Text Preparation - Publishing Specialisation
General data
Course ID: | 03-AD-22PDL |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Text Preparation - Publishing Specialisation |
Name in Polish: | Adiustacja tekstu - spec. wydawnicza |
Organizational unit: | Institute of Polish Philology |
Course groups: |
(in Polish) Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla spec. wydawniczej (studia licencjackie) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Module type: | compulsory |
Major: | (in Polish) filologia polska |
Cycle of studies: | 1st cycle |
Module learning aims: | (in Polish) Cele modułu kształcenia: - poznanie podstawowych pojęć z zakresu edytorstwa, - opanowanie umiejętności opracowywania różnego typu tekstów (naukowych, popularnonaukowych, użytkowych) i przygotowania maszynopisu do druku, - zdobycie umiejętności tworzenia warsztatu korektora i redaktora, korzystania z odpowiednich źródeł poprawnościowych, - rozwinięcie umiejętności pracy w zespole. |
Year of studies (where relevant): | Year 2 |
Pre-requisites in terms of knowledge, skills and social competences: | (in Polish) Zaliczony przedmiot Nauki pomocnicze na I roku polonistyki. |
Methods of teaching for learning outcomes achievement: | (in Polish) Elementy wykładu, dyskusja, analiza źródeł poprawnościowych, zajęcia warsztatowe z elementami wykładu, zajęcia warsztatowe, praca w grupach. |
Student workload (ECTS credits): | (in Polish) 2 |
Full description: |
(in Polish) Treści programowe dla przedmiotu: - podstawowe pojęcia dotyczące adiustacji, redakcji, korekty, - etapy powstawania publikacji (od maszynopisu do druku), struktura wydawnictwa, - zasady opracowywania tekstu pod względem merytorycznym, edytorskim, językowym, - warsztat pracy korektora i redaktora (źródła poprawnościowe i encyklopedyczne; instrukcja książki), - znaki korektorskie i ich zastosowanie, - adiustacja językowo-stylistyczna maszynopisu (z elementami adiustacji technicznej), - forma typograficzna książki (wyróżnienia, teksty poboczne), - korekta składu i II korekta, - adiustacja przypisów (rodzaje, zasady formatowania), - opracowanie tekstu naukowego, popularnonaukowego, użytkowego. |
Bibliography: |
(in Polish) Zalecana literatura Chwałowski Robert, Typografia typowej książki, Gliwice 2002. Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2001. Górski Konrad, Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1978. Grzenia Jan, Słownik nazw własnych, Warszawa 2003. Jadacka Hanna, Kultura języka polskiego: fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2009. Karpowicz Tomasz, Kultura języka polskiego: wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009. Markowski Andrzej, Kultura języka polskiego: teoria, zagadnienia leksykalne, Warszawa 2005. Osuchowska Barbara, Poradnik autora, tłumacza i redaktora, Warszawa 2005. Podracki Jerzy, Gałązka Alina, Słownik interpunkcyjny, Warszawa 2002. Polszczyzna na co dzień, red. Mirosław Bańko, Warszawa 2006. Trzaska Filip, Poradnik redaktora, Warszawa 1976. Trzynadlowski Jan, Edytorstwo, tekst, język, opracowanie, Warszawa 1983. Trzynadlowski Jan, Autor, dzieło, wydawca, Warszawa 1989. Uniwersalny słownik języka polskiego, red. Stanisław Dubisz, Warszawa 2006. Wielki słownik ortograficzny. Wydanie nowe, red. Edward Polański, Warszawa 2010. Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. Andrzej Markowski, Warszawa 2006. Wolański Adam, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Warszawa 2008. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu przedmiotu (modułu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - posługiwać się podstawową terminologią z zakresu edytorstwa, - opisać trzy poziomy opracowania tekstu (edytorski, merytoryczny i językowy), - korzystać z odpowiednich źródeł poprawnościowych, - wykonać adiustację językowo-stylistyczną i techniczną, stosując znaki korektorskie, - określić granice ingerencji korektora i redaktora w tekst, współpracować z autorem, - wykonać korektę złożonego tekstu, stosując znaki korektorskie i korzystając z zasad dobrego składu i łamania, - opracować aparat krytyczny, przygotować do druku materiały pomocnicze i uzupełniające (przypisy, bibliografia, spis treści). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): umiejętność wskazania w tekście błędów językowych i edytorskich, bardzo dobra znajomość zasad języka polskiego oraz zasad dobrego składu i łamania, doskonałe posługiwanie się znakami korektorskimi, bardzo dobra znajomość podstawowych terminów z zakresu edytorstwa. dobry plus (+db; 4,5): umiejętność wskazania w tekście błędów językowych i edytorskich, bardzo dobra znajomość zasad języka polskiego oraz zasad dobrego składu i łamania, doskonałe posługiwanie się znakami korektorskimi, dobra znajomość podstawowych terminów z zakresu edytorstwa. dobry (db; 4,0): umiejętność wskazania w tekście błędów językowych i edytorskich (dopuszczalne niewielkie przeoczenia), dobra znajomość zasad języka polskiego oraz zasad dobrego składu i łamania, bardzo dobre posługiwanie się znakami korektorskimi, dobra znajomość podstawowych terminów z zakresu edytorstwa. dostateczny plus (+dst; 3,5): umiejętność wskazania w tekście błędów edytorskich, dobra znajomość zasad języka polskiego oraz zasad dobrego składu i łamania, dobre posługiwanie się znakami korektorskimi, zadowalająca znajomość podstawowych terminów z zakresu edytorstwa. dostateczny (dst; 3,0): umiejętność wskazania w tekście błędów edytorskich, zadowalająca znajomość zasad języka polskiego oraz zasad dobrego składu i łamania, dostateczne posługiwanie się znakami korektorskimi, podstawowa znajomość podstawowych terminów z zakresu edytorstwa. niedostateczny (ndst; 2,0): brak umiejętności wskazania w tekście błędów językowych i edytorskich, niewystarczająca znajomość zasad języka polskiego oraz zasad dobrego składu i łamania, nieumiejętność posługiwania się znakami korektorskimi, niezadowalająca znajomość podstawowych terminów z zakresu edytorstwa. Kryteria oceniania: - test ze znajomości podstawowych terminów związanych z opracowaniem tekstu – pytania jednokrotnego wyboru, pytania wielokrotnego wyboru, pytania opisowe – ocena liczona do oceny końcowej podsumowującej, - adiustacja tekstu wykonywana na zajęciach – ocena liczona do oceny końcowej podsumowującej, - adiustacja przypisów bibliograficznych – ocena liczona do oceny końcowej podsumowującej, - ocena aktywności na zajęciach i ocena poprawności wykonywanych na zajęciach zadań – ocena formująca, - obecność na ćwiczeniach (dopuszcza się 2 godziny nieusprawiedliwione bez konieczności uzupełnienia zajęć w ramach konsultacji z prowadzącym). |
Classes in period "Academic year 2022/2023, summer semester" (past)
Time span: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Olga Ziółkowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Classes in period "Academic year 2023/2024, summer semester" (in progress)
Time span: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Navigate to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Olga Ziółkowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Graded credit
lecture - Graded credit |
Copyright by Adam Mickiewicz University, Poznań.