Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Cultural and Literary Traditions of Central Europe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-CLT-21CEBSDL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Cultural and Literary Traditions of Central Europe
Jednostka: Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Central European and Balkan Studies

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Course aims:

- interpersonal: critical abilities, interdisciplinary skills, ability to appreciate cultural diversity, ability to work in the individual and collective way,

- instrumental: ability to analyze and synthesize, general knowledge, basic knowledge in the field of Central European art, political and literary history, English writing and speaking skills, information management skills (gaining and analyzing information and data from different sources),

- comprehensive: learning skills, individual work skills, research skills, creativity, understanding other cultures and habits.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Basic knowledge about European culture and tradition, ability to formulate opinions and judgments on the subject of literature and culture (as well in writing as in oral presentation).

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Lecture with a multimedia presentation, interactive lecture, problem-based lecture, discussions, text-based work, workshop method, project work, demonstration and observation, sound and/or video demonstration, creative methods, group work, b-learning, indivudal work.

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

4

Pełny opis:

Course learning content:

- explaining and briefly describing the history of the concept of Central Europe, diversity in its definition and its delimiting,

- presentation of the culture or traditions of Central Europe and historical, geopolitical, national, transnational, literary context of its existence,

- presentation of the most important phenomena and trends in Central European culture (literature), representative authors and texts of culture in relation to national communities,

- discussion on the social and political phenomena that determine the shape of literature and culture of selected Central European countries (in the past and currently).

Literatura:

Reading list:

„Kafka. Kwartalnik Środkowoeuropejski” (wybrane numery).

Bobrownicka M., Narkotyk mitu. Szkice o świadomości narodowej i kulturowej Słowian zachodnich i południowych, Kraków 1995.

Bobrownicka M., Patologie tożsamości narodowej w postkomunistycznych krajach słowiańskich, Kraków 2006.

Bobrownicka M., Pogranicza w centrum Europy, Kraków 2003.

Brix E., Z powrotem w Europie Środkowej. Eseje i szkice, Kraków 2012.

C.G. Kiss, Lekcja Europy Środkowej, Kraków 2009.

Czyżewski K., Linia powrotu. Zapiski z pogranicza, Sejny 2008.

Europa Środkowa - nowy wymiar dziedzictwa, pod red. Jacka Purchli, Kraków 2002.

Europa Środkowa: wspólnota czy zbiorowość, red. R. Zenderowski, Wrocław 2004.

Fiut A., Być (albo nie być) Środkowoeuropejczykiem, Kraków 1999.

Geremek B., Tożsamość Europy Środkowej. Złudzenia i rzeczywistość [w:] Tożsamość w czasach zmiany, red. K. Michalski, Kraków 1995. Halecki O., Historia Europy - jej granice i podziały, Lublin 2002.

Havel V., Czeski los?, „Literatura na Świecie” 1990, nr 9.

Historia Europy Środkowo-Wschodniej, t. 1 i 2, pod red. Jerzego Kłoczowskiego, Lublin 2000.

Jesenská M., Ponad nasze siły. Czesi, Żydzi i Niemcy. Wybór publicystyki z lat 1937-1939, przeł. L. Engelking, Wołowiec 2003.

Kiš D., Wariacje na tematy środkowoeuropejskie, „Res Publica”, 1989, nr1.

Kroutvor J., Europa Środkowa: anegdota i historia, w: Hrabal, Kundera, Havel… Antologia czeskiego eseju, oprac. J. Baluch, Kraków 2001.

Kundera M., Czeski los, „Literatura na Świecie” 1990, nr 9.

Mikołajczak A.W., Być Europejczykiem, Gniezno 2002.

Mikołajczak A.W., Korzenie Europy, Gniezno 2004.

Miłosz Cz., Rodzinna Europa, Paryż 1959.

Narody i stereotypy, red. T. Walas, Kraków 1995.

Patočka J., Kim są Czesi, przeł. J. Baluch, Kraków 1997.

Problemy tożsamości kulturowej w krajach słowiańskich, t. 1, red. J. Goszczyńska, Warszawa 2003.

Problemy tożsamości kulturowej w krajach słowiańskich, t. 2, red. J. Goszczyńska, Warszawa 2004.

Problemy tożsamości kulturowej w krajach słowiańskich, t. 3, red. J. Goszczyńska, Warszawa 2005.

Škrabec S., Geografia wyobrażona. Koncepcja Europy Środkowej w XX wieku, Kraków 2013.

Symbioza kultur słowiańskich i niesłowiańskich w Europie Środkowej, red. M. Bobrownicka, Kraków 1996.

Śmierć, przestrzeń, czas, tożsamość w Europie Środkowej około 1900, pod red. K. Grodziskiej, J. Purchli, Kraków 2002.

Wandycz P.S., Cena wolności: historia Europy Środkowo-Wschodniej od średniowiecza do współczesności, Kraków 1995.

Wereszycki H., Pod berłem Habsburgów. Zagadnienia narodowościowe, Kraków 1986.

Zieliński B., Europa Środkowa, czyli Arkadia, Atlantyda i Jeruzalem, [w:] Narodowy i ponadnarodowy model kultury, red. B. Zieliński, Poznań 2002.

Efekty uczenia się:

On successful completion of this course, a student will be able to:

- define and describe main conceptions about Central Europe,

- specify a place of Central European literature and culture in a wider European context,

- relate and compare different literary, historical, cultural, political and social phenomena, motivate their influence on the form of modern Central European culture and particular regional states; construe chosen works, literary or artistic visions according to historical and literary context,

- build coherent, critical comment (written or spoken) on the subject of Central Europe, find adequate sources of information, competently and functionally use knowledge from lectures and other sources,

- justify his/ her interpretations, develop them and resolve them within the group; recapitulate his/her experience of reading,

- compile knowledge gained during the classes, develop, clarify and reconstruct the phenomena of cultural and literary history,

- understand other cultures on the basis of the knowledge obtained; be aware of historical, political and cultural circumstances influencing artistic creations.

Metody i kryteria oceniania:

Assessment criteria:

very good (bdb; 5,0): very good knowledge of the content discussed during classes, very good ability to analyze and interpret literary texts, very good ability to formulate judgments (orally and in writing) on Central European literature and culture.

good plus (+db; 4,5): as above, with some slight deficiencies.

good (db; 4,0): wider range of deficiencies is possible: student presents weaker ability to analyze and interpret, weaker ability to formulate judgments (orally and in writing) on Central European literature and culture.

satisfactory plus (+dst; 3,5): satisfactory knowledge of the content discussed during the classes, satisfactory ability to analyze and interpret the literary texts, satisfactory ability to formulate judgments ((orally and in writing) on Central European literature.

satisfactory (dst; 3,0): as above, with some deficiencies.

unsatisfactory (ndst; 2,0): deficiency off knowledge and skills mentioned above.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Urszula Kowalska-Nadolna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Urszula Kowalska-Nadolna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)