Metody i techniki badań socjologicznych cz.2 [24-PCDL-MTB2]
Semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Moodle ID: 399684_1
Przedmiot: | Metody i techniki badań socjologicznych cz.2 [24-PCDL-MTB2] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2021/2022 [2022/SL]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | 21 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Prowadzący: | Marta Skowrońska |
Literatura: |
Dariusz Jemielniak, Wprowadzenie. Czym są badania jakościowe, w: Badania jakościowe, tom I: Podejścia i teorie, red. D. Jemielniak, Warszawa 2012, s. IX-XII David Silverman Czym są badania jakościowe?, w: Interpretacja danych jakościowych, Warszawa, 2008, 52-67 E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2013, załącznik C: Raport z badań Marta Makowska, Desk research, w: „Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów”, red. M. Makowska, Warszawa 2013 Steinar Kvale, Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2010 Uwe Flick, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010 Dominika Maison, Jakościowe metody badań marketingowych, Warszawa 2017 Katarzyna Gawlik, Badania fokusowe, w: Badania jakościowe, tom II: Metody i narzędzia, red. D. Jemielniak, Warszawa 2012, s. 131-162 Michael Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa, 2010 Agnieszka Maj, Analiza treści, w: „Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów”, red. M. Makowska, Warszawa 2013 |
Zakres tematów: |
1. Zajęcia organizacyjne 2. Badania jakościowe: ogólna charakterystyka, różnice między badaniami jakościowymi a badaniami ilościowymi, łączenie obu typów badań 3. Zaplanowanie badania. Co musi znaleźć się w raporcie? 4. Zaplanowanie badania cz.2 + Analiza danych zastanych: desk research. 5. Indywidualny wywiad pogłębiony. Pytania badawcze, scenariusz wywiadu 6. Indywidualny wywiad pogłębiony – prowadzenie wywiadu 7. Indywidualny wywiad pogłębiony – techniki projekcyjne i wspomagające 8. Zogniskowany wywiad grupowy – podstawy i przykład prowadzenia 9. Wywiad jakościowy – ćwiczenia z prowadzenia wywiadów w oparciu o wyniki pilotażu 10. Analiza i interpretacja materiału z badań jakościowych 11. Obserwacja 12. Analiza danych zastanych. Analiza treści 13. Konsultacje 14. Prezentacja wyników badań |
Metody dydaktyczne: |
warsztat |
Metody i kryteria oceniania: |
OCENA I ZALICZENIE 1. WARUNEK KONIECZNY do uzyskania zaliczenia to obecność na zajęciach oraz przesyłanie zadań domowych, przy czym: • dopuszczalna jest nieobecność na dwóch zajęciach; • nieobecność na każdych kolejnych zajęciach oznacza konieczność napisania krótkiej pracy z tematyki opuszczonych zajęć (obowiązują lektury dla opuszczonego spotkania); • nieobecność na więcej niż połowie zajęć automatycznie uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. 2. WARUNEK KONIECZNY do uzyskania zaliczenia to trwająca cały semestr praca nad projektem badawczym. W ramach badań należy wykonać: • Przynajmniej dwa wywiady indywidualne, trwające min. 30 minut. Każda z osób w zespole musi wykonać minimum 2 wywiady – jeden z notatką z wywiadu, drugi z transkrypcją. • Przynajmniej jedna technika wizualna lub projekcyjna w ramach przynajmniej jednego wywiadu • chętni mogą wykonać dodatkowo: a) obserwację według arkusza obserwacji: każda z osób wypełnia kartę obserwacji i załącza do aneksu b) analizę zawartości prasy/materiałów z internetu: wykonać grupowo analizę treści kilku do kilkunastu tekstów i załączyć teksty do aneksu c) wywiad grupowy: wykonać wspólnie jeden wywiad grupowy i załączyć transkrypcję do aneksu. Z badań grupa sporządza raport oraz prezentację i przekazuje się je prowadzącej zajęcia w formie elektronicznej, a wyniki – prezentuje na forum grupy podczas ostatnich dwóch zajęć. 3. Ocena końcowa oparta jest na dwóch elementach: (1) Raport końcowy (max 80 punktów), który musi zawierać: • stronę tytułową, spis treści, wprowadzenie, • plan badań (cel badań: co badanie miało eksplorować/opisywać/wyjaśniać, pytania badawcze,); • przegląd istniejącej literatury: zebranie istniejących już ustaleń na interesujący Państwa temat oraz informacji o badaniach, które istnieją na ten temat, w tym narzędzi, które w nich zastosowano (minimum 3 pozycje literaturowe); • konceptualizację przedmiotu badania - sposoby rozumienia pojęć; • uzasadnienie przyjętej metodologii: odwołania do literatury z zajęć wykorzystanej przy tworzeniu i realizacji badania (literatura metodologiczna) • opis stworzonego narzędzia; • opis doboru próby (a jeżeli odbiegał on od takiego, jaki by Państwo wybrali przy odpowiednim czasie i środkach - również opis tego, jak dobraliby Państwo próbę mając dodatkowe zasoby); • przedstawienie i analizę wyników • bibliografię, • aneks w postaci narzędzi badawczych i transkrypcji, notatek i/lub kart obserwacji. Państwa raporty będą oceniane przez pryzmat: (a) poziomu merytorycznego – kompletności i jakości wykonania i opisu poszczególnych kroków wymienionych powyżej (40 punktów); (b) wysiłku włożonego w przygotowanie i wykonanie badania; długość wywiadów, przeczytanej i opisanej literatury, długość opisów (20 punktów); (c) formy raportu; jasna struktura, klarowny język, ortografia i interpunkcja, poprawna bibliografia (20 punktów). (d) Uwaga! Do 10 dodatkowych punktów można uzyskać włączając dodatkową technikę badawczą (patrz wyżej, obserwacja/analiza zawartości/FGI) (2) Grupowa prezentacja badania i jego wyników na zajęciach (max 20 punktów) Prezentacja musi trwać maksymalnie 15 minut i będzie oceniana pod kątem (a) poziomu merytorycznego: spójność, logiczność, kluczowe wnioski (10 punktów), (b) atrakcyjności i formy przedstawienia swojego projektu: wzbudzanie zainteresowania, nieczytanie z kartki (10 punktów). Może mieć dowolną formę – słowną, multimedialną, warsztatową, itd. Ważne, by informowała o tym, czego dotyczyło badanie i jakie wyniki przyniosło. Skala punktacji i ocen końcowych: • <51 punktów – ndst • 51-60 punktów – dst • 61-70 punktów – dst+ • 71-80 punktów – db • 81-90 punktów – db+ • >90 punktów – bdb |
Uwagi: |
od 3 marca |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.