Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultury literackie i film [03-KLF-22FKMDL] Semestr letni 2021/2022
Ćwiczenia, grupa nr 2
Moodle ID: 386459_2

powiększ
plan zajęć przedmiotu
zaznaczono (na zielono) terminy
aktualnie wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Kultury literackie i film [03-KLF-22FKMDL]
Zajęcia: Semestr letni 2021/2022 [2022/SL] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 18:45 - 20:15
sala 322
Collegium Maius jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 29
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Prowadzący: Radosław Piętka
Literatura:

R. Altman, Klasyczna teoria gatunków literackich. W: idem, Gatunki filmowe. Przeł. M. Zawadzka. Warszawa 2012

C. Paglia, Homer on Film: A Voyage through The Odyssey, Ulysses, Helen of Troy, and Contempt. „Arion” 1997, vol. 5, no. 2

J. Paul, Homer and Cinema: Translation and Adaptation in Le Mépris. W: A. Lianeri, V. Zajko (ed.), Translation and the Classic: Identity as Change in the History of Culture. Classical Presences. Oxford-New York 2008

K.H. Bohrer, Groza zjawiska i lęk oczekiwania. Tragedia grecka jako nowoczesna epifania. W: Absolutna teraźniejszość, przeł. K. Krzemieniowa, Warszawa 2003

B. Dziemidok, O komizmie. Od Arystotelesa do dzisiaj. Gdańsk 2011

M.M. Winkler (ed.), Classical Myth and Culture in the Cinema. Oxford 2001

W. Herzog, On the Absolute, the Sublime, and Ecstatic Truth. "Arion" 2010, vol. 17, no. 3

J. Paul, Film and the Classical Epic Tradition. Oxford-New York 2013

H. Marcuse, Wyobrażenia Orfeusza i Narcyza. W: idem, Eros i cywilizacja, przeł. H. Jankowska, A. Pawelski. Warszawa 1998

A. Helman, Filmowe przygody Orfeusza. W: Mit Orfeusza. Inspiracje i reinterpretacje w europejskiej tradycji artystycznej. Gdańsk 2003

P. James, The Legacy of Ovid’s Pygmalion Myth on Screen: In Pursuit of the Perfect Woman. London-New York 2011

M.M. Winkler, Ovid on Screen: A Montage of Attractions, Cambridge 2020

Zakres tematów:

1. Wizualność tekstu (literackiego) i prehistoria filmu

2. Tekst na ekranie

3. Pisarz jako postać filmowa

4. Godard: adaptacja o adaptacji

5. Estetyka gatunków literackich w filmie 1: tragediowe korzenie horroru literackiego i filmowego

6. Estetyka gatunków literackich w filmie 2: tragizm

7. Estetyka gatunków literackich w filmie 3: komizm

8. Estetyka gatunków literackich w filmie 4: menippea

9. Estetyka gatunków literackich w filmie 5: epickość i wzniosłość

10. Motywy literackie w filmie 1: katabaza

11. Motywy literackie w filmie 2: metamorfoza (Orfeusz, Narcyz i Pigmalion)

12. Motywy literackie w filmie 3: miasto i ruiny

13. Test

Metody dydaktyczne:

Dyskusja

Praca z tekstem

Wykład problemowy

Wykład konwersatoryjny

Metody i kryteria oceniania:

Test

Esej

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0-7 (2022-11-16)