych ę, ą, zjawisko rozsunięcia artykulacyjnego, podstawowe zagadnienia ortofoniczne - artykulacje dodatkowe: nazalizacja, glotalizacja, labializacja, delabializacja, palatalizacja, welaryzacja, dentalizacja, cerebralizacja, aspiracja, faukalizacja, lateralizacja - asymilacje: zjawisko koartykulacji, antycypacja i perseweracja artykulacyjna, rodzaje i cechy upodobnień, asybilacja - sylaba: ośrodek sylaby, szczyt sylaby, stoki sylab, sylaba jądrowa, sylaba otwarta i zamknięta, struktury kategorialne sylab; cechy prozodyczne mowy: iloczas, moc dźwięku mowy, akcent, teoria zestroju akcentowego Marii Dłuskiej, intonacja |
Bibliography: |
(in Polish) B. Wierzchowska, Fonetyka i fonologia języka polskiego, Wrocław 1980. B. Wierzchowska, Wymowa polska, wyd. 2, Warszawa 1971. H. Koneczna, Charakterystyka fonetyczna języka polskiego na tle innych języków słowiańskich, Warszawa 1965. M. Steffen-Batogowa, Akcent języka polskiego, Warszawa–Poznań 2000. L. Madelska, M. Witaszek-Samborska, Zapis fonetyczny. Zbiór ćwiczeń, wyd. VI, Poznań 2003. |
Learning outcomes: |
(in Polish) wykorzystuje w toku nauczania języka polskiego jako obcego znajomość systemu fonetycznego języka polskiego z uwzględnieniem jego specyfiki w odniesieniu porównawczym do innych języków naturalnych wyjaśnia (z uwzględnieniem kontekstu międzykulturowej komunikacji międzyludzkiej) miejsce systemu fonetycznego współczesnego języka polskiego w strukturze polszczyzny jako języka indoeuropejskiego, słowiańskiego, z umiarkowanie bogatym systemem fonologicznym czyta ze zrozumieniem w języku polskim (i/lub w preferowanym przez słuchacza języku obcym) opracowania teoretyczne z zakresu systemu fonetycznego współczesnego języka polskiego, krytycznie ocenia ich przydatność w nauczaniu języka polskiego jako obcego, a także prawidłowo posługuje się podstawowymi pojęciami i terminami z tego zakresu wiedzy o języku dokonuje lingwistycznej analizy współczesnego tekstu w języku polskim na poziomie fonetycznym przygotowuje prezentację wskazującą na węzłowe problemy w przedstawianiu cudzoziemcom wybranego zagadnienia fonetycznego czynnie uczestniczy w zespołowym rozwiązywaniu problemów z zakresu lingwistycznej interpretacji współczesnych tekstów polskich na poziomie fonetycznym |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 5,0 – bardzo dobra sprawność w zakresie lingwistycznej analizy współczesnego tekstu w języku polskim na poziomie fonetycznym, polegająca na umiejętnym formułowaniu i interpretacji problemów z wykorzystaniem terminologii naukowej; bardzo dobra wartość merytoryczna prezentacji wskazującej na węzłowe problemy w przedstawianiu cudzoziemcom wybranego zagadnienia fonetycznego; 4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami, zwłaszcza w zakresie samodzielnego formułowania i interpretacji problemów w zakresie lingwistycznej analizy współczesnego tekstu w języku polskim na poziomie fonetycznym oraz w zakresie interpretacji węzłowych dla cudzoziemców uczących się języka polskiego problemów fonetycznych; 4,0 – dobra, wykazująca jednak szerszy niż wyżej zakres niedociągnięć, sprawność w zakresie lingwistycznej analizy współczesnego tekstu w języku polskim na poziomie fonetycznym polegająca na umiejętnym formułowaniu i interpretacji problemów z wykorzystaniem terminologii naukowej; dobra wartość merytoryczna prezentacji wskazującej na węzłowe problemy w przedstawianiu cudzoziemcom wybranego zagadnienia fonetycznego, wykazująca jednak szerszy niż wyżej zakres niedociągnięć w ich interpretacji; 3,5 – zadowalająca, wyróżniająca się stosunkowo dużym stopniem niesamodzielności sprawność w zakresie lingwistycznej analizy współczesnego tekstu w języku polskim na poziomie fonetycznym, polegająca na w miarę umiejętnym formułowaniu i interpretacji problemów z wykorzystaniem terminologii naukowej; zadowalająca wartość merytoryczna prezentacji wskazującej na węzłowe problemy w przedstawianiu cudzoziemcom wybranego zagadnienia fonetycznego, wyróżniająca się stosunkowo dużym stopniem niesamodzielności w ich interpretacji; 3,0 – zadowalająca, wyróżniająca się jednak bardzo dużym stopniem niesamodzielności sprawność w zakresie lingwistycznej analizy współczesnego tekstu w języku polskim na poziomie fonetycznym, polegająca na w miarę umiejętnym formułowaniu i interpretacji problemów z wykorzystaniem terminologii naukowej; zadowalająca wartość merytoryczna prezentacji wskazującej na węzłowe problemy w przedstawianiu cudzoziemcom wybranego zagadnienia fonetycznego, wyróżniająca się jednak bardzo dużym stopniem niesamodzielności w ich interpretacji; 2,0 – niezadowalająca sprawność w zakresie lingwistycznej analizy współczesnego tekstu w języku polskim na poziomie fonetycznym, charakteryzująca się nieumiejętnym formułowaniem problemów, ich nietrafną interpretacją, a także nieumiejętnym posługiwaniem się terminologią naukową; niezadowalająca wartość merytoryczna prezentacji wskazującej na węzłowe problemy w przedstawianiu cudzoziemcom wybranego zagadnienia fonetycznego, wyróżniająca się stosunkowo dużym stopniem niesamodzielności w ich interpretacji. |
Classes in period "Academic year 2020/2021, winter semester" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 12 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Paweł Nowakowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022, winter semestr" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 12 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Paweł Nowakowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, winter semester" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 12 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Paweł Nowakowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)
Time span: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
lecture, 12 hours
|
|
Coordinators: | Izabela Wieczorek | |
Group instructors: | Paweł Nowakowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.