Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przedmioty w rejestracji WT-2020/SL rejestaracja na przedmioty-Teologia_stacjonarne 12-20SL-TE_st-ZAJ

Lista uwzględnia również te przedmioty, które są chwilowo wyłączone z rejestracji (ale były lub będą uwzględnione w innych jej turach).
Filtry
Zaloguj się, aby uzyskać dostęp do dodatkowych opcji

Konkretniej - pokazuj tylko te przedmioty, dla których istnieje otwarta rejestracja taka, że możesz w jej ramach zarejestrować się na przedmiot.

Dodatkowo pokazywane są również te przedmioty, na które jesteś już zarejestrowany (lub składałeś prośbę o zarejestrowanie).

Pokaż tylko przedmioty z wybranej grupy: Boldem są napisane grupy przedmiotów zawierające przedmioty, dla których istnieje otwarta rejestracja taka, że możesz w jej ramach zarejestrować się na przedmiot.
Jeśli chcesz zmienić te ustawienia na stałe, edytuj swoje preferencje w menu Mój USOSweb.
Opcje
12-A051
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Cele modułu kształcenia

a) zapoznanie z miejscem dydaktyki katechezy wśród innych dyscyplin naukowych oraz miejscem religii wśród innych przedmiotów nauczania

b) przekazanie wiedzy z zakresu osobowości oraz kompetencji psychologiczno-dydaktycznych nauczyciela religii

c) rozwinięcie treści związanych z rozwojem ucznia (w aspekcie działań katechetycznych), a także charakterystyka głównych operacji myślowych w uczeniu się

d) zapoznanie z zasadami, celami, metodami oraz środkami dydaktycznymi (z uwzględnieniem etapów nauczania)

e) wyrobienie umiejętności oceniania ucznia na lekcji religii (z uwzględnieniem etapów nauczania)

f) kształtowanie kompetencji kluczowych w katechezie

Strona przedmiotu
12-A044
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Cele modułu kształcenia

a) przekazanie wiedzy wprowadzającej w ekumenizm oraz dotyczącej historii ruchu ekumenicznego, współczesnych dialogów dwustronnych i wielostronnych

b) otwarcie na wydarzenie dialogu jako potrzebę pełniejszej samorealizacji chrześcijańskiej

c) wypracowanie postawy aktywnego udziału w procesie zbliżenia różnych wyznań chrześcijańskich

d) nabycie ufności względem odmiennych poglądów i zasad działania w ruchu ekumenicznych

e) nabycie przekonania o zasadności i celowości budowania płaszczyzny porozumienia i jedności wewnątrz chrześcijaństwa

Strona przedmiotu
12-A304-22
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Przedmiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem.

Cele modułu kształcenia

a) Celem zasadniczym wykładów i ćwiczeń jest wskazanie studentom właściwej emisji głosu ludzkiego w aspekcie teoretycznym i praktycznym.

b) Podczas zajęć zostaną przedstawione konkretne sposoby prawidłowego sposobu oddychania w mowie i w śpiewie.

c) Studenci zdobędą wiedzę z budowy i fizjologii narządów głosu i słuchu.

d) Przedstawione zostaną zagrożenia i choroby związane z niewłaściwym posługiwaniem się narządem głosu.

Strona przedmiotu
12-A054-22
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Cele modułu kształcenia

a) ukazanie w zarysie dziejów homiletyki, jej miejsca wśród innych nauk teologicznych, relacji do innych obszarów kościelnego przepowiadania (kerygmatycznego i katechetycznego)

b) wprowadzenie w podstawowe zagadnienia, pojęcia i terminy z zakresu homiletyki, czyli teologii kaznodziejstwa (przepowiadania liturgicznego)

c) omówienie zagadnień szczegółowych takich jak: typologie kazań, struktura kazania, słuchanie słowa Bożego, słuchacz słowa Bożego, głosiciel słowa Bożego (funkcje kaznodziei, duchowość kaznodziei), posługa słowa laikatu, przedmiot kaznodziejstwa, aktualizacja kerygmatu chrześcijańskiego, dialog w kaznodziejstwie, komunikacji niewerbalnej (gesty i mimika), sztuka pamięci w kaznodziejstwie, opanowanie tremy na ambonie

d) kształcenie umiejętności tworzenia, wygłaszania, jak też oceniania kazań różnego typu

