Pedagogiczne konteksty kultury popularnej [11-PKKP-11-pw-s]
Semestr letni 2020/2021
Konwersatorium,
grupa nr 3
Moodle ID: 353742_3
Przedmiot: | Pedagogiczne konteksty kultury popularnej [11-PKKP-11-pw-s] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2021/SL]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 31 |
Limit miejsc: | 40 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Prowadzący: | Monika Bieńkowska |
Literatura: |
• Bauman Z., Kultura w płynnej nowoczesności, Agora, Warszawa 2011 • Curran J. Daniel, Renzetti M. Claire, Kobiety, mężczyźni I społeczeństwo, Warszawa, 2005 • Fiske J., Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010. • Godzic W.(red.), M.Żakowski, Gadżety popkultury: społeczne życie przedmiotów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. • Golka M.(red.) Od kontrkultury do popkultury, Poznań 2002. • Gromkowska-Melosik A., Melosik Z.(red.), Kultura popularna. Konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012. • Gromkowska- Melosik A., Kobiecość w kulturze globalnej. Rekonstrukcje i reprezentacje, Poznań, 2002 • Gromkowska-Melosik A. Taylor Swift – Od skromnej „dziewczyny z sąsiedztwa” do bohaterki postfeministycznego świata https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/14220/1/SE_36_2015__AgnieszkaGromkowska_Melosik.pdf • Jakubowski W. (red.), Pedagogika kultury popularnej – teorie, metody i obszary badań, Wydanie II, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2017. • Jastrzębski J., W ciekawych czasach: szkice o kulturze i edukacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2004 • Melosik Z., Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków2013. • Melosik Z., Tożsamość ciała i władza kulturze instant, Kraków ,2010 • Strinati D. (tłum. Wojciech Burszta) Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998. • Melosik Z., Piłka nożna. Tożsamość, kultura i władza, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2016. • Seweryn A., Być jak Pepsi: od społeczeństwa woli do społeczeństwa wyboru, Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, Wrocław 2014. |
Zakres tematów: |
1. Pedagogiczny potencjał kultury popularnej oraz jej znaczenie w rozwoju dzieci i młodzieży. Kultura popularna jako główny pas transmisyjny wartości młodych ludzi. 2. Główne koncepcje i teorie kultury popularnej. 3. Lokalna i globalna kultura popularna a zniesienie dystynkcji między kulturą wysoką a niską.. Zacieranie się granic pomiędzy kulturą elitarną a kulturą popularną. Deklasyfikacja praktyk kulturowych a styl życia młodzieży. 4. Studia przypadków: muzyka i sport jako formy pop-kulturowej partycypacji młodzieży w życiu społecznym. Współczesne trendy i tendencje społeczne. 5. Studia przypadków: popularne środki masowego przekazu oraz reklama a styl życia. Wpływ treści medialnych na młodego odbiorcę. |
Metody dydaktyczne: |
1. Dyskusja 2. Praca z tekstem 3. Gra dydaktyczna/symulacyjna 4. Demonstracje dźwiękowe i/lub video 5. Praca w grupach |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne; dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne; dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne; dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami; dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami; niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne. |
Uwagi: |
r1-DUx, PW, czwartek 11.30-13.00 (20.05-17.06) mgr Monika Bieńkowska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.