Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy współczesnej kultury i edukacji [11-PWSKE-11-pw-s] Semestr letni 2020/2021
Konwersatorium, grupa nr 7
Moodle ID: 353693_7

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Problemy współczesnej kultury i edukacji [11-PWSKE-11-pw-s]
Zajęcia: Semestr letni 2020/2021 [2021/SL] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 7 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 14
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Prowadzący: Monika Bieńkowska
Literatura:

 Amsterdamski St. (red.), Globalizacja i co dalej?, Warszawa 2004

 Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa 2000.

 Bauman Z., Konsumowanie życia, Kraków 2009.

 Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 1997.

 Burszta W. J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998.

 Curran D., Renzetti C., Kobiety, mężczyźni, społeczeństwo, Warszawa 2005.

 Domosławski A., Świat nie na sprzedaż: rozmowy o globalizacji i kontestacji, Warszawa 2002

 Elias N., Społeczeństwo jednostek, Warszawa 2008.

 Gergen J. Kenneth, Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym, tłum. M. Moroda, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009

 Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. A Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010

 Golka M. Cywilizacja współczesna i globalne problemy, Warszawa 2012.

 Gromkowska A., Kobiecość w kulturze globalnej. Rekonstrukcje i reprezentacje, Poznań 2002.

 Gromkowska – Melosik A.(red.) Kultura popularna i (re)konstrukcje tożsamości, Poznań-Leszno 2007

 Gromkowska-Melosik A., Gmerek T., Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej, Kraków 2008.

 Gmerek T., Polityka apartheidu w szkolnictwie RPA. Geneza, rozwój i konsekwencje, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017.

 Gmerek T. (red.) Edukacja i stratyfikacja społeczna, Poznań 2003.

 Gmerek T., Edukacja i nierówności społeczne, Kraków 2011.

 Karpińska A. (red.), Edukacyjne problemy czasu globalizacji w dialogu i perspektywie, Białystok 2003.

 Kłoskowska A., Socjologia kultury, Warszawa 1991.

 Kunce A., Tożsamość i postmodernizm, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2003

 Melosik Z., Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków 2013.

 Melosik Z., Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji, Poznań-Toruń 1995.

 Melosik Z. Teoria i Praktyka edukacji wielokulturowej, Kraków 2007.

 Melosik Z. Tożsamość ciała i władza kulturze instant, Kraków 2010.

 Ritzer G., Magiczny świat konsumpcji, Warszawa 2001.

 Ritzer G., Mcdonaldyzacja, Warszawa 1997.

 Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998.

 Taylor Ch., Źródła współczesnej tożsamości [w:] Tożsamość w czasach zmiany. Rozmowy w Castel Gandolfo, pod red. K. Michalskiego, Wydawnictwo Znak, Kraków 1995

 Tyszka A., Uczestnictwo w kulturze, Warszawa 1972.

 Gromkowska-Melosik A., Globalne testy szkolne i ukryty program neoliberalnej kolonizacji, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/21517

 Gromkowska-Melosik A., Dystrybucja sukcesu edukacyjnego wśród kobiet i mężczyzn. Studium z pedagogiki porównawczej, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/12776

 Gromkowska-Melosik A. Taylor Swift – Od skromnej „dziewczyny z sąsiedztwa” do bohaterki postfeministycznego świata https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/14220/1/SE_36_2015__AgnieszkaGromkowska_Melosik.pdf

 Golka M., Wiara i rozczarowanie w cywilizacji konsumpcyjnej, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/6706

 Melosik Z., Edukacja uniwersytecka i procesy stratyfikacji społecznej, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/10217

 Melosik Z., Pedagogika i konstrukcje tożsamości młodzieży w „kulturze kontroli” i „kulturze rozproszenia”, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/12773

 Gromkowska-Melosik A., Globalne rankingi uniwersytetów i akademicka gra o status, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/14422

 Gmerek T., Edukacja i procesy selekcji społecznej w Hiszpanii – na poziomie szkolnictwa podstawowego i średniego, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/6820

 Melosik Z., Uniwersytet i komercjalizacja. Rekonstrukcja zachodniej debaty, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/7568,

