Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki kulturowe [24-SODL-PRK] Semestr letni 2021/2022
Wykład, grupa nr 1
Moodle ID: 399773_1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Praktyki kulturowe [24-SODL-PRK]
Zajęcia: Semestr letni 2021/2022 [2022/SL] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 9:45 - 11:15
sala zajęcia zdalne
UAM jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 29
Limit miejsc: 28
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Beata Kowalczyk
Literatura:

• Barwy codzienności. Analiza socjologiczna, Borowska-Bogunia M.(red.), Warszawa, 2009

• Bourdieu P., Szkic teorii praktyki: poprzedzony trzema studiami na temat etnologii Kabylów, Warszawa, 2007;

• Bourdieu P., Rozum praktyczny. O teorii działania, Kraków, 2009;

• Couldry N., Media, society, world : social theory and digital media practice, Cambridge, 2012

• de Certeau M., Giard L., Mayol P., Wynależć codzienność. Mieszkać, gotować, Kraków, 2011

• de Certeau M., Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, Kraków, 2008 ;

• Drozdowski R. Fatyga B. Filiciak M., Krajewski M., Szlendak T., Praktyki kulturalne Polaków, Toruń, 2014

• Krajewski M., Dyskretna Niezgoda. Opór i kultura materialna, Kultura współczesna, 2/2010

• Krajewski M., Są w życiu rzeczy…Szkice z socjologii przedmiotów, Warszawa, 2013

• Krajewskim M., (Nie)nawidzenia. Świat przez nienawiść. Kraków, 2020.

• Kultura i hegemonia. Antologia tekstów szkoły z Birmingham, Toruń, 2012;

• Lupton D., Digital sociology, Londyn, 2015

• Między rutyną a refleksyjnością: praktyki kulturowe i strategie życia codziennego, Maślanka T, Strzyczkowski K., Warszawa, 2012;

• Nicolini D., Practice theory, work, and organization an Introduction. Oxford, 2013.

• Reckwitz A., Toward a Theory of Social Practices. A Development in Culturalist Theorizing, European Journal of Social Theory, 5(2)/2002, str.243–263

• Sikorska M. Teorie praktyk jako alternatywa dla badań nad rodziną prowadzonych w Polsce. Studia socjologiczne, 2/2018

• Sztandar-Sztanderska K., Teoria praktyki i praktyka teorii: wstęp do socjologii Pierre'a Bourdieu, Warszawa, 2010;

• The Ashgate Research Companion to Border Studies, Waslt-Walter (red.), Londyn, 2016

• The Practice Turn in Contemporary Theory, Schatzki T.R. (red.), Londyn, 2010

• Turner S.T., The Social Theory of Practices Tradition, Tacit Knowledge and Presuppositions, Nowy Jork, 2013

• Życie codzienne w czasach pandemii. Projekt badawczy: https://uniwersyteckie.pl/nauka/koronawirus-zycie-codzienne-w-czasach-pandemii , Poznań, 2020-2021.

Zakres tematów:

CZĘŚĆ I. WPROWADZENIE

• Wykład 1: Kultura jako coś co się robi. Kto tworzy kulturę? Jak tworzy się kulturę? Kultura jako sektor i sposób życia. Zwyczajność kultury. Kultura jako proces- trwałość i zmienność kultury.

• Wykład 2: Praktyki kulturowe. Pojęcie praxis, potoczne rozumienie kategorii praktyka. Teorie praktyk i ich dwie fale (Bourdieu/de Certeau/Schatzki/ Reckwitz/ Nicolini). Praktyki kulturowe jako sposoby działania w kulturze. Praktyki kulturowe i porządek społeczny. Istotność badań praktyk kulturowych w socjologii.

CZĘŚĆ II. LOKALIZACJE PRAKTYK KULTUROWYCH

• Wykład 3: Ciało. Zwrot somatyczny w socjologii. Ciało jako wytwór i lokalizacja praktyk kulturowych. Jak kultura kształtuje ludzkie ciało? Rola ciała w realizacji praktyk kulturowych: poznawanie, nawyki, pośredniczenie. Case study: praktyki seksualne

• Wykład 4: Przestrzeń. Przestrzeń jako rama, wytwór i obiekt praktyk kulturowych. Rodzaje przestrzeni. Przestrzeń i przeobrażenia praktyk kulturowych. Praktyki przestrzenne (M. Löw) i konstruowanie przestrzeni. Strategie i taktyki (M. de Certeau). Case study: bordering

• Wykład 5: Czas. Czas i życie społeczne: chronosocjologia. Praktyki kulturowe i czas- wzajemne relacje. Rodzaju czasu, orientacje temporalne, perspektywa temporalna. Case study: synchronizacja i jej formy

• Wykład 6: Przedmioty. Zwrot ku rzeczom w socjologii. Co to jest przedmiot? Interakcje ludzi i przedmiotów. Role przedmiotów w praktykach kulturowych. Case study: zbieranie jako praktyka.

• Wykład 7: Media. Media jako miejsca praktyk kulturowych. Praktyki medialne. Sieć jako przestrzeń hybrydyczna - telematerialność. Co robimy w sieci? Media jako aktywizatory praktyk kulturowych. Zróżnicowania praktyk medialnych. Case study: zdalności w pandemii.

CZĘŚĆ III. PRZEJAWY PRAKTYK KULTUROWYCH

• Wykład 8: Rozmawianie. Rozmawiania jako praktyka kulturowa. Rozmawianie jako praktyka cielesna. Rozmawianie i jego role. Specyfika rozmawiania zapośredniczonego. Case study: przeklinanie.

