Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Economics of Publishing - publishing specialisation

General data

Course ID: 03-EPW-33Z
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Economics of Publishing - publishing specialisation
Name in Polish: Ekonomika produkcji wydawniczej - spec. wydawnicza
Organizational unit: Institute of Polish Philology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 2.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) filologia polska

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Cele modułu kształcenia:

- podstawowa orientacja w zakresie funkcjonowania rynku książki w Polsce i na świecie,

- zaznajomienie z podmiotami działającymi na polskim rynku książki,

- zdobycie podstawowej wiedzy na temat planu i budżetu wydawniczego,

- zaznajomienie z głównymi problemami marketingu książki (identyfikacja marki: autor-tytuł-wydawca).

Year of studies (where relevant):

Year 3

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, dyskusja, metoda analizy przypadków, metoda ćwiczeniowa.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 2

Full description: (in Polish)

Treści programowe dla przedmiotu:

- rynek kontrolowany i wolny rynek książki; określenie podstawowych zasad, panujących na rynku książki,

- rozmaitość zadań leżących u podstaw działalności wydawniczej: książka-produkt i książka-misja,

- wielość podmiotów działających na rynku książki: wydawnictwa, księgarnie, hurtownie, instytucje i organizacje branżowe,

- analiza profilu wydawnictwa i planu wydawniczego,

- zasadnicze elementy składowe kosztów wydania książki, tzw. kalkulacja kosztów wydania książki (KKWK),

- czy książka powinna mieć cenę?; sposoby jej wyznaczania,

- elementarne zasady normujące funkcjonowanie książki na rynku, prawo autorskie i prawo o ochronie konsumentów i konkurencji; brak ustawy regulującej funkcjonowanie rynku książki; kodeks tzw. dobrych obyczajów,

- czym jest marka na rynku książki? Kto jest lub powinien być posiadaczem marki? Jak budować markę?.

Bibliography: (in Polish)

Zalecana literatura:

John Huenefeld, Zarządzanie wydawnictwem w warunkach gospodarki wolnorynkowej, Kraków 1997.

Gill Davies, Nabywanie tytułów. Organizacja i zarządzanie w redakcji, Kraków 1997.

Alison Baverstock, Marketing w wydawnictwie. Fantazja czy rzeczywistość, Kraków 1996.

Łukasz Gołębiewski, Rynek książki w Polsce, cz. 1 Wydawnictwa, cz. 2 Dystrybucja, cz. 3 Poligrafia (publikacja cykliczna - rocznik).

Czasopisma:

Biblioteka Analiz (dwutygodnik)

Notes Wydawniczy (dwumiesięcznik)

Wydawca (miesięcznik)

Książki (miesięcznik)

Nowe Książki (miesięcznik)

Internet:

www.biblioteka-analiz.pl

www.wirtualnywydawca.pl

www.bmr.pl

strony internetowe firm wydawniczych

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:

- wymienić prawa rządzące rynkiem książki,

- wyliczyć i opisać najważniejsze podmioty działające na rynku książki (firmy wydawnicze, dystrybucyjne, sieci księgarskie),

- nazwać i scharakteryzować podstawowe składniki kontowe w budżecie książki (koszty bezpośrednie, koszty pośrednie),

- opisać sposób wyznaczania ceny książki (metoda kosztowa i metoda rynkowa) oraz określić, co to jest cena zbytu, cena hurtowa, cena detaliczna, sugerowana cena detaliczna, cena dumpingowa,

- wymienić czynniki sprzyjające intensyfikacji sprzedaży książki,

- sporządzić budżet książki,

- opisać miejsce marki na rynku książki.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość reguł rządzących polskim rynkiem książki włącznie z jego regulacjami prawnymi, wysoka kompetencja w zakresie opisywania składników budżetu książki, bardzo dobra świadomość sposobów wyznaczania ceny książki i podstawowych strategii marketingowych.

dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie terminologii związanej z budżetem książki i marketingiem książki.

dobry (db; 4,0): możliwy szerszy zakres niedociągnięć: mniejsza znajomość podmiotów funkcjonujących na polskim rynku książki, dobra znajomość reguł nim rządzących oraz zadowalająca kompetencja w zakresie opisywania składników budżetu książki i sposobów wyznaczania jej ceny.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość terminologii związanej z rynkiem książki, zadowalająca znajomość podmiotów funkcjonujących na polskim rynku książki i reguł nim rządzących, zadowalająca kompetencja w zakresie opisywania składników budżetu książki.

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca znajomość terminologii związanej z rynkiem książki i produkcją książki, zadowalająca znajomość podmiotów funkcjonujących na polskim rynku książki i głównych reguł nim rządzących.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość terminologii związanej z rynkiem książki w Polsce oraz wynikające z niej dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.

Classes in period "Academic year 2020/2021" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 12 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Jarosław Borowiec
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Completion

Classes in period "Academic year 2021/2022" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 12 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Jarosław Borowiec
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Completion

Classes in period "Academic year 2022/2023" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 12 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Katarzyna Kamińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Completion

Classes in period "Academic year 2023/2024" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 15 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Katarzyna Kamińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Completion
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)