Zarys historii kultury europejskiej z elementami kultury antycznej [16-ZHKEEKA-11]
Semestr zimowy 2021/2022
Warsztat,
grupa nr 1
Moodle ID: 390386_1
Przedmiot: | Zarys historii kultury europejskiej z elementami kultury antycznej [16-ZHKEEKA-11] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/2022 [2021/SZ]
(zakończony)
Warsztat [WAR], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
każda środa, 11:30 - 13:00
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Kamil Wasilkiewicz | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
a) obowiązkowa: - Baldwin E., Longhurst B., McCracken i in., Wstęp do kulturoznawstwa, Poznań 2007 (fragmenty). - Baszkiewicz J., Myśl polityczna wieków średnich, Poznań 1998 (fragmenty). - Borutka T., Pokolenie Jana Pawła II. Kim są ci ludzie i jaka jest ich rola w Kościele? „Studia Socialia Cracoviensia”, 2016, 8, 1 (14), s. 11-25. - Byrska D., Gawkowski K., Liszkowska D., Unia Europejska. Geneza. Funkcjonowanie. Wyzwania, Wrocław 2017 (fragmenty). - Głuchowski P., Hołub J., Imperator. Wszystkie tajemnice o. Tadeusza Rydzyka, Warszawa 2013 (fragmenty). - Grimal P. i in., Rzym i my. Wprowadzenie do literatury i kultury łacińskiej, Poznań 2009 (fragmenty). - Dziel B., Baba Jaga – bogini czy wiejska znachorka? O różnych spojrzeniach na wierzenia Słowian, [w:] Echa Słowiańszczyzny. Na tropie przodków, red. A. Suchy, M. Jeżewski, Katowice 2015. - Grzebyk P., Idea wojny sprawiedliwej – od starożytności po czasy nowożytne, „Forum Prawnicze”, 2010, 2, s. 56–73. - Górczyk W.J., Demitologizacja i remitologizacja Graala w kulturze masowej XX w., „Kultura i Historia”, 2010-08-09 [dostęp: 2021-03-01]. Dostępny w Internecie: www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/1865. - Kawecki J., Prawda o „Imperium Ojca Rydzyka”, Kraków-Warszawa 2019 (fragmenty). - Kościelniak J., Motywy słowiańskie w grach cyfrowych. Omówienie na wybranych przykładach, [w:] Słowiańskie inspiracje. Język, literatura, kultura, red. A. Gostomska, E. Lechocka, Gdańsk 2018, s. 26-36. - Krzyżak T., Efekt Franciszka w zakonach, „Rzeczpospolita”, 12.11.2013. - Łuszczyńska M., Łuszczyński A., Wojna sprawiedliwa a nie święta. Średniowieczne koncepcje konfliktów zbrojnych, „Studia nad Autorytaryzmem i Totalitaryzmem”, 2019, 41, 4, s. 7-20. - Makowski Ł., Kultura dworska w średniowieczu, „Historia.org”, 2017-02-17 [dostęp: 2021-03-01]. Dostępny w Internecie: www.historia.org.pl/2017/02/16/kultura-dworska-w-sredniowieczu. - Makowski M., Słowiańszczyzna 2.0, czyli jak konwergencja mediów, nowatorstwo form i kultura przeżywania wpływają na odrodzenie zainteresowania kulturą Słowian, [w:] Słowiańskie inspiracje. Język, literatura, kultura, red. A. Gostomska, E. Lechocka, Gdańsk 2018, s. 15-25. - Mętrak N., Miłość średniowiecznych dworów: en somme, assez immoral, „Kultura i Historia”, 2010-08-12 [dostęp: 2021-03-01]. Dostępny w Internecie: www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/1902. - Pawlus T., Pokolenie JP2 – byt rzeczywisty czy medialny? „Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy. Nauki Społeczne”, 2014, 4, s. 35-52. - Piwowarski J., Depo J., Pajorski P., Fundamentalizm islamski a terroryzm w XXI wieku, Kraków 2015 (fragmenty). - Pomeroy S.B. i in., Starożytna Grecja. Historia polityczna, społeczna i kulturalna, Warszawa 2010 (fragmenty). - Roguska A., Uniwersalizm, globalizacja, wartości kulturowe dawniej i dziś, [w:] Uniwersalizm i tradycja w kulturze. Kulturowa różnorodność, cz. II, red. A. Roguska, M. Danielak-Chomać, Siedlce 2011, s. 15-44. - Sadowski M., Dżihad – święta wojna w islamie, „Przegląd Bezpieczeństwa Wewnętrznego”, 2013, 8 (5), s. 29–47. - Sosnowski J., Efekt Franciszka, „Tygodnik Powszechny”, 13.05.2013. - Stabryła S., Zarys kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 2007. - Stasiak S., Ostatnia Wieczerza i poszukiwanie świętego Graala, „Wrocławski Przegląd Teologiczny”, 2014, 22, 2, s. 47-64. - Terlikowski T., Antypapieski ruch oporu, „Do Rzeczy”, 2016, 4, s. 62-63. - Terlikowski T., Niechciany efekt Franciszka, „Do Rzeczy”, 2017, 7, s. 68-69. - Wojtukiewicz M., Realizacja motywów słowiańskiej mitologii we współczesnej kulturze masowej na przykładzie filmu Wij, [w:] Słowiańskie