• Wykład 9: Mobilność. Formy mobilności, przenośniki i mobilizatory. Motylność. Ograniczenia mobilności. Praktyki mobilnościowe- przykłady, rodzaje. Case study: parkowanie.

• Wykład 10: Tworzenie i niszczenie. Tworzenie i niszczenie jako praktyki kulturowe. Powody tworzenia i niszczenia. Wandalizm i jego rodzaje. Powody wandalizmu. Case study: ikonoklazm.

• Wykład 11: Pamiętanie. Co to jest pamięć? Rodzaje pamięci społecznej. Praktykowanie pamięci i upamiętnianie. Pamięć jako przedmiot sporów. Polityka pamięci. Case study: współczesna statuomania i jej formy.

• Wykład 12: Wyrażanie niezgody. Kontestowanie porządku społecznego jako praktyka kulturowa. Hegemonia kulturowa i taktyki kontestacyjne. Protest a opór. Opór czynny, bierny i dyskretny. Case study: dyskretna niezgoda

Metody dydaktyczne:

Wykład, wspierany prezentacją oraz dyskusją grupową

Metody i kryteria oceniania:

WARUNKI ZALICZENIA:

Forma zaliczenia: egzamin.

Zasady zaliczenia: student(ka) wybiera jedną z trzech poniżej opisanych form zaliczenia:

1. egzamin pisemny(ustny) z treści przekazywanych w trakcie wykładu. Zagadnienia będą podawane po każdym z zakończonych wykładów, a ich pełna lista zostanie podana najpóźniej na dwa tygodnie przed egzaminem.

2. monografia praktyki: student(ka) wybiera jedną praktykę kulturową, którą bada przez co najmniej tydzień (badanie polega na obserwowaniu jej przebiegu, dokumentowaniu przez pomocy notatek, zdjęć lub filmów, na przeprowadzaniu rozmów na jej temat z osobami uczestniczącymi w niej), a następnie dostarcza raport z przebiegu analiz. Raport powinien zawierać: (I) opis przebiegu praktyki, kontekstu, w którym ma ona miejsce, identyfikację obecnych w niej aktorów, wykorzystywanych przez nich narzędzi, znaczeń, jakie jej nadawały osoby, które ją podejmowały, emocji, jakie ona wywoływała, interakcji, jakie w jej trakcie się pojawiały, czynników ją zakłócających, konfliktów, jakie ona rodziła itd. (II) Raport powinien zawierać też odpowiedzi na następujące pytania: dlaczego analizowana praktyka jest podejmowana?; dlaczego przebiega ona w taki, a nie inny sposób?; skąd realizujące ją osoby wiedzą, w jaki sposób działać?; czy praktyka ta wyglądała kiedyś inaczej?. (III) Wymogi techniczne: minimum 10 stron wystandaryzowanego tekstu, autorski charakter, bibliografia oraz przypisy. (IV) Raport należy przesłać do 28.06.21 na adres krajewski@post.com albo krajak@amu.edu.pl. Opóźnienia w dostarczaniu prac będą karane obniżaniem oceny.

3. Praca zaliczeniowa. Sporządzenie pracy (w formie tekstowej, wizualnej, audialnej lub mieszanej), która byłaby odpowiedzią na jeden z poniższych tematów:

1) Protest jako praktyka kulturowa. Co ludzie robią na ulicy?

2) Po co ludzie udostępniają memy? Szerowanie jako praktyka kulturowa.

3) Praktyki towarzyskie w trakcie pandemii. Przejawy, typy, mechanizmy.

4) Narzekanie jako praktyka kulturowa. Dlaczego Polacy narzekają?

5) Zwierzęta w domu. Praktykując relacje międzygatunkowe.

6) Czym jazda na rowerze różni się od prowadzenia samochodu? Wyjaśnij używając teorii praktyk.

7) Artyści dnia siódmego. Dlaczego amatorzy tworzą? Wyjaśnij używając teorii praktyk.

8) Dlaczego ludzie parkują w miejscach niedozwolonych. Wyjaśnij używając teorii praktyk.

9) Dlaczego nie lubimy jadać samotnie? Jedzenie jako praktyka kulturowa?

10) Co robimy w ukryciu? Praktykując prywatność.

11) Komentowanie w sieci jako praktyka kulturowa. Formy i konsekwencje.

12) Praktyki higieniczne Polaków- próba klasyfikacji.

Merytoryczne i techniczne wymagania dotyczące prac: (i) samodzielny charakter (a. praca stworzona przez autora/kę, b. zawierająca przemyślenia autora/ki, c. wnosząca coś nowego do analizowanej problematyki, d. taka, z której autor/ka i czytelnik dowiadują się czegoś nowego i interesującego); (ii) w przypadku prac tekstowych: od 5 do 7 strony znormalizowanego tekstu, bibliografia oraz przypisy. (iii) preferuję prace, które twórczo wykorzystują a. treść wykładów, b. lektury dotyczące problematyki wykładów, c. wyobraźnię i zdolność do krytycznego myślenia autora/ki, d. inwencję i pomysłowość w odniesieniu do formy ujmowania wybranego tematu. Pracę należy przesłać do 28.06.21 na adres krajewski@post.com albo krajak@amu.edu.pl. Opóźnienia w dostarczaniu prac będą karane obniżaniem oceny.

Uwagi:

od 1 marca

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)