(in Polish) Certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego
General data
Course ID: | 03-CZJ-13JPO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego |
Organizational unit: | Faculty of Polish and Classical Philology |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Major: | (in Polish) Podyplomowe Studia Nauczania Języka Polskiego jako Obcego |
Module learning aims: | (in Polish) - zapoznanie słuchaczy z historią prac nad uruchomieniem systemu urzędowego poświadczania znajomości języka polskiego, - zaznajomienie słuchaczy z wybranymi aspektami polskiego systemu certyfikacji, - wykształcenie umiejętności rozróżniania poziomów biegłości językowej, opracowanych zgodnie z zaleceniami Rady Europy. |
Full description: |
(in Polish) Treści kształcenia: - historia certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego, zadania Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego; - ujednolicenie nazewnictwa poziomów zaawansowania zgodnie z zaleceniami Rady Europy, wyodrębnienie w polskim systemie trzech poziomów zaawansowania B1, B2, C2; - definicja testów biegłości, budowa egzaminu, cele i zasady przeprowadzania egzaminów państwowych, charakterystyka kandydatów zdających egzaminy; - certyfikat jako dokument poświadczający znajomość języka polskiego jako obcego a podstawy prawne; - opis ogólnej kompetencji językowej, a także wykaz wymagań szczegółowych (oparty na zaleceniach Rady Europy) dla aktualnych poziomów zaawansowania (B1, B2, C2) oraz sprawności, którymi są: rozumienie ze słuchu, poprawność gramatyczna, rozumienie tekstów pisanych, pisanie i mówienie; - wykaz funkcji i pojęć językowych, wykaz tematyczny oraz wykaz zagadnień gramatycznych i składniowych dla poziomów językowych B1, B2, C2; - techniki zdawania egzaminu, typy i rodzaje zadań egzaminacyjnych, kryteria oceny prac pisemnych i ustnych; - dobór materiałów dydaktycznych służących kształtowaniu umiejętności zdających. |
Bibliography: |
(in Polish) Achtelik A., Hajduk-Gawron W., Madeja A., Świątek M., Bądź na B1. Zbiór zadań z języka polskiego oraz przykładowe testy certyfikatowe dla poziomu B1, Kraków 2012, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, przeł. W. Martyniuk, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2003. Martyniuk W., Europejski system opisu kształcenia językowego a nauczanie języka polskiego jako obcego, w: Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, pod red. E. Lipińskiej, A. Seretny, Kraków 2006. Przykładowe testy dla poziomu podstawowego, średniego ogólnego i zaawansowanego, Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości Języka Polskiego Jako Obcego, MENiS, Warszawa 2003. Przewodnik po egzaminach certyfikatowych, red. A. Seretny, E. Lipińska, Universitas, Kraków 2005. Seretny A., Certyfikacja znajomości języka polskiego jako obcego – polskie testy biegłości, w: Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, pod red. E. Lipińskiej, A. Seretny, Kraków 2006. Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Kraków 2005 (rozdział: Certyfikatowe egzaminy z języka polskiego jako obcego, s. 299-301). Standardy wymagań egzaminacyjnych, Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości Języka Polskiego Jako Obcego, MENiS, Warszawa 2003. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia słuchacz: - zna genezę polskiego systemu certyfikacji i rozumie rolę Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego w tworzeniu tego systemu; - zna i efektywnie wykorzystuje w toku nauczania języka polskiego jako obcego terminologię używaną w polskim systemie certyfikacji; - umie określić, czym są testy biegłości, potrafi korzystać z opisów kompetencji szczegółowych dla poszczególnych sprawności posiada umiejętność czytania ze zrozumieniem opracowań teoretycznych i podręcznikowych, rozumie przydatność Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego w tworzeniu polskiego systemu certyfikacji, zna podstawowe publikacje wydane staraniem Państwowej Komisji Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego; - zna i rozumie cele egzaminów państwowych oraz ich budowę; - potrafi znaleźć ogólne informacje dla zdających, umie znaleźć i krytycznie ocenić dostępne materiały glottodydaktyczne, uwzględniając potrzeby zdających. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) – obecność i aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej); – poprawność zadań domowych; – poziom pracy zaliczeniowej. |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.