Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesna Azja [09-WSAZ-11] Semestr zimowy 2020/2021
Konwersatorium, grupa nr 1
Moodle ID: 363550_1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Współczesna Azja [09-WSAZ-11]
Zajęcia: Semestr zimowy 2020/2021 [2020/SZ] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 15:30 - 17:00
(sala nieznana)
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 24
Limit miejsc: 15
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Prowadzący: Beata Bochorodycz
Literatura:

POLITYKA NUKLEARNA I KATASTROFA W FUKUSHIMA DAIICHI

Tomohito Shinoda, “DPJ’s Political Leadership in Response to the Fukushima Nuclear Accident,” Japanese Journal of Political Science Vol. 14, No. 2 (2013), 243-259.

Kenji E. Kushida, “The DPJ’s Political Response to the Fukushima Nuclear Disaster,” Kenji E. Kushida & Phillip Y. Lipscy (eds.), Japan Under the DPJ: the Politics of Transition and Governance (Stanford: Shorenstein APARC, 2013), 406-444.

Daniel P. Aldrich, “A Normal Accident or a Sea-Change? Nuclear Host Communities Respond to the 3/11 Disaster,” Japanese Journal of Political Science Vol. 14, No. 2 (2013), 261-276.

Mike M. Mochizuki, “Japan: Tremors in the Nuclear Consensus after Fukushima,” in Mike M. Mochizuki & Deepa M. Ollapally (eds.), Nuclear Debates in Asia: The Role of

Geopolitics and Domestic Processes (Lanham: Rowman & Littlefield, 2016), 77-107.

NACJONALIZM I TOŻSAMOŚĆ NARODOWA

Matthew Penney & Bryce Wakefield, “Right Angles: Examining Accounts of Japanese NeoNationalism,” Vol. 81, No. 4 (Winter 2008/09), 537-555.

Kevin Doak, “Shinzo Abe’s Civic Nationalism,” CSIS Japan Chair Platform, May 15, 2013.

Tessa Morris-Suzuki, “The Re-Branding of Abe Nationalism: Global Perspectives on Japan,” Asia-Pacific Journal/Japan Focus Vol. 11, Issue 28 (July 2013).

Mike M. Mochizuki, “The Yasukuni Shrine Conundrum: Japan’s Contested Identity and Memory,” in Mikyoung Kim & Barry Schwartz (red.), Northeast Asia’s Difficult Past: Essays in Collective Memory (New York: Palgrave, 2010), pp. 31-52.

Daiki Shibuichi, “The Japan Conference (Nippon Kaigi): An Elusive Conglomerate,” East Asia Vol. 34 (2017), 179-196.

PROBLEM OKINAWY

Steve Rabson, “Assimilation Policy in Okinawa: Promotion, Resistance, and ‘Reconstruction’,” Japan Policy Research Institute Occasional Paper No. 8 (October 1996).

Glenn Hook, The American Eagle in Okinawa: The Politics of Contested Memory and the Unfinished War,” Japan Forum Vol. 27, No. 3 (2015), 299-320.

SHIMABUKURO Jun, “Okinawan Identity and the Struggle for Self-Determination.”

SON Key-Young & RA Mason, “Building a Maritime ‘Great Wall’ to Contain China? Explaining Japan’s Recalibration of Risk with the Militarization of Okinawa,” Asian Perspective Vol. 37, No. 3 (July-September 2013), 437-461.

Emma Chanlett-Avery, “The U.S. Military Presence in Okinawa and the Futenma Base Controversy,” Congressional Research Service, January 20, 2016.

Beata Bochorodycz, „Okinawa – geograficzne i polityczne peryferia Japonii”, Azja-Pacyfik 10 (2007), s. 116-136.

RELACJE Z KOREAMI

Ja-Hyun Chun, “Have Korea and Japan Reconciled? A Focus on the Three Stages of Reconciliation,” Japanese Journal of Political Science Vol. 16, No. 3 (2015), 315-331.

Ja-hyun Chun, “The Role of Japan’s Civil Society Organizations and the Deteriorating Relationship between between Japan and South Korea,” International Journal Vol. 7, No. 1 (2016), 88-106.

Alexander Bukh, “Shimane Prefecture, Tokyo and the Territorial Dispute over

Dokdo/Takeshima: Regional and National Identities in Japan,” Pacific Review Vol. 28, No. 1 (2015), 47-70.

Linus Hagstrom & Ulv Hanssen, “The North Korean Abduction Issue: Emotions,

Securitisation and the Reconstruction of Japanese Identity from ‘Aggressor’ to ‘Victim’ and from ‘Pacifist’ to ‘Normal’,” Pacific Review Vol. 28, No. 1 (2015), 71-93.

RELACJE Z CHRL I ROSJĄ

Bjorn Jerden & Linus Hagstrom, “Rethinking Japan’s China Policy: Japan as an

Accommodator in the Rise of China, 1978-2011,” Journal of East Asian Studies Vol. 12, No. 2 (2012), 215-250.

Kai Schulze, “Japan’s New Assertiveness: Institutional Change and Japan’s Securitization of China,” International Relations of the Asia-Pacific (2016), 1-27.

Alexander Bukh, “Constructing Japan’s ‘Northern Territories’: Domestic Actors, Interests, and the Symbolism of the Disputed Islands,” International Relations of the Asia-Pacific Vol. 12 (2012), 483-509.

Giwoong Jung, Seok Sang Yoon & Sung Hoon Jeh, “Why Japan and Russia Have Failed to Solve the Territorial Dispute: the 1956 Joint Declaration and the Mechanism of Political Coherence,” Asia Europe Journal Vol. 14, No. 3 (2016), 261-278.

Zakres tematów:

Przykładowe tematy:

Problem nacjonalizmu i tożsamości narodowej we współczesnej Japonii

Katastrofa fukushimska na tle powojennej polityki nuklearnej Japonii

Problem Okinawy w stosunkach japońsko-amerykańskich

Problemy historyczne w relacjach Japonii i z dwiema Koreami

Spory terytorialne w relacjach Japonii z ChRL i Rosją

Narracje i interpretacje wybranych zagadnień w oparciu o różne źródła bibliograficzne

Metody dydaktyczne:

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Praca w grupach

Prezentacja i dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacja multimedialna

Dyskusja

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

5,0 – pełne: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne

4,5 – bardzo dobre: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne

4,0 – dobre: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne

3,5 – zadowalające: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne

3,0 – słabe: wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne

2,0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Uwagi:

Problemy współczesnej Japonii - prof. Beata Bochorodycz

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)