Językoznawstwo ogólne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 03-JO-32PDL-E |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Językoznawstwo ogólne |
Jednostka: | Instytut Filologii Polskiej |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty obowiazkowe dla III roku filologii polskiej (studia licencjackie) Przedmioty obowiązkowe dla 3 roku DL KlasPol |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia polska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele modułu kształcenia: - zaznajomienie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu językoznawstwa ogólnego, - wskazanie i opisanie poziomów systemu języka (fonologicznego, morfologicznego, składniowego i semantycznego), - przyswojenie przez studentów wiedzy z zakresu wybranych tez i założeń metodologicznych poszczególnych szkół lingwistycznych, które odegrały istotną rolę w badaniach nad stanem wiedzy o językach naturalnych, - wskazanie związków językoznawstwa z innymi dyscyplinami naukowymi, - zaznajomienie studentów z historią rozwoju dyscypliny naukowej, jaką jest językoznawstwo, - kształtowanie świadomości językowej wspomagającej komunikację międzykulturową i międzyludzką, - uporządkowanie wiedzy o języku w ujęciu porównawczym. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Potwierdzone osiągnięcie efektów kształcenia w zakresie dwóch pierwszych semestrów modułu kształcenia: Nauka o współczesnym języku polskim. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Biblioteka Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład. |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje podstawowe wiadomości z zakresu językoznawstwa ogólnego. |
Pełny opis: |
Treści programowe dla przedmiotu: - pojęcie języka naturalnego; definicja języka – język jako system znaków konwencjonalnych; cechy istotnie języka naturalnego – dwustopniowość, dwuklasowość, uniwersalność, abstrakcyjność itd.; cechy języka ludzkiego w opozycji do komunikacji zwierząt, - funkcje języka i wypowiedzi – historia zagadnienia, odróżnienie systemu, wypowiedzi i języka i ich funkcji, typy funkcji wypowiedzi, - rozumienie terminu pragmatyka, struktura aktu komunikacji, typy aktów mowy, akty mowy pośrednie i bezpośrednie, presupozycje, - budowa systemu językowego; obraz ogólny, hierarchiczna budowa języka, podsystem fonologiczny – pojęcie głoski i fonemu, właściwości fizyczne dźwięków mowy, typy opozycji fonologicznych, - podsystem morfologiczny – słowotwórstwo a fleksja, definicja morfemu, kategorie gramatyczne, - podsystem składniowy – reguły składniowe, schematy składniowe, reguły tworzenia zdań, typy zdań złożonych, - klasy funkcjonalne leksemów – podział leksemów na części mowy, kryteria klasyfikacji, cechy charakterystyczne poszczególnych części mowy. - struktura semantyczna słownictwa - słownictwo jako system, relacje semantyczne między leksemami, - językoznawstwo wśród innych nauk, ogólny podział nauk i specyfika nauk humanistycznych, typy nauk humanistycznych, przegląd i charakterystyka dyscyplin językoznawczych, - metodologie badań językoznawczych – przed strukturalizmem, dzieje językoznawstwa do początków XX wieku; językoznawstwo historyczne – pojęcie zmiany językowej, metody badań diachronicznych, pokrewieństwo językowe, pochodzenie polszczyzny, - metodologie badań językoznawczych – strukturalizm; pojęcie struktury języka, systemu, teoria Ferdinanda de Saussure’a, szkoła praska, glossematyka, strukturalizm amerykański, - metodologie badań językoznawczych – generatywizm; transformacjonizm, teoria Noama Chimsky’ego, kompetencja językowa, składnia uniwersalna, reguły przepisywania, transformacje, - metodologie badań językoznawczych – kognitywizm; główne założenia kognitywizmu, zdolności poznawcze związane z językiem, różne ujęcia kognitywne, gramatyka kognitywna, - językoznawstwo typologiczne – grupy językowe świata, uniwersalia językowe, typologie: fonologiczna, morfologiczna, syntaktyczna, - językoznawstwo kulturowe – typologia semantyczna, relatywizm językowy, uniwersalizm językowy, elementarne jednostki semantyczne, różnice w kategoryzacji świata. |
Literatura: |
