Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogiczne konteksty kultury popularnej [11-PKKP-11-pw-s] Semestr letni 2020/2021
Konwersatorium, grupa nr 3
Moodle ID: 353742_3

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Pedagogiczne konteksty kultury popularnej [11-PKKP-11-pw-s]
Zajęcia: Semestr letni 2020/2021 [2021/SL] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 3 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 31
Limit miejsc: 40
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Prowadzący: Monika Bieńkowska
Literatura:

• Bauman Z., Kultura w płynnej nowoczesności, Agora, Warszawa 2011

• Curran J. Daniel, Renzetti M. Claire, Kobiety, mężczyźni I społeczeństwo, Warszawa, 2005

• Fiske J., Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010.

• Godzic W.(red.), M.Żakowski, Gadżety popkultury: społeczne życie przedmiotów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.

• Golka M.(red.) Od kontrkultury do popkultury, Poznań 2002.

• Gromkowska-Melosik A., Melosik Z.(red.), Kultura popularna. Konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.

• Gromkowska- Melosik A., Kobiecość w kulturze globalnej. Rekonstrukcje i reprezentacje, Poznań, 2002

• Gromkowska-Melosik A. Taylor Swift – Od skromnej „dziewczyny z sąsiedztwa” do bohaterki postfeministycznego świata https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/14220/1/SE_36_2015__AgnieszkaGromkowska_Melosik.pdf

• Jakubowski W. (red.), Pedagogika kultury popularnej – teorie, metody i obszary badań, Wydanie II, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2017.

• Jastrzębski J., W ciekawych czasach: szkice o kulturze i edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004

• Melosik Z., Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków2013.

• Melosik Z., Tożsamość ciała i władza kulturze instant, Kraków ,2010

• Strinati D. (tłum. Wojciech Burszta) Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998.

• Melosik Z., Piłka nożna. Tożsamość, kultura i władza, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016.

• Seweryn A., Być jak Pepsi: od społeczeństwa woli do społeczeństwa wyboru, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Wrocław 2014.

Zakres tematów:

1. Pedagogiczny potencjał kultury popularnej oraz jej znaczenie w rozwoju dzieci i młodzieży. Kultura popularna jako główny pas transmisyjny wartości młodych ludzi.

2. Główne koncepcje i teorie kultury popularnej.

3. Lokalna i globalna kultura popularna a zniesienie dystynkcji między kulturą wysoką a niską.. Zacieranie się granic pomiędzy kulturą elitarną a kulturą popularną. Deklasyfikacja praktyk kulturowych a styl życia młodzieży.

4. Studia przypadków: muzyka i sport jako formy pop-kulturowej partycypacji młodzieży w życiu społecznym. Współczesne trendy i tendencje społeczne.

5. Studia przypadków: popularne środki masowego przekazu oraz reklama a styl życia. Wpływ treści medialnych na młodego odbiorcę.

Metody dydaktyczne:

1. Dyskusja

2. Praca z tekstem

3. Gra dydaktyczna/symulacyjna

4. Demonstracje dźwiękowe i/lub video

5. Praca w grupach

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne;

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne;

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne;

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami;

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami;

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne.

Uwagi:

r1-DUx, PW, czwartek 11.30-13.00 (20.05-17.06) mgr Monika Bieńkowska

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)