Film i percepcja wzrokowa: Malarstwo w filmie versus filmowe malarstwo [03-MF-12FKMDM]
Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Moodle ID: 372795_1
Przedmiot: | Film i percepcja wzrokowa: Malarstwo w filmie versus filmowe malarstwo [03-MF-12FKMDM] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2021/SL]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 35 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Grażyna Gajewska | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
‒ Gage John, Kolor i znaczenie, przeł. J. Holzman, A. Żakiewicz, Kraków 2010 ‒ Gage John, Kolor i kultura, przeł. J. Holzman, Kraków 2008 ‒ Gombrich Ernst Hans, Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawiania obrazowego, przeł. J. Zarański, Warszawa 1981 ‒ Gwóźdź Andrzej (red.), Europejskie manifesty kina, Warszawa 2002, manifest: F. Léger, Malarstwo i kino, s. 179-180. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Związki filmu z innymi sztukami i mediami oraz złożone zależności między nimi, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstów literackich i malarskich (np. filmowe adaptacje "Solaris" S. Lema przez A. Tarkowskiego i S. Soderbergha, czy rola malarstwa J. Malczewskiego i S. Wyspiańskiego w filmowej twórczości A. Wajdy) - 10 godzin. 2. Różne aspekty wiedzy warsztatowej z zakresu filmoznawstwa i sztuk pokrewnych (np. kwestia palety barwnej w twórczości malarskiej V. van Gogha oraz paralelnej do niej kolorystyki zastosowanej w filmie "Van Gogh. U bram wieczności", albo omówienie filmowego montażu symultanicznego w kontekście symultanizmu w literaturze i malarstwie) - 8 godzin. 3. Krytyczna analiza, interpretacja i synteza różnych rodzajów wytworów kultury, ze szczególnym uwzględnieniem kultury filmowej, medialnej, literackiej i artystycznej, z uwzględnieniem nowych osiągnięć humanistyki (np. analiza filmu van Gogh. U bram wieczności z uwzględnieniem kultury, metodologii i terminologii używanej z naukach o sztuce) - 8 godzin. 4. Case study - analiza relacji filmu i malarstwa na wybranych przykładach - 4 godziny. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień - dyskusja - metoda analizy przypadków - metoda projektu - demonstracje dźwiękowe i/lub video |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnictwo w ćwiczeniach wg planu zajęć, udział w dyskusjach, przygotowanie projektu multimedialnego i jego prezentacja na forum grupy. bardzo dobry (bdb; 5,0): Student/studentka ma bardzo dobrze ugruntowaną wiedzę z zakresu związków filmu z innymi sztukami. Zna specyfikę różnych sztuk oraz najważniejsze teorie dotyczące tych relacji i potrafi osadzić je w kontekście historycznym. Potrafi podać reprezentacyjne przykłady związków filmu z literaturą i malarstwem. W analizach i interpretacjach potrafi stosować metodologie z zakresu filmoznawstwa oraz odpowiadającą jej terminologię. Potrafi samodzielnie opracować temat pracy zaliczeniowej, przekonująco i interesująco omówić go i zaprezentować publicznie. dobry plus (+db; 4,5): Student/studentka ma ugruntowaną wiedzę z zakresu związków filmu z innymi sztukami. Zna najważniejsze teorie dotyczące tych relacji i potrafi osadzić je w kontekście historycznym. Potrafi podać reprezentacyjne przykłady związków filmu z literaturą i malarstwem. W analizach i interpretacjach potrafi w dobrym stopniu stosować metodologie z zakresu filmoznawstwa oraz odpowiadającą jej terminologię. Potrafi samodzielnie opracować temat pracy zaliczeniowej i omówić go i zaprezentować publicznie. dobry (db; 4,0): Student/studentka ma uporządkowaną wiedzę z zakresu związków filmu z innymi sztukami. Potrafi podać reprezentacyjne przykłady związków filmu z literaturą, fotografią, malarstwem. W analizach i interpretacjach w ograniczonym zakresie stosuje metodologie z dziedziny filmoznawstwa oraz odpowiadającą jej terminologię. Potrafi samodzielnie opracować temat pracy zaliczeniowej i omówić go i zaprezentować publicznie. dostateczny plus (+dst; 3,5): Student/studentka dysponuje podstawową wiedzą z zakresu związków filmu z innymi sztukami. W nieznacznym stopniu potrafi podać reprezentacyjne przykłady związków filmu z literaturą i malarstwem. W analizach i interpretacjach w ograniczonym zakresie stosuje metodologie z dziedziny filmoznawstwa oraz odpowiadającą jej terminologię. Potrafi samodzielnie opracować temat pracy zaliczeniowej, omówić go i zaprezentować publicznie. dostateczny (dst; 3,0): Student/studentka dysponuje podstawową wiedzą z zakresu związków filmu z innymi sztukami. W nieznacznym stopniu potrafi podać reprezentacyjne przykłady związków filmu z literaturą i malarstwem. W analizach i interpretacjach w podstawowym zakresie stosuje metodologie z dziedziny filmoznawstwa oraz odpowiadającą jej terminologię. W podstawowym zakresie potrafi opracować temat pracy zaliczeniowej, omówić go i zaprezentować publicznie. niedostateczny (ndst; 2,0): Student/studentka nie potrafi zaprezentować podstawowej wiedzy z zakresu związków filmu z innymi sztukami. Nie potrafi podać reprezentacyjne przykłady związków filmu z literaturą i malarstwem. W analizach i interpretacjach nie odnosi się do metodologii z dziedziny filmoznawstwa oraz odpowiadającej jej terminologii. Nie potrafi samodzielnie opracować tematu pracy zaliczeniowej, omówić go i zaprezentować publicznie. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
W roku akademickim 2020/2021 wszystkie zajęcia z tego przedmiotu prowadzone są w systemie online, za pośrednictwem platformy Microsoft Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.