Kultury literackie i film [03-KLF-21FKMDL]
Semestr zimowy 2022/2023
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Moodle ID: 418676_2
Przedmiot: | Kultury literackie i film [03-KLF-21FKMDL] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/2023 [2022/SZ]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 30 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Radosław Piętka | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
C.W. Ceram, Archaeology of the Cinema. New York 1965 V. Tosi, Cinema Before Cinema: The Origins of Scientific Cinematography. London 2005 M. Hendrykowski, Sen. Antropologia, kultura, semiotyka. Poznań 2018 R. Altman, Klasyczna teoria gatunków literackich. W: idem, Gatunki filmowe. Przeł. M. Zawadzka. Warszawa 2012 I. Singer, Cinematic Mythmaking: Philosophy in Film. Cambridge 2008 M.M. Winkler, Classical Literature on Screen. Cambridge 2017 C. Paglia, Homer on Film: A Voyage through The Odyssey, Ulysses, Helen of Troy, and Contempt. „Arion” 1997, vol. 5, no. 2 J. Paul, Homer and Cinema: Translation and Adaptation in Le Mépris. W: A. Lianeri, V. Zajko (ed.), Translation and the Classic: Identity as Change in the History of Culture. Classical Presences. Oxford-New York 2008 M.M. Winkler (ed.), Classical Myth and Culture in the Cinema. Oxford 2001 K.H. Bohrer, Groza zjawiska i lęk oczekiwania. Tragedia grecka jako nowoczesna epifania. W: Absolutna teraźniejszość, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 2003 Il mito greco nell’opera di Pasolini. A cura di E. Fabbro. Udine 2004 B. Dziemidok, O komizmie. Od Arystotelesa do dzisiaj. Gdańsk 2011 W. Herzog, On the Absolute, the Sublime, and Ecstatic Truth. “Arion” 2010, vol. 17, no. 3 Fellini-Satyricon: l’immaginario dell’antico. A cura di R. De Berti, E. Gagetti, F. Slavazzi. Milano 2007 J. Paul, Film and the Classical Epic Tradition. Oxford-New York 2013 M. Whitlock Blundell, K. Ormand, Western Values, or the Peoples Homer: "Unforgiven" as a Reading of the "Iliad". Poetics Today 1997, Vol. 18, No. 4 H. Marcuse, Wyobrażenia Orfeusza i Narcyza. W: idem, Eros i cywilizacja, przeł. H. Jankowska, A. Pawelski. Warszawa 1998 A. Helman, Filmowe przygody Orfeusza. W: Mit Orfeusza. Inspiracje i reinterpretacje w europejskiej tradycji artystycznej. Gdańsk 2003 P. James, The Legacy of Ovid’s Pygmalion Myth on Screen: In Pursuit of the Perfect Woman. London-New York 2011 M.M. Winkler, Ovid on Screen: A Montage of Attractions. Cambridge 2020 Cinematic Rome. Ed. R. Wrigley. Leicester 2008 H. White, Historiografia i historiofotia, przeł. Ł. Zaręba. W: Film i historia. Antologia, red. I. Kurz. Warszawa 2008 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Platońska jaskinia, Lukrecjański sen: prehistoria kina 2. Wizualność literatury 3. Tekst na ekranie 4. Godard: adaptacja o adaptacji 5. Estetyka gatunków literackich w filmie 1: tragediowe korzenie horroru literackiego i filmowego 6. Estetyka gatunków literackich w filmie 2: tragizm 7. Estetyka gatunków literackich w filmie 3: komizm 8. Estetyka gatunków literackich w filmie 4: menippea 9. Estetyka gatunków literackich w filmie 5: epickość i wzniosłość 10. Motywy literackie w filmie 1: katabaza 11. Motywy literackie w filmie 2: metamorfoza (Orfeusz, Narcyz i Pigmalion) 12. Motywy literackie w filmie 3: miasto i ruiny 13. Historiofotia: historia i powieść historyczna w filmie 14. Test |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Dyskusja Praca z tekstem Wykład problemowy Wykład konwersatoryjny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.