Zalecana literatura: I. Bobrowski, Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998. A. Furdal, Językoznawstwo otwarte, Wrocław 2000 R. Grzegorczykowa, Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2008. T. Milewski, Językoznawstwo, wyd. 7., Warszawa 2005. A. Wierzbicka, Język – umysł – kultura, Warszawa 1999. Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, pod red. K. Polańskiego, Wrocław 1993, wyd. 1. i kolejne. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka potrafi: - zdefiniować podstawowe terminy z zakresu językoznawstwa ogólnego, potrafi uzasadnić potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do opisu języka naturalnego, - wyliczyć najważniejsze dyscypliny językoznawcze, wyjaśnić różnice między różnymi typami językoznawstwa, wskazać metody badań z zakresu językoznawstwa, - opisać budowę systemu językowego, powiązać zjawiska występujące na różnych poziomach języka, pokazywać powiązania między różnymi zjawiskami językowymi, - potrafi zaklasyfikować pod względem typologii swój język do odpowiedniej grupy języków świata, umie zilustrować różnice kulturowe uwidaczniające się w językach świata, - podsumować osiągnięcia poszczególnych metodologii w badaniach systemu językowego; opisać rozwój myśli językoznawczej, - porównać różne koncepcje opisu języka i przekonać do wybranej przez siebie metodologii. |
Metody i kryteria oceniania: |
Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra znajomość podstawowych pojęć z zakresu językoznawstwa ogólnego, bardzo obszerna wiedza na temat elementów systemu językowego oraz założeń metodologicznych poszczególnych szkół lingwistycznych, bardzo dobra umiejętność wskazywania powiązań między językoznawstwem a innymi dziedzinami nauki, bardzo dobra wiedza na temat uwarunkowań kulturowych języka polskiego, które kształtują różnice między nim i innymi językami. dobry plus (+db; 4,5): jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami zwłaszcza w zakresie wymagającym szczegółowej wiedzy faktograficznej. dobry (db; 4,0): dobra znajomość podstawowych pojęć z zakresu językoznawstwa ogólnego, obszerna wiedza na temat elementów systemu językowego oraz założeń metodologicznych. poszczególnych szkół lingwistycznych, dobra umiejętność wskazywania powiązań między językoznawstwem a innymi dziedzinami nauki, dobra wiedza na temat uwarunkowań kulturowych języka polskiego, które kształtują różnice między nim i innymi językami. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca znajomość podstawowych pojęć z zakresu językoznawstwa ogólnego, zadowalająca wiedza na temat elementów systemu językowego oraz założeń metodologicznych poszczególnych szkół lingwistycznych, zadowalająca umiejętność wskazywania powiązań między językoznawstwem a innymi dziedzinami nauki, zadowalająca wiedza na temat uwarunkowań kulturowych języka polskiego, które kształtują różnice między nim i innymi językami. dostateczny (dst; 3,0): ogólna znajomość podstawowych pojęć z zakresu językoznawstwa ogólnego, podstawowa wiedza na temat elementów systemu językowego oraz założeń metodologicznych poszczególnych szkół lingwistycznych, umiejętność wskazywania powiązań między językoznawstwem a innymi dziedzinami nauki, podstawowa wiedza na temat uwarunkowań kulturowych języka polskiego, które kształtują różnice między nim i innymi językami. niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca znajomość podstawowych pojęć z zakresu językoznawstwa ogólnego, niedostateczna wiedza na temat elementów systemu językowego oraz założeń metodologicznych poszczególnych szkół lingwistycznych, słaba umiejętność wskazywania powiązań między językoznawstwem a innymi dziedzinami nauki, brak wiedzy na temat uwarunkowań kulturowych języka polskiego, które kształtują różnice między nim i innymi językami. Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Słoboda | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Słoboda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Słoboda | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Słoboda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Słoboda | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Słoboda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Słoboda | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Słoboda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.