Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjologia edukacji [11-SSEE-11-s] Semestr letni 2020/2021
Konwersatorium, grupa nr 8
Moodle ID: 353694_8

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Socjologia edukacji [11-SSEE-11-s]
Zajęcia: Semestr letni 2020/2021 [2021/SL] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 8 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 21
Limit miejsc: 38
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Prowadzący: Daria Hejwosz-Gromkowska
Literatura:

A. Gromkowska-Melosik, Jednostka, neoliberalizm i redukcjonizm edukacji współczesnej, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/19558

• A. Gromkowska-Melosik, Globalne testy szkolne i ukryty program neoliberalnej kolonizacji, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/21517

• Z. Melosik, Uniwersytet i komercjalizacja. Rekonstrukcja zachodniej debaty, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/7568

• A. Gromkowska-Melosik, Globalne rankingi uniwersytetów i akademicka gra o status, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/14422

* D. Hejwosz, Edukacja uniwersytacka i kształcenie elit społęcznych, Impuls, Kraków 2010

* D. Hejwosz-Gromkowska, Edukacja pbywatelska we współczesnej Anglii. Studium socjopedagogiczne, Wydanictwo UAM, Poznań 2019

*R. Meighan, Socjologia edukacji, UMK, Toruń 1993.

Zakres tematów:

1. Perspektywy socjologiczne w edukacji: teoria repordoukcji kulturowej (Bourdieu i Passeron), teoria reprodukacji ekonomicznej (Gintis), teoria kodów językowych (Bernstein)

2. Funkcjonalizm (Parsons)

3. Selekcyjna i socjalizacyjna funkcja szkolnictwa (socjalizacja w społeczeństwie japońskim i amerykańskim; testy edukacyjne i ich społeczne znaczenie)

4. Merytokratyczne wizje społeczeństwa i ich krytyka

5. Ukryty program

6. Ideologie w edukacji: konserwatyzm, liberalizm, nacjonalizm, nowa lewica

7. Czy szkoła jest instytucją demokratyczną, wspierającą rozwój społęczeństwa obywatelskiego?

8. Wybrane współćzesne spory i problemy edukacyjne

Metody dydaktyczne:

- wykład problemowy;

- dyskusja;

-praca z tekstem;

- uczenie problemowe/ metoda dociekania naukowego;

- praca w grupach;

- rozwiązywanie problemów

Metody i kryteria oceniania:

- kolokwium pisemne środsemstralne, sprawdzające umiejętność rozumienia i wykorzystania zdobytej wiedzy;

- pisemny esej naukowy poruszający problematykę socjologii edukacji

Uwagi:

r1-S1-PDsp

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)