Techniki i narzędzia coachingowe w pracy pedagoga [11-TNC-5PPP-pw-s]
Semestr letni 2020/2021
Konwersatorium,
grupa nr 2
Moodle ID: 371081_2
Przedmiot: | Techniki i narzędzia coachingowe w pracy pedagoga [11-TNC-5PPP-pw-s] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2021/SL]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 34 |
Limit miejsc: | 36 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Prowadzący: | Agnieszka Skowrońska-Pućka |
Literatura: |
J. Bird, S. Gornal, „Sztuka coachingu. Zbiór narzędzi i wskazówek”. Galaktyka 2017 J. Rogers „Coaching”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2015 S. Thorpe, J. Clifford, „Podręcznik coachingu”, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2013 J. Withmore, “Coaching. Trening efektywności” Warszawa 2011 J. Starr „Podręcznik coachingu. Sprawdzone techniki treningu personalnego”, Oficyna, Warszawa 2011 B. Wójec, „Geneza i definicje coachingu”, Coaching Review 1/2012 https://www.kozminski.edu.pl/fileadmin/wspolne_elementy/Jednostki/Czasopismo_MBA/CoachingReview_1-2012_light_all.pdf J. Kozielska, A. Skowrońska-Pućka „Coaching - czym jest, a czym nie jest? O możliwościach wykorzystania coachingu jako formy niedyrektywnego wspierania w edukacji. [w:] „Dymensje poradnictwa i wsparcia społecznego w perspektywie interdyscyplinarnej”, M. Piorunek (red). Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015 A. Zemełka Coaching jako niedyrektywna forma wsparcia rozwoju – inspiracje i perspektywy [w:] „Dymensje poradnictwa i wsparcia społecznego w perspektywie interdyscyplinarnej”, M. Piorunek (red). Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2015 https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/22706/1/Piorunek_Dymensje_Poradnictwa_2015_internet.pdf A. Sarant-Ciastko, Tutoring, coaching i mentoring w polskiej szkole? Między chaosem a autentyczną potrzebą, [w:] Podstawy Edukacji 2015 https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/PE/article/view/679/546 A. Gulczyńska, „Możliwości wykorzystania elementów coachingu w pracy socjoterapeutycznej” [w:] B. Jankowiak, Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno‐pedagogicznej 2013 http://repozytorium.amu.edu.pl:8080/bitstream/10593/21630/2/Jankowiak_Socjoterapia_dodruk_10_3_2016.pdf Skany przekazane przez osobę prowadzącą zajęcia. |
Zakres tematów: |
Uczenie się a coaching. Koncepcja świadomych i nieświadomych kompetencji Howela. Możliwości zastosowania coachingu w systemie edukacji. (Praca z uczniem, nauczycielem, rodzicami, gronem pedagogicznym). Narzędzia coachingowe możliwe do stosowania przez nauczycieli dla etapu goal (cel), reality (rzeczywistość), options (opcje), will (wybór) w modelu CARE, GROW i EARS. Backtracking, parafraza, zmiana perspektywy, aktywne słuchanie i inne techniki wykorzystywane w coachingu przydatne w pracy pedagoga. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda ćwiczeniowa Metoda laboratoryjna Metoda warsztatowa Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (bdb; 5,0): dobry plus (+db; 4,5): dobry (db; 4,0): dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczny (dst; 3,0): niedostateczny (ndst; 2,0): |
Uwagi: |
PW II rok II PPP |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.