Dis(ability) - Theatre - Performance
General data
Course ID: | 03-F-NTP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Dis(ability) - Theatre - Performance |
Name in Polish: | (Nie)pełnosprawność - teatr - performans |
Organizational unit: | Institute of Polish Philology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze (in Polish) Przedmioty fakultatywne Instytutu Filologii Polskiej |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
OR
3.00
OR
4.00
(differs over time)
|
Language: | Polish |
Module type: | elective |
Module learning aims: | (in Polish) Cele modułu kształcenia: - poszerzenie i uszczegółowienie wiedzy w zakresie disability studies (gł. aspekt kulturowy; związki z teatrem i działaniami performatywnymi); - uzmysłowienie zmian w społecznym postrzeganiu (nie)pełnosprawnego, - ukazanie związku niepełnosprawność-sztuka (malarstwo, fotografia; film; komiks; muzyka, projekty teatralne/performatywne), - przybliżenie form współpracy z osobami niepełnosprawnymi, sposobów aktywizowana osób wykluczonych społecznie, odkrywania i wykorzystywania ich twórczego potencjału w teatrze, - kształtowanie kompetencji estetycznych i społecznych. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, metoda ćwiczeniowa, pokaz i obserwacja, demonstracje dźwiękowe i/lub video, metody aktywizujące, praca w grupach. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 2 |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe dla przedmiotu: - studia nad niepełnosprawnością (disability studies )w odniesieniu do współczesnego teatru i performansu, - niepełnosprawność – społeczeństwo; proces otwierania przestrzeni publicznej; sposoby uobecnia niepełnosprawności; rozważania dotyczące narzędzi, języka czy estetyki, - strategie (re)prezentacji cielesnej odmienności (psycho)fizycznej w kulturze ([np. freak shows; cielesność (nie)normatywna; wykluczenie i stygmatyzacja), - ciało - medium estetycznego doświadczenia; ciało - tożsamość - (nie)normatywność; choreografia inkluzywna; hiperwidoczność w teatrze, - sztuka tworzona przez osoby niepełnosprawne; niepełnosprawność jako motyw działań artystycznych, - aktor/widz z niepełnosprawnością; rozwój widowni jako przyszła zmiana, - terapia a teatr; psychodrama; drama, - modelowe projekty teatralne/performatywne. |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura: Bodies in commotion. Disability and performance, ed. Philip Auslander, Carrie Sandahl, The University of Michigan Press 2008 (fragmenty). Garland Thomson Rosemarie, Niezwykłe ciała Przedstawienia niepełnosprawności fizycznej w amerykańskiej kulturze i literaturze, Wrszawa 2020. Niepełnosprawność i społeczeństwo. Performatywna siła protestu, red. Ewelina Godlewska-Byliniak, Justyna Lipko-Konieczna, Fundacja Teatr 21, Biennale Warszawa, Warszawa 2018. Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie, wybór i opracowanie E. Godlewska-Byliniak, J. Lipko-Konieczna, Fundacja Teatr 21, Warszawa 2017. (fragmenty). Terapia i teatr. Wokół problematyki teatru ludzi niepełnosprawnych , cz. 2,red. I. Jajte-Lewkowicz, A. Piasecka, Łódź 2006. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka: - potrafi korzystać sprawnie i twórczo z narzędzi disability studies oraz z narzędzi interdyscyplinarnych w pozyskiwaniu wiedzy i w komunikacji, - wykazywać się wrażliwością – etyczną i estetyczną – na różnorodność kulturową i stygmatyzację osób z (nie)pełnosprawnością, - prezentować własną identyfikację kulturową i empatycznie rozumieć inne tożsamości, - rozpoznawać specyfikę różnorodnych narzędzi i mediów, związanych z udziałem w teatrze i działaniach performatywnych, - wykorzystywać rozmaite źródła wiedzy o studiach nad niepełnosprawnością z uwzględnieniem narzędzi intermedialnych oraz zastosować tę wiedzę ogólną w obserwacji praktyki życiowej, - analizować, interpretować oraz wartościować zjawiska kulturowe, zarówno kultury rodzimej, jak i innych kultur, - wykazywać się inwencją w zakresie samodzielnego myślenia i prezentacji jego wyników. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu. dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu. dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu. |
Classes in period "Academic year 2021/2022, summer semester" (past)
Time span: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Magdalena Piotrowska | |
Group instructors: | Magdalena Piotrowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Magdalena Piotrowska | |
Group instructors: | Magdalena Piotrowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
discussion seminar - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)
Time span: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR WAR
|
Type of class: |
workshop, 30 hours
|
|
Coordinators: | Magdalena Piotrowska | |
Group instructors: | Magdalena Piotrowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
workshop - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.