Voice Emission - teaching specialisation
General data
Course ID: | 03-EG-22IIS |
Erasmus code / ISCED: |
05.1
|
Course title: | Voice Emission - teaching specialisation |
Name in Polish: | Emisja głosu - spec. nauczycielska |
Organizational unit: | Institute of Polish Philology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Course homepage: | http://www.staff.amu.edu.pl/~emisja/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=39 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
1.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) filologia polska |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Cele modułu kształcenia: - wykształcenie prawidłowych nawyków posługiwania się narządem mowy (higiena głosu), - przekazanie wiadomości na temat funkcjonowania narządu mowy, - podanie informacji o chorobach związanych z pracą nauczyciela, a także wiadomości o patologiach narządu mowy. |
Year of studies (where relevant): | Year 1 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Sprawność aparatu mowy. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Praca z tekstem, rozwiązywanie zadań, metoda ćwiczeniowa, metoda warsztatowa, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 1 |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe dla przedmiotu: - głos jako narzędzie pracy nauczyciela; anatomia i fizjologia narządu głosu, - proces tworzenia głosu i jego rodzaje; technika mówienia; oddychanie a proces mówienia, tory oddechowe, appoggio, - sposoby artykulacji samogłosek i spółgłosek, miejsca artykulacji. Interpretacja głosowa tekstu, dykcja, poprawne frazowanie, intonacja głosu, ekspresja wypowiedzi, akcent w języku polskim, - zjawisko rezonansu, klasyfikacja rezonatorów i ich rola w prawidłowej fonacji, - przyczyny i rodzaje zaburzeń głosu; higiena głosu. |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura: H. Górski, Zbiór ćwiczeń z emisji głosu, Kraków 2003. B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do emisji głosu, Kraków 2006. B. Toczyska, Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007. Głos narzędziem pracy. Poradnik dla nauczycieli, pod red. M. Śliwińskiej-Kowalskiej, Łódź 1999. H. Górski, Zbiór ćwiczeń z emisji głosu, Kraków 2003. Poprawnie po polsku. Poradnik językowy PWN, oprac. A. Kubiak-Sokół, Warszawa 2007. B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do emisji głosu, Kraków 2006. B. Toczyska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2003. B. Toczyska, Łamańce z dedykacją, czyli makaka ma Kama, Gdańsk 2003. B. Toczyska, Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007. B. Toczyska, Sarabanda w chaszczach (ćwiczenie samogłosek), Gdańsk 2006. H. Zielińska, Kształcenie głosu, Lublin 1996. Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, red. A. Markowski, Warszawa 2004. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka: - ma uporządkowaną podstawową wiedzę o funkcjonowaniu narządu głosu; zna terminologię używaną w emisji głosu; ma podstawową wiedzę z zakresu anatomii i fizjologii narządu głosu, - potrafi wyjaśnić związek między oddychaniem a procesem mówienia; posiada nawyki prawidłowego oddychania; zna proces tworzenia głosu i rodzaje głosu, - posiada nawyki prawidłowej fonacji; zna sposoby i miejsca poprawnej artykulacji samogłosek i spółgłosek, - zna zjawisko rezonansu i potrafi sklasyfikować rezonatory oraz ich rolę w prawidłowej fonacji; zna formy ekspresji wypowiedzi i zasady, poprawnej polszczyzny (kultura języka), - ma podstawową wiedzę o najczęściej występujących zaburzeniach głosu i patologii narządu mowy; zna podstawowe zasady higieny głosu i relaksacji. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza na temat funkcjonowania narządu mowy oraz higieny głosu; doskonale opanowanie ćwiczeń oddechowych, dykcji oraz artykulacji. Znakomite kompetencje w zakresie interpretacji głosowej tekstu. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza z wyżej wymienionego zakresu; nieco mniejsze wymienione powyżej umiejętności. dobry (db; 4,0): dobra wiedza z wyżej wymienionego zakresu; możliwe niedociągnięcia w zakresie umiejętności analizowania głosowej tekstów. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza z wyżej wymienionego zakresu; znacznie mniejsze wymienione umiejętności. dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza z wyżej wymienionego zakresu; niewielkie umiejętności w interpretacji głosowej tekstu. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza z zakresu określonego powyżej oraz będące tego następstwem dalsze braki w zakresie efektów kształcenia zdefiniowanych dla przedmiotu. Kryteria oceniania: Ocena aktywności i wykonanych w czasie zajęć ćwiczeń. Ocena przygotowanej interpretacji głosowej tekstów literackich i publicystycznych. Ocenie podlegają następujące elementy: - zasób wiedzy uzyskanej w ramach zajęć i dzięki pracy własnej, - opanowanie zdolności higienicznego i świadomego posługiwania się narządem mowy, - umiejętność interpretacji głosowej tekstu (przedstawienie interpretacji głosowej tekstów literackich i publicystycznych). |
Classes in period "Academic year 2020/2021" (past)
Time span: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 10 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Aleksandra Reimann-Czajkowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Classes in period "Academic year 2021/2022" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 10 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Aleksandra Reimann-Czajkowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Classes in period "Academic year 2022/2023" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
discussion seminar, 10 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Aleksandra Reimann-Czajkowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.