Socjologia edukacji [11-SSEE-11-s]
Semestr letni 2020/2021
Konwersatorium,
grupa nr 8
Moodle ID: 353694_8
Przedmiot: | Socjologia edukacji [11-SSEE-11-s] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2021/SL]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 8 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | 38 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Prowadzący: | Daria Hejwosz-Gromkowska |
Literatura: |
A. Gromkowska-Melosik, Jednostka, neoliberalizm i redukcjonizm edukacji współczesnej, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/19558 • A. Gromkowska-Melosik, Globalne testy szkolne i ukryty program neoliberalnej kolonizacji, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/21517 • Z. Melosik, Uniwersytet i komercjalizacja. Rekonstrukcja zachodniej debaty, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/7568 • A. Gromkowska-Melosik, Globalne rankingi uniwersytetów i akademicka gra o status, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/14422 * D. Hejwosz, Edukacja uniwersytacka i kształcenie elit społęcznych, Impuls, Kraków 2010 * D. Hejwosz-Gromkowska, Edukacja pbywatelska we współczesnej Anglii. Studium socjopedagogiczne, Wydanictwo UAM, Poznań 2019 *R. Meighan, Socjologia edukacji, UMK, Toruń 1993. |
Zakres tematów: |
1. Perspektywy socjologiczne w edukacji: teoria repordoukcji kulturowej (Bourdieu i Passeron), teoria reprodukacji ekonomicznej (Gintis), teoria kodów językowych (Bernstein) 2. Funkcjonalizm (Parsons) 3. Selekcyjna i socjalizacyjna funkcja szkolnictwa (socjalizacja w społeczeństwie japońskim i amerykańskim; testy edukacyjne i ich społeczne znaczenie) 4. Merytokratyczne wizje społeczeństwa i ich krytyka 5. Ukryty program 6. Ideologie w edukacji: konserwatyzm, liberalizm, nacjonalizm, nowa lewica 7. Czy szkoła jest instytucją demokratyczną, wspierającą rozwój społęczeństwa obywatelskiego? 8. Wybrane współćzesne spory i problemy edukacyjne |
Metody dydaktyczne: |
- wykład problemowy; - dyskusja; -praca z tekstem; - uczenie problemowe/ metoda dociekania naukowego; - praca w grupach; - rozwiązywanie problemów |
Metody i kryteria oceniania: |
- kolokwium pisemne środsemstralne, sprawdzające umiejętność rozumienia i wykorzystania zdobytej wiedzy; - pisemny esej naukowy poruszający problematykę socjologii edukacji |
Uwagi: |
r1-S1-PDsp |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.