Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody i techniki badań socjologicznych cz.2 [24-PCDL-MTB2] Semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 1
Moodle ID: 399684_1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Metody i techniki badań socjologicznych cz.2 [24-PCDL-MTB2]
Zajęcia: Semestr letni 2021/2022 [2022/SL] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy czwartek, 13:15 - 14:45
sala 005
Budynek dydaktyczny, ul. Międzychodzka 5 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: 21
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Prowadzący: Marta Skowrońska
Literatura:

Dariusz Jemielniak, Wprowadzenie. Czym są badania jakościowe, w: Badania jakościowe, tom I: Podejścia i teorie, red. D. Jemielniak, Warszawa 2012, s. IX-XII

David Silverman Czym są badania jakościowe?, w: Interpretacja danych jakościowych, Warszawa, 2008, 52-67

E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2013, załącznik C: Raport z badań

Marta Makowska, Desk research, w: „Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów”, red. M. Makowska, Warszawa 2013

Steinar Kvale, Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2010

Uwe Flick, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010

Dominika Maison, Jakościowe metody badań marketingowych, Warszawa 2017

Katarzyna Gawlik, Badania fokusowe, w: Badania jakościowe, tom II: Metody i narzędzia, red. D. Jemielniak, Warszawa 2012, s. 131-162

Michael Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa, 2010

Agnieszka Maj, Analiza treści, w: „Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów”, red. M. Makowska, Warszawa 2013

Zakres tematów:

1. Zajęcia organizacyjne

2. Badania jakościowe: ogólna charakterystyka, różnice między badaniami jakościowymi a badaniami ilościowymi, łączenie obu typów badań

3. Zaplanowanie badania. Co musi znaleźć się w raporcie?

4. Zaplanowanie badania cz.2 + Analiza danych zastanych: desk research.

5. Indywidualny wywiad pogłębiony. Pytania badawcze, scenariusz wywiadu

6. Indywidualny wywiad pogłębiony – prowadzenie wywiadu

7. Indywidualny wywiad pogłębiony – techniki projekcyjne i wspomagające

8. Zogniskowany wywiad grupowy – podstawy i przykład prowadzenia

9. Wywiad jakościowy – ćwiczenia z prowadzenia wywiadów w oparciu o wyniki pilotażu

10. Analiza i interpretacja materiału z badań jakościowych

11. Obserwacja

12. Analiza danych zastanych. Analiza treści

13. Konsultacje

14. Prezentacja wyników badań

Metody dydaktyczne:

warsztat

Metody i kryteria oceniania:

OCENA I ZALICZENIE

1. WARUNEK KONIECZNY do uzyskania zaliczenia to obecność na zajęciach oraz przesyłanie zadań domowych, przy czym:

• dopuszczalna jest nieobecność na dwóch zajęciach;

• nieobecność na każdych kolejnych zajęciach oznacza konieczność napisania krótkiej pracy z tematyki opuszczonych zajęć (obowiązują lektury dla opuszczonego spotkania);

• nieobecność na więcej niż połowie zajęć automatycznie uniemożliwia zaliczenie przedmiotu.

2. WARUNEK KONIECZNY do uzyskania zaliczenia to trwająca cały semestr praca nad projektem badawczym. W ramach badań należy wykonać:

• Przynajmniej dwa wywiady indywidualne, trwające min. 30 minut. Każda z osób w zespole musi wykonać minimum 2 wywiady – jeden z notatką z wywiadu, drugi z transkrypcją.

• Przynajmniej jedna technika wizualna lub projekcyjna w ramach przynajmniej jednego wywiadu

• chętni mogą wykonać dodatkowo:

a) obserwację według arkusza obserwacji: każda z osób wypełnia kartę obserwacji i załącza do aneksu

b) analizę zawartości prasy/materiałów z internetu: wykonać grupowo analizę treści kilku do kilkunastu tekstów i załączyć teksty do aneksu

c) wywiad grupowy: wykonać wspólnie jeden wywiad grupowy i załączyć transkrypcję do aneksu.

Z badań grupa sporządza raport oraz prezentację i przekazuje się je prowadzącej zajęcia w formie elektronicznej, a wyniki – prezentuje na forum grupy podczas ostatnich dwóch zajęć.

3. Ocena końcowa oparta jest na dwóch elementach:

(1) Raport końcowy (max 80 punktów), który musi zawierać:

• stronę tytułową, spis treści, wprowadzenie,

• plan badań (cel badań: co badanie miało eksplorować/opisywać/wyjaśniać, pytania badawcze,);

• przegląd istniejącej literatury: zebranie istniejących już ustaleń na interesujący Państwa temat oraz informacji o badaniach, które istnieją na ten temat, w tym narzędzi, które w nich zastosowano (minimum 3 pozycje literaturowe);

• konceptualizację przedmiotu badania - sposoby rozumienia pojęć;

• uzasadnienie przyjętej metodologii: odwołania do literatury z zajęć wykorzystanej przy tworzeniu i realizacji badania (literatura metodologiczna)

• opis stworzonego narzędzia;

• opis doboru próby (a jeżeli odbiegał on od takiego, jaki by Państwo wybrali przy odpowiednim czasie i środkach - również opis tego, jak dobraliby Państwo próbę mając dodatkowe zasoby);

• przedstawienie i analizę wyników

• bibliografię,

• aneks w postaci narzędzi badawczych i transkrypcji, notatek i/lub kart obserwacji.

Państwa raporty będą oceniane przez pryzmat:

(a) poziomu merytorycznego – kompletności i jakości wykonania i opisu poszczególnych kroków wymienionych powyżej (40 punktów);

(b) wysiłku włożonego w przygotowanie i wykonanie badania; długość wywiadów, przeczytanej i opisanej literatury, długość opisów (20 punktów);

(c) formy raportu; jasna struktura, klarowny język, ortografia i interpunkcja, poprawna bibliografia (20 punktów).

(d) Uwaga! Do 10 dodatkowych punktów można uzyskać włączając dodatkową technikę badawczą (patrz wyżej, obserwacja/analiza zawartości/FGI)

(2) Grupowa prezentacja badania i jego wyników na zajęciach (max 20 punktów)

Prezentacja musi trwać maksymalnie 15 minut i będzie oceniana pod kątem (a) poziomu merytorycznego: spójność, logiczność, kluczowe wnioski (10 punktów), (b) atrakcyjności i formy przedstawienia swojego projektu: wzbudzanie zainteresowania, nieczytanie z kartki (10 punktów). Może mieć dowolną formę – słowną, multimedialną, warsztatową, itd. Ważne, by informowała o tym, czego dotyczyło badanie i jakie wyniki przyniosło.

Skala punktacji i ocen końcowych:

• <51 punktów – ndst

• 51-60 punktów – dst

• 61-70 punktów – dst+

• 71-80 punktów – db

• 81-90 punktów – db+

• >90 punktów – bdb

Uwagi:

od 3 marca

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)