Strona przedmiotu
12-A061-22
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Cele modułu kształcenia

a) wprowadzenie w historię i teologię homilii

b) ukazanie historii i specyfiki kaznodziejstwa dziecięcego; zarysowanie sylwetek psychologicznych dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym; przybliżenie zjawiska tzw. „teologii dziecięcej”; nauka prowadzenia dialogu kaznodziejskiego z dziećmi (np. poprawnego zadawania pytań); nauka głoszenia homilii dla dzieci z wykorzystaniem środków poglądowych; praca nad homiliami do dzieci na I Komunię Św.

c) ukazanie specyfiki homilii do młodzieży

d) przekazanie wiedzy na temat kaznodziejstwa maryjnego; praca nad kazaniem maryjnym na nabożeństwo majowe

e) podanie wiedzy na temat kazań seryjnych (rekolekcje, misje święte, kazania pasyjne) i przygotowanie do ich tworzenienia i wygłaszania

f) przybliżenie charakterystycznych znamion homilii obrzędowej (pogrzebowej, ślubnej, chrzcielnej)

Uwaga: Przedmiot dwusemestralny - opis dotyczy obu semestrów

Strona przedmiotu
12-A097A-44
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Opis od roku akademickiego 2015/16

cele) modułu kształcenia

Celem zajęć jest: rozwijanie czterech sprawności językowych: słuchanie, mówienie, czytanie, pisanie w zakresie języka ogólnego (C1); poznanie nowych struktur gramatycznych (C2); poznanie słownictwa tematycznie ukierunkowanego (C3); przygotowanie do samodzielnej pracy z tekstem w języku angielskim (C4); wyrobienie umiejętności wypowiadania się w języku angielskim na szeroki wachlarz tematów (C5); doskonalenie umiejętności pisania krótkich tekstów użytkowych w języku angielskim (C6). Wszystkie sprawności ćwiczone są w sposób zintegrowany w celu kształtowania komunikatywności w języku angielskim

Strona przedmiotu
12-A097A-SP
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Cele modułu kształcenia

Celem zajęć jest: rozwijanie czterech sprawności językowych: słuchanie, mówienie, czytanie, pisanie w zakresie języka specjalistycznego związanego z kierunkiem studiów(C1); poznanie i przyswojenie sobie nowych struktur leksykalnych powiązanych z dyscyplinami teologicznymi (C2); przygotowanie do samodzielnej pracy z tekstem teologicznym w języku angielskim (C3); wyrobienie umiejętności wypowiadania się w języku angielskim na tematy związane z zagadnieniami teologicznymi (C4); przyswojenie sobie podstawowych formuł teologicznych w języku angielskim (podstawowe modlitwy, prawdy wiary, przykazania, sakramenty Kościoła katolickiego) (C5). Wszystkie sprawności ćwiczone są w sposób zintegrowany, sprzyjający kształtowaniu komunikatywności. Student poznaje słownictwo tematycznie ukierunkowane.

Strona przedmiotu
12-A096-66
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Cele modułu kształcenia:

a) pozyskanie wiedzy z zakresu gramatyki łacińskiej w teorii i praktyce,

b) opanowanie podstawowego zakresu słownictwa języka łacińskiego – zgodnie z kierunkiem studiów,

c) pozyskanie umiejętności czytania ze zrozumieniem i tłumaczenia tekstów preparowanych oraz tekstów oryginalnych;

d) nabycie umiejętności wyjaśniania terminologii nauk teologicznych i jej korzeni grecko-łacińskich,

e) zaznajomienie z fundamentalnymi wartościami kultury antycznej,

f) nabycie sprawności w posługiwaniu się pomocami dydaktycznymi (słowniki, atlasy itp.).

Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów).

Strona przedmiotu
12-A097N-SP
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
12-A021
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Cel (cele) modułu kształcenia

a) wprowadzenie w podstawowe pojęcia i terminy katechetyczne oraz określenie miejsca katechetyki na tle innych przedmiotów teologicznych

b) zapoznanie z historią katechezy

c) poznanie soborowych i posoborowych dokumentów katechetycznych

d) zdobycie wiedzy na temat współczesnych kierunków katechetycznych oraz pogłębionego rozumienia modelu katechezy integralnej

e) uwrażliwienie na obecność różnych wymiarów teologicznych w katechezie

f) zaznajomienie z podstawą programową kształcenia religijnego i aktualnym programem katechizacji