inspiracje. Język, literatura, kultura, red. A. Gostomska, E. Lechocka, Gdańsk 2018, s. 37-45. Film - Imperium ojca Rydzyka, reż. J. Morawski, Telewizja Polska – Agencja Filmowa, 2002. b) uzupełniająca: - Dziamski G., Kulturoznawstwo czyli wprowadzenie do kultury ponowoczesnej, Gdańsk 2016. - Dzija K., Tadeusz Rydzyk. Kapłan czy biznesmen, Gdynia 2011. - Hauziński J., Aspekty doktrynalne konceptu „Świętego Cesarstwa” (część I), „Słupskie Studia Historyczne” 1997, 5, s. 39-56. - Kościelniak K., Rozumienie wojny w źródłowych tekstach islamu, [w:] Kościół i dar pokoju, red. M. Chojnacki, J. Morawa, A.A. Napiórkowski, Kraków 2016, s. 147-172. - McCarten A., Papież. Franciszek, Benedykt i decyzja, która wstrząsnęła światem, Warszawa 2019. - Partner P., Wojownicy Boga. Święte wojny chrześcijaństwa i islamu, Warszawa 2000. - Roguska A., Uniwersalizm, globalizacja, wartości kulturowe dawniej i dziś, [w:] Uniwersalizm i tradycja w kulturze. Kulturowa różnorodność, cz. II, red. A. Roguska, M. Danielak-Chomać, Siedlce 2011, s. 15-44. - Sawina D., Rycerz, wojownik, poeta: okołoliterackie aspekty kultury rycerskiej na Śląsku i jej czeskie inspiracje, „Meluzyna. Dawna Literatura i Kultura, 2015, 1 (2), s. 41-58. - Strzelczyk J., Mity, podania i wierzenia dawnych Słowian, Poznań 2008. - Szawiel T. (red.), Pokolenie JP2. Przeszłość i przyszłość zjawiska religijnego, Warszawa 2008. - Szlachta B., Cesarstwo (zachodnie?) Karola Wielkiego (kilka kontekstów i uwag), „Krakowskie Studia Międzynarodowe”, 2017, 3, s. 37-61. - Tronina A., W poszukiwaniu świętego Graala, Ruch Biblijny i Liturgiczny, 1998, 51, s. 134-138. - Zych P., Vargas W., Bestiariusz słowiański. Rzecz o skrzatach, wodnikach i rusałkach, Olszanica 2012. Film: - Jaga, reż. T. Bagiński, Allegro, Platige Image, 2016. - Operacja Bazyliszek, reż. T. Bagiński, Allegro, Platige Image, 2016. - Smok, reż. T. Bagiński, Allegro, Platige Image, 2015. - Twardowsky, reż. T. Bagiński, Allegro, Platige Image, 2015. - Twardowsky 2.0, reż. T. Bagiński, Allegro, Platige Image, 2016. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1.Historia, kultura, cywilizacja. Problemy teoretyczne, metodologiczne i terminologiczne: • definicje kultury • kultura a cywilizacja • badania kultury • zderzenie kultur i problem asymilacji kulturowej. 2. Artyści jako twórcy kultury europejskiej: • artyści jako twórcy kultury antycznej Grecji i Rzymu • artyści jako twórcy kultury dworskiej w średniowiecznej Europie • artyści jako twórcy kultury europejskiej doby renesansu i baroku 3. Wpływ kapłanów na zjawiska kulturowe: • pokolenie JP2, efekt Franciszka • imperium ojca Rydzyka 4. Wojownicy w służbie Boga. Zderzenie cywilizacji na kontynencie europejskim • idea wojny sprawiedliwej, zakony rycerskie • doktryna dżihadu, problem ekstremizmu religijnego we współczesnej Europie 5. Wpływ wierzeń i mitów na popkulturę • wierzenia i legendy słowiańskie • Święty Graal 6. Idee uniwersalistyczne w Europie w perspektywie historyczno-kulturowej W ramach bloku odbędzie się debata pt. Tożsamość europejska czy narodowa? |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- dyskusja - praca z tekstem - metoda warsztatowa - demonstracje dźwiękowe i/lub video - metody aktywizujące (np. burza mózgów) - praca w grupach - debata |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci i studentki są oceniani/e za przygotowanie i aktywne uczestnictwo w zajęciach. Są zobligowani/e do przygotowania dwóch prezentacji multimedialnych i pracy pisemnej w formie eseju. Ich wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu, zostaną zweryfikowane poprzez kolokwium pisemne. Elementy oceny końcowej: • aktywne uczestnictwo w zajęciach – 20% • prezentacje multimedialne – 20% • praca pisemna (esej) – 20% • kolokwium – 40% Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu dostateczny (dst; 3,0): minimalna akceptowalna wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Konsultacje przedmiotowe w semestrze zimowym: - środa: 8:30-9:30 (2.16) - czwartek: 8:30-9:30 (2.16) Literatura przedmiotu jest dostępna w Bibliotece Uniwersyteckiej. Pozostałe materiały zostaną udostępnione przez prowadzącego. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.