Adam Mickiewicz University, Poznań - Central Authentication System
Strona główna

Voice Emission - teaching specialisation

General data

Course ID: 03-EG-22IIS
Erasmus code / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Education, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Voice Emission - teaching specialisation
Name in Polish: Emisja głosu - spec. nauczycielska
Organizational unit: Institute of Polish Philology
Course groups: (in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Course homepage: http://www.staff.amu.edu.pl/~emisja/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=39
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 1.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Module type:

compulsory

Major:

(in Polish) filologia polska

Cycle of studies:

1st cycle

Module learning aims:

(in Polish) Cele modułu kształcenia:

- wykształcenie prawidłowych nawyków posługiwania się narządem mowy (higiena głosu),

- przekazanie wiadomości na temat funkcjonowania narządu mowy,

- podanie informacji o chorobach związanych z pracą nauczyciela, a także wiadomości o patologiach narządu mowy.

Year of studies (where relevant):

Year 1

Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences:

(in Polish) Sprawność aparatu mowy.

Methods of teaching for learning outcomes achievement:

(in Polish) Praca z tekstem, rozwiązywanie zadań, metoda ćwiczeniowa, metoda warsztatowa, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach.

Student workload (ECTS credits):

(in Polish) 1

Full description: (in Polish)

Treści programowe dla przedmiotu:

- głos jako narzędzie pracy nauczyciela; anatomia i fizjologia narządu głosu,

- proces tworzenia głosu i jego rodzaje; technika mówienia; oddychanie a proces mówienia, tory oddechowe, appoggio,

- sposoby artykulacji samogłosek i spółgłosek, miejsca artykulacji. Interpretacja głosowa tekstu, dykcja, poprawne frazowanie, intonacja głosu, ekspresja wypowiedzi, akcent w języku polskim,

- zjawisko rezonansu, klasyfikacja rezonatorów i ich rola w prawidłowej fonacji,

- przyczyny i rodzaje zaburzeń głosu; higiena głosu.

Bibliography: (in Polish)

Zalecana literatura:

H. Górski, Zbiór ćwiczeń z emisji głosu, Kraków 2003.

B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do emisji głosu, Kraków 2006.

B. Toczyska, Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.

Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli, pod red. M. Śliwińskiej-Kowalskiej, Łódź 1999.

H. Górski, Zbiór ćwiczeń z emisji głosu, Kraków 2003.

Poprawnie po polsku. Poradnik językowy PWN, oprac. A. Kubiak-Sokół, Warszawa 2007.

B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do emisji głosu, Kraków 2006.

B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2003.

B. Toczyska, Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2003.

B. Toczyska, Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007.

B. Toczyska, Sarabanda w chaszczach (ćwiczenie samogłosek), Gdańsk 2006.

H. Zielińska, Kształcenie głosu, Lublin 1996.

Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. A. Markowski, Warszawa 2004.

Learning outcomes: (in Polish)

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka:

- ma uporządkowaną podstawową wiedzę o funkcjonowaniu narządu głosu; zna terminologię używaną w emisji głosu; ma podstawową wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii narządu głosu,

- potrafi wyjaśnić związek między oddychaniem a procesem mówienia; posiada nawyki prawidłowego oddychania; zna proces tworzenia głosu i rodzaje głosu,

- posiada nawyki prawidłowej fonacji; zna sposoby i miejsca poprawnej artykulacji samogłosek i spółgłosek,

- zna zjawisko rezonansu i potrafi sklasyfikować rezonatory oraz ich rolę w prawidłowej fonacji; zna formy ekspresji wypowiedzi i zasady, poprawnej polszczyzny (kultura języka),

- ma podstawową wiedzę o najczęściej występujących zaburzeniach głosu i patologii narządu mowy; zna podstawowe zasady higieny głosu i relaksacji.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza na temat funkcjonowania narządu mowy oraz higieny głosu; doskonale opanowanie ćwiczeń oddechowych, dykcji oraz artykulacji. Znakomite kompetencje w zakresie interpretacji głosowej tekstu.

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza z wyżej wymienionego zakresu; nieco mniejsze wymienione powyżej umiejętności.

dobry (db; 4,0): dobra wiedza z wyżej wymienionego zakresu; możliwe niedociągnięcia w zakresie umiejętności analizowania głosowej tekstów.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza z wyżej wymienionego zakresu; znacznie mniejsze wymienione umiejętności.

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza z wyżej wymienionego zakresu; niewielkie umiejętności w interpretacji głosowej tekstu.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza z zakresu określonego powyżej oraz będące tego następstwem dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu.

Kryteria oceniania:

Ocena aktywności i wykonanych w czasie zajęć ćwiczeń. Ocena przygotowanej interpretacji głosowej tekstów literackich i publicystycznych.

Ocenie podlegają następujące elementy:

- zasób wiedzy uzyskanej w ramach zajęć i dzięki pracy własnej,

- opanowanie zdolności higienicznego i świadomego posługiwania się narządem mowy,

- umiejętność interpretacji głosowej tekstu (przedstawienie interpretacji głosowej tekstów literackich i publicystycznych).

Classes in period "Academic year 2020/2021" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 10 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Aleksandra Reimann-Czajkowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit

Classes in period "Academic year 2021/2022" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 10 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Aleksandra Reimann-Czajkowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit

Classes in period "Academic year 2022/2023" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-09-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
discussion seminar, 10 hours more information
Coordinators: (unknown)
Group instructors: Aleksandra Reimann-Czajkowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Graded credit
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)