Strona przedmiotu
12-A058
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Cele modułu kształcenia:

a) przekazanie wiedzy na temat zasadniczych wymiarów katechezy: miejsca i roli Pisma Świętego, liturgii, moralności, kultury oraz życia i nauczania Kościoła w katechezie;

b) wyrobienie umiejętności operacjonalizowania wiedzy zdobytej podczas wykładu, korzystania z dokumentów, wyszukiwania dzieł kultury nawiązujących do tematyki religijnej, dowartościowania kultury w przekazie katechetycznym;

c) wdrożenie do posługiwania się metodami nauczania odpowiednimi dla zasadniczych wymiarów katechezy;

d) zapoznanie z podstawowymi pojęciami pedagogiki i katechetyki specjalnej;

e) zaznajomienie z metodyką nauczania specjalnego w katechezie;

f) kształtowanie umiejętności zastosowania właściwych metod i środków dydaktyczne w katechezie specjalnej

g) rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w zespole przy tworzeniu scenariuszy katechetycznych.

Strona przedmiotu
12-A062SZ
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Cel (cele) modułu kształcenia

a) student zna podstawowe pojęcia pedagogiki, rozwoju psycho-fizycznego ucznia,

b) potrafi wymienić najważniejsze elementy rozwoju i opisać ich symptomatologię,

c) zna metodykę nauczania na danym etapie edukacyjnym,

d) samodzielnie przygotowuje scenariusz lekcji, potrafi właściwie zastosować metody i środki dydaktyczne.

Strona przedmiotu
12-A081-22
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Uwaga: przedmiot dwusemetralny. Opis dotyczy obu semestrów razem.

Cele modułu kształcenia

a) prezentacja i analiza rzeczywistości życia małżeńskiego jako naturalnego powołania człowieka, które ma się realizować pomiędzy mężczyzną i kobietą, poprzez miłość ludzką i rodzicielstwo

b) prezentacja i analiza miłości małżeńskiej na tle współczesnych deformacji pojęcia miłości

c) prezentacja związku małżeńskiego ochrzczonych jako sakramentu, który ma utwierdzać i uświęcać małżeństwo i rodzinę, poprzez miłość, jedność i nierozerwalność.

d) prezentacja i analiza społecznego i eklezjalnego wymiaru rodziny

Strona przedmiotu
12-A041-12
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Uwaga: przedmiot dwusemestarlny. Opis dotyczy obu semestrów razem

Cele modułu kształcenia /przedmiotu/

a) przekazanie wiedzy wprowadzającej w KNS (dot. jej natury, specyfiki, źródeł, celów i metody) oraz dotyczącej historii tej dyscypliny, jej rozwoju, dynamiki i ciągłości

b) wykształcenia rozumienia natury życia społecznego i jego teologicznego wymiaru oraz normatywnych aspektów

c) wykształcenie znajomości zasad życia społecznego i umiejętności ich zaaplikowania w praktyce

d) wyrobienie umiejętności dostrzegania problemów społecznych, nazywania ich oraz wskazania ich przyczyn

e) wyrobienie umiejętności oceniania problemów społecznych z punktu widzenia moralności chrześcijańskiej i w świetle nauki społecznej Kościoła

f) wyrobienie poczucia odpowiedzialności za kształt życia społecznego oraz zmotywowanie do zaangażowania w życie społeczne na różnych poziomach

Strona przedmiotu
12-A041-22
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Uwaga: przedmiot dwusemestarlny. Opis dotyczy obu semestrów razem

Cele modułu kształcenia /przedmiotu/

a) przekazanie wiedzy wprowadzającej w KNS (dot. jej natury, specyfiki, źródeł, celów i metody) oraz dotyczącej historii tej dyscypliny, jej rozwoju, dynamiki i ciągłości

b) wykształcenia rozumienia natury życia społecznego i jego teologicznego wymiaru oraz normatywnych aspektów

c) wykształcenie znajomości zasad życia społecznego i umiejętności ich zaaplikowania w praktyce

d) wyrobienie umiejętności dostrzegania problemów społecznych, nazywania ich oraz wskazania ich przyczyn

e) wyrobienie umiejętności oceniania problemów społecznych z punktu widzenia moralności chrześcijańskiej i w świetle nauki społecznej Kościoła

f) wyrobienie poczucia odpowiedzialności za kształt życia społecznego oraz zmotywowanie do zaangażowania w życie społeczne na różnych poziomach

