Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Arcydzieła literatury antycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 03-ALA-11LPDM-E
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Arcydzieła literatury antycznej
Jednostka: Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty obowiązkowe dla I roku literatury powszechnej (studia magisterskie)
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

literatura powszechna

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Cele modułu kształcenia:

- pozyskanie wiedzy o treści wybranych arcydzieł literatury antycznej oraz sposobów ich interpretowania,

- pozyskanie wiedzy o walorach estetycznych wybranych arcydzieł literatury antycznej, które stanowią o ich wyjątkowym statusie w kanonie literatury greckiej i rzymskiej.

- pozyskanie wiedzy o sposobach funkcjonowania w kulturze europejskiej wybranych arcydzieł literatury antycznej,

- kształtowanie umiejętności rozpoznawania roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, uczenie problemowe (problem-based learning).

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

4

Pełny opis:

Treści programowe dla przedmiotu:

- pojęcie i status literackiego „arcydzieła”; problematyka kanonu, klasyczności itp.,

- Safona i subiektywny głos poezji greckiej (wybór),

- liryczna historia miłosna Katullusa (wybór),

- trzej elegicy rzymscy (wybór),

- Grecy, Horacy i wino (wybór poezji),

- blężenie Troi: wybór z „Iliady” Homera.,

- podróże Eneasza: wybór z „Eneidy” Wergiliusza,

- tragedia zemsty: „Agamemnon” Ajschylosa,

- człowiek kontra przeznaczenie: dramaty Sofoklesa (wybór),

- widowisko śmierci: dramaty Seneki (wybór),

- błazen schodzi do Podziemia: „Żaby” Arystofanesa,

- mistrz oszustów: „Pseudolus” Plauta,

- bohater w oślej skórze: „Złoty osioł” Apulejusza,

- filozofia na trudne czasy: „Rozmyślania” Marka Aureliusza.

Literatura:

Zalecana literatura:

Wybór lektur należy do wykładowcy; przykładowe opracowania:

J.K. Bohrer, Groza zjawiska i lęk oczekiwania. Tragedia grecka jako nowoczesna epifania. W: idem, Absolutna teraźniejszość. Warszawa 2003

E. Fromm, Mit o Edypie. W: idem, Zapomniany język. Wstęp do rozumienia snów, baśni i mitów. Warszawa 1994

K.A. Gajda, Medea dzisiaj. Rozważania nad kategorią innego. Kraków 2008 (rozdz. II)

J. Kott, Bachantki albo zjadanie boga. W: idem, Zjadanie bogów. Szkice o tragedii greckiej. Kraków 1986

O. Śmiechowicz, Arystofanes. Warszawa 2015 (rozdz. „Żaby”)

P. Zanker, August i potęga obrazów. Poznań 1999 (rozdz. „Mityczna gloryfikacja nowego państwa”).

A. Klęczar, Katullus. Poezje wszystkie, Kraków 2013 („Wstęp”).

T. Woodman, D. Feeney (red). Traditions and Contexts in the Poetry of Horace. Cambridge University Press 2002.

P. Hadot, Twierdza wewnętrzna. Wprowadzenie do „Rozmyślań” Marka Aureliusza. Kęty 2004 (rozdz. „Stoicyzm Rozmyślań. Dyscyplina pragnienia, czyli amor fati”).

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi:

- określić, na czym polega istota zjawisk związanych z pojęciem „arcydzieła” literackiego,

- wyjaśnić, na czym polega funkcjonowanie wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej,

- powiązać zjawiska występujące we współczesnej kulturze z zagadnieniami obecnymi w interpretacjach wybranych arcydzieł literatury antycznej,

- scharakteryzować sposoby wykorzystywania elementów zaczerpniętych z wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej,

- dostrzegać rolę wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu współczesnej kultury literackiej.

Metody i kryteria oceniania:

Skala ocen:

bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobry poziom wiedzy na temat treści wybranych arcydzieł literatury antycznej; bardzo dobra znajomość tematyki dotyczącej interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; bardzo dobra umiejętność rozpoznawania funkcji wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej; bardzo dobra umiejętność oceny sposobów funkcjonowania interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; bardzo wysoka świadomość roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu kultury światowej.

dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami i nieścisłościami.

dobry (db; 4,0): dobry poziom wiedzy na temat treści wybranych arcydzieł literatury antycznej; dobra znajomość tematyki dotyczącej interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; dobra umiejętność rozpoznawania funkcji wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej; dobra umiejętność oceny sposobów funkcjonowania interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; wysoka świadomość roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu kultury światowej.

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalający poziom wiedzy na temat treści wybranych arcydzieł literatury antycznej; zadowalająca znajomość tematyki dotyczącej interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; zadowalająca umiejętność rozpoznawania funkcji wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej; zadowalająca umiejętność oceny sposobów funkcjonowania interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; zadowalająca świadomość roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu kultury światowej.

dostateczny (dst; 3,0): niewielki poziom wiedzy na temat treści wybranych arcydzieł literatury antycznej; słaba znajomość tematyki dotyczącej interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; niewielka umiejętność rozpoznawania funkcji wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej; niewielka umiejętność oceny sposobów funkcjonowania interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; niewielka świadomość roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu kultury światowej.

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalający poziom wiedzy na temat treści wybranych arcydzieł literatury antycznej; niezadowalająca znajomość tematyki dotyczącej interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; niezadowalająca umiejętność rozpoznawania funkcji wybranych arcydzieł literatury antycznej w kulturze światowej; niezadowalająca umiejętność oceny sposobów funkcjonowania interpretacji wybranych arcydzieł literatury antycznej; niezadowalająca świadomość roli wybranych arcydzieł literatury antycznej w kształtowaniu kultury światowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Berger
Prowadzący grup: Łukasz Berger
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Berger
Prowadzący grup: Łukasz Berger
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)