 Gmerek T., Uczniowie chińscy w szkolnictwie angielskim – pomiędzy tradycyjną socjalizacją a walką o „sukces”, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/4279,

 Gmerek T., Media, edukacja i tożsamość etniczna – na przykładzie mniejszości Sami, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/5895

 Gromkowska-Melosik A., Orientacja na testy w szkolnictwie współczesnym – kontrowersje ideologiczne i pedagogiczne, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/14213,

 Melosik Z., Mass media, tożsamość i rekonstrukcje kultury współczesnej, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/6003

 Melosik Z., Post-subkultury i tożsamość młodzieży współczesnej: tyrania tymczasowości?, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/17636,

 Gmerek, T., Socjalizacyjna funkcja szkolnictwa w Afryce Południowej w okresie apartheidu (1948-1994), https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/23712

 Wallas T., Globalizacja. Przyczynek do rozważań nad jej istotą i skutkami, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/25174,

 Jastrząb, P., Dyskurs (post)konwencjonalnej tożsamości wobec merkantylistycznej natury globalizującego się świata, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/14550

 Klichowski M., Między linearnością a klikaniem. O społecznych konstrukcjach podejść do uczenia się, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/6481,

 Stoll D., Globalizacja i płynna nowoczesność według Zygmunta Baumana w kontekście neoliberalizmu, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/14085.

Zakres tematów:

1. Podstawowe pojęcia dotyczące głównych zagadnień kultury i edukacji oraz ich podstaw teoretycznych. Etymologia, definicje, znaczenie pojęć.

2. Proces tworzenia, nabywania i przekazywania kultury. Uczestnictwo w kulturze.

3. Modernizm i postmodernizm w kontekście przemian kulturowych i społeczno-pedagogicznych. Zagrożenia o charakterze społeczno-kulturowym obecne w dobie XXI wieku.

4. Zacieranie się granicy pomiędzy kulturą wysoką i niską. Rozwój i przemiany kultury masowej. Wpływ kultury wysokiej, masowej oraz popularnej na jednostkę. Znaczenie kultury popularnej jako głównego pasa transmisyjnego wartości dla młodego pokolenia.

5. Główne nurty kultury i edukacji, przemiany kultury i edukacji oraz współczesne zjawiska kulturowe i edukacyjne, takie jak np. umasowienie szkolnictwa, inflacja dyplomów, nierówności edukacyjne, reprodukcja społeczna, ukryty program szkoły, edukacja wielokulturowa, kształcenie w dobie globalizacji; fastfoodyzacja relacji międzyludzkich; ciało i zdrowie w społeczeństwie współczesnym.

6. Kultura konsumpcji. Cechy charakterystyczne, zagrożenia, fenomeny kulturowe kultury konsumpcyjnej. Analiza współczesnych zjawisk w tym wymiarze. Ocena przemian współczesności, określenie znaczenia dóbr konsumpcyjnych w życiu młodych ludzi oraz wyznaczenie wartości i zachowań społecznych charakterystycznych dla tej kultury.

7. Przemiany w zakresie (re)konstrukcji tożsamości współczesnego człowieka. Procesualność pojęcia. Życie w świecie nieustannej zmiany- w płynnej ponowoczesności. Problemy tożsamościowe. Tworzenie alternatywnych tożsamości (np. w przestrzeni wirtualnej). Współczesne niepokoje jednostki (teoria i praktyka społeczna).

8. Przemiany postrzegania kobiecości i męskości w kulturze współczesnej; współczesne ideały piękna.

9. Rola mass mediów w społeczeństwie współczesnym; Facebook i społeczne konstrukcje narcyzmu; Telewizja i radio jako nośniki informacji.

Metody dydaktyczne:

1. Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

2. Dyskusja

3. Praca z tekstem

4. Gra dydaktyczna/symulacyjna

5. Demonstracje dźwiękowe i/lub video

6. Praca w grupach

7. Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium pisemne

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne;

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne;

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne;

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami;

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami;

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne.

Uwagi:

PW II rok I st. SPZ

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)