Strona przedmiotu
12-102TM-10
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Cele modułu kształcenia

a/ Teologiczne i pastoralne uzasadnienie konieczności i praktyki kierownictwa duchowego na tle historycznym oraz dogmatycznym i duchowo-moralnym

b/ Wyrobienie umiejętności korzystania z praktycznych zasad i kryteriów prowadzenia kolokwium kierownictwa duchowego

c/ Ukazanie podstaw teoretycznych i kryteriów rozpoznawania znaków wzrostu duchowego zwłaszcza dróg modlitwy i życia mistycznego oraz nabycie praktycznej umiejętności ich zastosowania

d/ Wyrobienie umiejętności zastosowania w kolokwium duchowym teorii i kryteriów praktycznych rozeznawania duchowego oraz towarzyszenia powołaniowego

e/ Wykształcenia właściwej zdolności, przy zachowaniu kryteriów komplementarności

Strona przedmiotu
12-A056
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Cele modułu kształcenia

a) mprzekazanie wiedzy o genezie i rozwoju Liturgii godzin na przestrzeni wieków i jej aspektu teologicznego

b) rozwinięcie umiejętności wyjaśniania genezy i rozwoju poszczególnych części Liturgii godzin

c) zapoznanie ze strukturą i treścią poszczególnych godzin brewiarzowych

d) przekazanie wiedzy o teologii i duchowości poszczególnych godzin liturgicznych

e) wyrobienie umiejętności interpretacji brewiarzowych tekstów biblijnych, patrystycznych i euchologijnych oraz doboru literatury przedmiotu

f) uwrażliwienie na ars celebrandi Liturgii godzin

Strona przedmiotu
12-A066-12
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Cele modułu kształcenia

a) przekazanie wiedzy o strukturze sakramentów i sakramentaliów

b) zna teologię i celebrację sakramentów i sakramentaliów po reformie Soboru Watykańskiego II

c) posiada wiedzę o strukturze, treści modlitw oraz formularzy liturgicznych i potrafi je stosować

d) rozumie powody reformy liturgicznej sakramentów i sakramentaliów

e) rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy zespołowej nad tekstem liturgicznym i doborem literatury przedmiotu

f) wyrobienie umiejętności celebracji liturgii sakramentów i sakramentaliów

Uwaga: Przedmiot dwusemestralny - opis dotyczy obu semestrów

Strona przedmiotu
12-A066-22
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Cele modułu kształcenia

a) przekazanie wiedzy o strukturze sakramentów i sakramentaliów

b) zna teologię i celebrację sakramentów i sakramentaliów po reformie Soboru Watykańskiego II

c) posiada wiedzę o strukturze, treści modlitw oraz formularzy liturgicznych i potrafi je stosować

d) rozumie powody reformy liturgicznej sakramentów i sakramentaliów

e) rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy zespołowej nad tekstem liturgicznym i doborem literatury przedmiotu

f) wyrobienie umiejętności celebracji liturgii sakramentów i sakramentaliów

Uwaga: Przedmiot dwusemestralny - opis dotyczy obu semestrów

Strona przedmiotu
12-A045
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Cele modułu kształcenia

a) przekazanie wiedzy o sakramentach i sakramentaliach w ogólności

b) rozwinięcie umiejętności wyjaśniania genezy, rozwoju i sensu teologicznego sakramentów i sakramentaliów w okresie przedsoborowym

c) zapoznanie ze strukturą i treścią celebracji sakramentów i sakramentaliów w przeszłości

d) rozwinięcie umiejętności wyjaśniania powodów i skutków przemian zachodzących w sprawowaniu sakramentów i sakramentaliów

e) rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy zespołowej nad tekstem liturgicznym i doborem literatury przedmiotu

f) wyrobienie umiejętności sprawowania niektórych sakramentów i sakramentaliów przez diakona

