Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Film i percepcja wzrokowa: Malarstwo w filmie versus filmowe malarstwo [03-MF-12FKMDM] Semestr letni 2020/2021
Ćwiczenia, grupa nr 1
Moodle ID: 372795_1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Film i percepcja wzrokowa: Malarstwo w filmie versus filmowe malarstwo [03-MF-12FKMDM]
Zajęcia: Semestr letni 2020/2021 [2021/SL] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 17:00 - 18:30
sala 230
Collegium Maius jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 10
Limit miejsc: 35
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Prowadzący: Grażyna Gajewska
Literatura:

‒ Gage John, Kolor i znaczenie, przeł. J. Holzman, A. Żakiewicz, Kraków 2010

‒ Gage John, Kolor i kultura, przeł. J. Holzman, Kraków 2008

‒ Gombrich Ernst Hans, Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawiania obrazowego, przeł. J. Zarański, Warszawa 1981

‒ Gwóźdź Andrzej (red.), Europejskie manifesty kina, Warszawa 2002, manifest: F. Léger, Malarstwo i kino, s. 179-180.

Zakres tematów:

1. Związki filmu z innymi sztukami i mediami oraz złożone zależności między nimi, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstów literackich i malarskich (np. filmowe adaptacje "Solaris" S. Lema przez A. Tarkowskiego i S. Soderbergha, czy rola malarstwa J. Malczewskiego i S. Wyspiańskiego w filmowej twórczości A. Wajdy) - 10 godzin.

2. Różne aspekty wiedzy warsztatowej z zakresu filmoznawstwa i sztuk pokrewnych (np. kwestia palety barwnej w twórczości malarskiej V. van Gogha oraz paralelnej do niej kolorystyki zastosowanej w filmie "Van Gogh. U bram wieczności", albo omówienie filmowego montażu symultanicznego w kontekście symultanizmu w literaturze i malarstwie) - 8 godzin.

3. Krytyczna analiza, interpretacja i synteza różnych rodzajów wytworów kultury, ze szczególnym uwzględnieniem kultury filmowej, medialnej, literackiej i artystycznej, z uwzględnieniem nowych osiągnięć humanistyki (np. analiza filmu van Gogh. U bram wieczności z uwzględnieniem kultury, metodologii i terminologii używanej z naukach o sztuce) - 8 godzin.

4. Case study - analiza relacji filmu i malarstwa na wybranych przykładach - 4 godziny.

Metody dydaktyczne:

- wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

- dyskusja

- metoda analizy przypadków

- metoda projektu

- demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody i kryteria oceniania:

Uczestnictwo w ćwiczeniach wg planu zajęć, udział w dyskusjach, przygotowanie projektu multimedialnego i jego prezentacja na forum grupy.

bardzo dobry (bdb; 5,0):

Student/studentka ma bardzo dobrze ugruntowaną wiedzę z zakresu związków filmu z innymi sztukami. Zna specyfikę różnych sztuk oraz najważniejsze teorie dotyczące tych relacji i potrafi osadzić je w kontekście historycznym. Potrafi podać reprezentacyjne przykłady związków filmu z literaturą i malarstwem. W analizach i interpretacjach potrafi stosować metodologie z zakresu filmoznawstwa oraz odpowiadającą jej terminologię. Potrafi samodzielnie opracować temat pracy zaliczeniowej, przekonująco i interesująco omówić go i zaprezentować publicznie.

dobry plus (+db; 4,5):

Student/studentka ma ugruntowaną wiedzę z zakresu związków filmu z innymi sztukami. Zna najważniejsze teorie dotyczące tych relacji i potrafi osadzić je w kontekście historycznym. Potrafi podać reprezentacyjne przykłady związków filmu z literaturą i malarstwem. W analizach i interpretacjach potrafi w dobrym stopniu stosować metodologie z zakresu filmoznawstwa oraz odpowiadającą jej terminologię. Potrafi samodzielnie opracować temat pracy zaliczeniowej i omówić go i zaprezentować publicznie.

dobry (db; 4,0):

Student/studentka ma uporządkowaną wiedzę z zakresu związków filmu z innymi sztukami. Potrafi podać reprezentacyjne przykłady związków filmu z literaturą, fotografią, malarstwem. W analizach i interpretacjach w ograniczonym zakresie stosuje metodologie z dziedziny filmoznawstwa oraz odpowiadającą jej terminologię. Potrafi samodzielnie opracować temat pracy zaliczeniowej i omówić go i zaprezentować publicznie.

dostateczny plus (+dst; 3,5):

Student/studentka dysponuje podstawową wiedzą z zakresu związków filmu z innymi sztukami. W nieznacznym stopniu potrafi podać reprezentacyjne przykłady związków filmu z literaturą i malarstwem. W analizach i interpretacjach w ograniczonym zakresie stosuje metodologie z dziedziny filmoznawstwa oraz odpowiadającą jej terminologię. Potrafi samodzielnie opracować temat pracy zaliczeniowej, omówić go i zaprezentować publicznie.

dostateczny (dst; 3,0):

Student/studentka dysponuje podstawową wiedzą z zakresu związków filmu z innymi sztukami. W nieznacznym stopniu potrafi podać reprezentacyjne przykłady związków filmu z literaturą i malarstwem. W analizach i interpretacjach w podstawowym zakresie stosuje metodologie z dziedziny filmoznawstwa oraz odpowiadającą jej terminologię. W podstawowym zakresie potrafi opracować temat pracy zaliczeniowej, omówić go i zaprezentować publicznie.

niedostateczny (ndst; 2,0):

Student/studentka nie potrafi zaprezentować podstawowej wiedzy z zakresu związków filmu z innymi sztukami. Nie potrafi podać reprezentacyjne przykłady związków filmu z literaturą i malarstwem. W analizach i interpretacjach nie odnosi się do metodologii z dziedziny filmoznawstwa oraz odpowiadającej jej terminologii. Nie potrafi samodzielnie opracować tematu pracy zaliczeniowej, omówić go i zaprezentować publicznie.

Uwagi:

W roku akademickim 2020/2021 wszystkie zajęcia z tego przedmiotu prowadzone są w systemie online, za pośrednictwem platformy Microsoft Teams.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)