Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura popularna: medium wiedzy czy popędów? [03-F-KPM] Semestr zimowy 2021/2022
Wykład, grupa nr 1
Moodle ID: 395850_1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Kultura popularna: medium wiedzy czy popędów? [03-F-KPM]
Zajęcia: Semestr zimowy 2021/2022 [2021/SZ] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy poniedziałek, 11:30 - 13:00
sala 322
Collegium Maius jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 19
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Prowadzący: Marek Kaźmierczak
Literatura:

M. Augé, Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, Warszawa 2010.

T.W. Adorno, M. Horheimer, Dialektyka oświecenia, tłum. M. Łukasiewicz, Warszawa 1994.

G. Bataille, Łzy Erosa, wprowadzenie J. M. Lo Duca, tłum. i posłowie T. Swoboda, Gdańsk 2009.

J. Baudrillard, Wymiana symboliczna i śmierć, tłum. S. Królak, Warszawa 2007.

H. Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, tłum. M. Bryl, Kraków 2007.

A. Bielik-Robson, Erros: mesjański wiatlizm i filozofia, Kraków 2012.

N. Carroll, Filozofia sztuki masowej, Gdańsk 2011.

J. Delumeau, Strach w kulturze Zachodu (XIV-XVIII w.), tłum. A. Szymanowski, Warszawa 1986.

M. Foucault, Historia seksualności, Gdańsk 2010.

Z. Freud, Kultura jako źródło cierpień, Warszawa 2013.

L. Kolankiewicz, Dziady: teatr święta zmarłych, Gdańsk 2020.

H. Marcuse, Eros i cywilizacja, tłum. H. Jankowska, A. Pawelski, Warszawa 1998.

M. McLuhan, Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, tłum. N. Szczucka, Warszawa 2004.

L. Nijakowski, Pornografia. Historia, znaczenie, gatunki, Warszawa 2010.

D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, tłum. W. J. Burszta, Poznań 1998.

Zakres tematów:

Wykład o charakterze konwersatoryjnym dotyczy źródeł istnienia kultury popularnej w całej złożoności zjawiska. Na kolejnych wykładach będę podejmował następujące zagadnienia: Teorie i koncepcje dotyczące kultury popularnej; Znaki – symbole - wyobrażenia odnoszące się do kluczowych dychotomii: wiedza (logos) i popędy (erotyczny i tanatyczny); Konsumpcjonizm jako horyzont praktyk kulturowych; Kultury fantazmatyczne a kultury zastępcze; Jednostka – religia – zbiorowość; Nihilizm (naturalny) a nadmiar; Ekokrytycyzm a redukcjonizm natury; Dyskursy władzy w kulturze popularnej; Myślenie potoczne jako rama poznawcza kultury popularnej; Ciało i seksualność w tekstach kultury; Obrazy śmierci i umierania; Pamięć i postpamięć.

Powyższe zagadnienia będą rozpatrywane na konkretnych przykładach filmowych, reklamowych, przy wykorzystaniu przekazów z Social Media, plakatów, itp.

Metody dydaktyczne:

Wykład o charakterze konwersatoryjnym będzie oparty na refleksji syntetycznej, uogólniającej. W trakcie wykładów studenci będą zachęcani do komentowania poszczególnych przykładów medialnych (filmowych, reklamowych, propagandowych, itp.) oraz wybranych teorii i koncepcji badawczych. Każdy wykład będzie się składał z części teoretycznej oraz analityczno-interpretacyjnej w odniesieniu do przykładów podawanych w formie multimedialnej prezentacji.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład o charakterze konwersatoryjnym. Studenci będą realizowali założone efekty uczenia się, uczestnicząc dobrowolnie w wykładach. Istotne w ocenie będą następujące elementy:

1. przygotowanie eseju (minimum 5 stron, Times New Roman, z aparatem krytycznym, czcionka nr 12, interlinia 1,5), którego autorka/autor będzie się starała odpowiedzieć na pytanie zawarte w tytule wykładu.

ALTERNATYWNIE

2. przygotowanie się do odpowiedzi ustnej, w której studentka/student, korzystając z wiedzy podanej na wykładach, postara się odpowiedzieć na pytanie zawarte w tytule wykładu, przy wykorzystaniu wybranego przez siebie przykładu.

Aby otrzymać bdb (5) student/ka konstruuje wypowiedź przy wykorzystaniu wiedzy teoretycznej podanej w trakcie wykładów (wraz z proponowaną literaturą), proponuje oryginalny namysł, wybierając przykład z szeroko pojmowanej kultury popularnej, dba o poprawność językową wypowiedzi (pisemnej/ustnej).

Aby otrzymać db (4) student/ka konstruuje wypowiedź, która, choć oparta jest na wiedzy podanej w trakcie wykładów (wraz z proponowaną literaturą), okazuje się niewystarczająca - jeśli chodzi o jej zastosowanie, interpretację.

Aby otrzymać dst (3) student/ka orientuje się na poziomie elementarnym w wiedzy teoretycznej podanej w trakcie wykładów, wykorzystuje tę wiedzę w sposób fragmentaryczny w swej wypowiedzi pisemnej/ustnej.

Ocenę niedostateczną otrzymuje student/ka, który/a nie wykorzystał/a wiedzy podanej w trakcie wykładów, nie orientuje się w stanie badań i nie zrealizował/a założonych dla przedmiotu efektów uczenia się.

Uwagi:

Jest to wykład, którego celem jest wykształcenie w studentach myślenia twórczego, krytycznego, syntetycznego.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)