Strona przedmiotu
12-A068-12
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Cele modułu kształcenia

a) omówienie najważniejszych dokumentów dotyczących muzyki w liturgii

b) Instrukcja Musicam sacram

c) Instrukcja Episkopatu Polski o muzyce liturgicznej po Soborze Watykańskim II

d) ćwiczenia z zakresu śpiewów mszalnych i pozamszalnch prezbitera

Uwaga: Przedmiot dwusemestralny - opis dotyczy obu semestrów

Strona przedmiotu
12-A068-22
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Cele modułu kształcenia

a) omówienie najważniejszych dokumentów dotyczących muzyki w liturgii

b) Instrukcja Musicam sacram

c) Instrukcja Episkopatu Polski o muzyce liturgicznej po Soborze Watykańskim II

d) ćwiczenia z zakresu śpiewów mszalnych i pozamszalnch prezbitera

Uwaga: Przedmiot dwusemestralny - opis dotyczy obu semestrów

Strona przedmiotu
12-A053
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Cele modułu kształcenia

a) formy monodycznej muzyki liturgicznej (psalmodia, hymnologia, sekwencje, tropy, antyfony, responsoria, pieśni)

b) zasady chorału gregoriańskiego

c) obrzędy pogrzebu

Strona przedmiotu
12-A060
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
12-A038
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Cele modułu kształcenia

a) przekazanie wiedzy o genezie, okolicznościach i środowisku, w którym powstały Pisma Janowe

b) ukazanie wyjątkowości Pisma Janowych na tle pozostałych pism Nowego Testamentu

c) zapoznanie z zagadnieniami literackimi i kompozycyjnymi poszczególnych Pism Janowych

d) uwrażliwienie na najważniejsze kierunki interpretacji Pism Janowych w historii i zapoznanie z wynikami prac współczesnej egzegezy Pism Janowych

e) zrozumienie zasadniczych tematów teologicznych poszczególnych ksiąg Pism Janowych

f) wyrobienie umiejętności interpretacji Pism Janowych, syntez teologicznych i doboru literatury dotyczącego Pism Janowych

Strona przedmiotu
12-A030-22
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis
Nie podano opisu skróconego, przejdź do strony przedmiotu aby uzyskać więcej danych.
Strona przedmiotu
12-A024-22
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Cel przedmiotu / zajęć

a) Przekazanie wiedzy o najważniejszych Ojcach Kościoła i pisarzach starochrześcijańskich oraz nurtach myślowych przez nich reprezentowanych w aspekcie rozwoju doktryny

b) Rozwinięcie możliwości poznania kontekstu doktryny na tle głównych wydarzeń historii starożytnej

c) Zapoznanie w stopniu poszerzonym z wiedzą na temat wiodących nurtów teologicznych starożytności chrześcijańskiej w oparciu o kształtującą się terminologię teologiczną

d) Wyakcentowanie kierunków refleksji teologicznej, które wywarły bezpośredni wpływ na formułowanie dogmatów

e) Wypracowanie umiejętności korzystania z tekstów patrystycznych i ich interpretacji

f) Rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej w grupach i dzielenia się przemyśleniami z analizy tekstów źródłowych

Strona przedmiotu
12-A064-22
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Cele modułu kształcenia /przedmiotu/

a) Przygotowanie spowiedników do pracy duszpasterskiej

b) Formacja kwalifikacji i osobowości spowiednika

c) Omówienie różnych kategorii penitentów

d) Ukazanie posługi spowiednika w szczególnych sytuacjach

Uwaga: Przedmiot dwusemestralny - opis dotyczy obu semestrów

Strona przedmiotu
12-A074
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Cele modułu kształcenia

a) przygotowanie do pracy w kancelarii parafialnej

b) nabycie umiejętności prowadzenia ksiąg parafialnych i dokonywania do nich odpowiednich wpisów

c) nabycie umiejętności właściwej interpretacji i stosowania podstawowych norm prawa kościelnego i cywilnego

d) nabycie umiejętności właściwej komunikacji z osobami zgłaszającymi się do kancelarii parafialnej

e) umiejętność właściwej aplikacji norm prawnych do konkretnych stanów faktycznych

Strona przedmiotu
12-A100-22
Zajęcia przedmiotu
Grupy przedmiotu

Skrócony opis

Cele modułu kształcenia

a) praktyczne przygotowanie do realizacji zadań zawodowych katechety: dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych;

b) zapoznanie ze specyfiką przedszkoli, szkół, innych placówek oświatowych, w szczególności poznanie realizowanych zadań wychowawczo – dydaktycznych;

c) wykształcenie umiejętności planowania, projektowania i realizowania działań wychowawczych;

d) wykształcenie umiejętności związanych z komunikacją interpersonalną.

Strona przedmiotu
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)