Problemy współczesnej kultury i edukacji [11-PWSKE-11-pw-s]
Semestr letni 2020/2021
Konwersatorium,
grupa nr 7
Moodle ID: 353693_7
Przedmiot: | Problemy współczesnej kultury i edukacji [11-PWSKE-11-pw-s] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2021/SL]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 7 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 14 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Prowadzący: | Monika Bieńkowska |
Literatura: |
Amsterdamski St. (red.), Globalizacja i co dalej?, Warszawa 2004 Bauman Z., Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika, Warszawa 2000. Bauman Z., Konsumowanie życia, Kraków 2009. Bauman, Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 1997. Burszta W. J., Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 1998. Curran D., Renzetti C., Kobiety, mężczyźni, społeczeństwo, Warszawa 2005. Domosławski A., Świat nie na sprzedaż: rozmowy o globalizacji i kontestacji, Warszawa 2002 Elias N., Społeczeństwo jednostek, Warszawa 2008. Gergen J. Kenneth, Nasycone Ja. Dylematy tożsamości w życiu współczesnym, tłum. M. Moroda, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 Giddens A., Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. A Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010 Golka M. Cywilizacja współczesna i globalne problemy, Warszawa 2012. Gromkowska A., Kobiecość w kulturze globalnej. Rekonstrukcje i reprezentacje, Poznań 2002. Gromkowska – Melosik A.(red.) Kultura popularna i (re)konstrukcje tożsamości, Poznań-Leszno 2007 Gromkowska-Melosik A., Gmerek T., Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej, Kraków 2008. Gmerek T., Polityka apartheidu w szkolnictwie RPA. Geneza, rozwój i konsekwencje, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2017. Gmerek T. (red.) Edukacja i stratyfikacja społeczna, Poznań 2003. Gmerek T., Edukacja i nierówności społeczne, Kraków 2011. Karpińska A. (red.), Edukacyjne problemy czasu globalizacji w dialogu i perspektywie, Białystok 2003. Kłoskowska A., Socjologia kultury, Warszawa 1991. Kunce A., Tożsamość i postmodernizm, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2003 Melosik Z., Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków 2013. Melosik Z., Postmodernistyczne kontrowersje wokół edukacji, Poznań-Toruń 1995. Melosik Z. Teoria i Praktyka edukacji wielokulturowej, Kraków 2007. Melosik Z. Tożsamość ciała i władza kulturze instant, Kraków 2010. Ritzer G., Magiczny świat konsumpcji, Warszawa 2001. Ritzer G., Mcdonaldyzacja, Warszawa 1997. Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998. Taylor Ch., Źródła współczesnej tożsamości [w:] Tożsamość w czasach zmiany. Rozmowy w Castel Gandolfo, pod red. K. Michalskiego, Wydawnictwo Znak, Kraków 1995 Tyszka A., Uczestnictwo w kulturze, Warszawa 1972. Gromkowska-Melosik A., Globalne testy szkolne i ukryty program neoliberalnej kolonizacji, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/21517 Gromkowska-Melosik A., Dystrybucja sukcesu edukacyjnego wśród kobiet i mężczyzn. Studium z pedagogiki porównawczej, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/12776 Gromkowska-Melosik A. Taylor Swift – Od skromnej „dziewczyny z sąsiedztwa” do bohaterki postfeministycznego świata https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/14220/1/SE_36_2015__AgnieszkaGromkowska_Melosik.pdf Golka M., Wiara i rozczarowanie w cywilizacji konsumpcyjnej, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/6706 Melosik Z., Edukacja uniwersytecka i procesy stratyfikacji społecznej, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/10217 Melosik Z., Pedagogika i konstrukcje tożsamości młodzieży w „kulturze kontroli” i „kulturze rozproszenia”, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/12773 Gromkowska-Melosik A., Globalne rankingi uniwersytetów i akademicka gra o status, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/14422 Gmerek T., Edukacja i procesy selekcji społecznej w Hiszpanii – na poziomie szkolnictwa podstawowego i średniego, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/6820 Melosik Z., Uniwersytet i komercjalizacja. Rekonstrukcja zachodniej debaty, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/7568, Gmerek T., Uczniowie chińscy w szkolnictwie angielskim – pomiędzy tradycyjną socjalizacją a walką o „sukces”, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/4279, Gmerek T., Media, edukacja i tożsamość etniczna – na przykładzie mniejszości Sami, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/5895 Gromkowska-Melosik A., Orientacja na testy w szkolnictwie współczesnym – kontrowersje ideologiczne i pedagogiczne, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/14213, Melosik Z., Mass media, tożsamość i rekonstrukcje kultury współczesnej, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/6003 Melosik Z., Post-subkultury i tożsamość młodzieży współczesnej: tyrania tymczasowości?, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/17636, Gmerek, T., Socjalizacyjna funkcja szkolnictwa w Afryce Południowej w okresie apartheidu (1948-1994), https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/23712 Wallas T., Globalizacja. Przyczynek do rozważań nad jej istotą i skutkami, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/25174, Jastrząb, P., Dyskurs (post)konwencjonalnej tożsamości wobec merkantylistycznej natury globalizującego się świata, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/14550 Klichowski M., Między linearnością a klikaniem. O społecznych konstrukcjach podejść do uczenia się, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/6481, Stoll D., Globalizacja i płynna nowoczesność według Zygmunta Baumana w kontekście neoliberalizmu, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/14085. |
Zakres tematów: |
1. Podstawowe pojęcia dotyczące głównych zagadnień kultury i edukacji oraz ich podstaw teoretycznych. Etymologia, definicje, znaczenie pojęć. 2. Proces tworzenia, nabywania i przekazywania kultury. Uczestnictwo w kulturze. 3. Modernizm i postmodernizm w kontekście przemian kulturowych i społeczno-pedagogicznych. Zagrożenia o charakterze społeczno-kulturowym obecne w dobie XXI wieku. 4. Zacieranie się granicy pomiędzy kulturą wysoką i niską. Rozwój i przemiany kultury masowej. Wpływ kultury wysokiej, masowej oraz popularnej na jednostkę. Znaczenie kultury popularnej jako głównego pasa transmisyjnego wartości dla młodego pokolenia. 5. Główne nurty kultury i edukacji, przemiany kultury i edukacji oraz współczesne zjawiska kulturowe i edukacyjne, takie jak np. umasowienie szkolnictwa, inflacja dyplomów, nierówności edukacyjne, reprodukcja społeczna, ukryty program szkoły, edukacja wielokulturowa, kształcenie w dobie globalizacji; fastfoodyzacja relacji międzyludzkich; ciało i zdrowie w społeczeństwie współczesnym. 6. Kultura konsumpcji. Cechy charakterystyczne, zagrożenia, fenomeny kulturowe kultury konsumpcyjnej. Analiza współczesnych zjawisk w tym wymiarze. Ocena przemian współczesności, określenie znaczenia dóbr konsumpcyjnych w życiu młodych ludzi oraz wyznaczenie wartości i zachowań społecznych charakterystycznych dla tej kultury. 7. Przemiany w zakresie (re)konstrukcji tożsamości współczesnego człowieka. Procesualność pojęcia. Życie w świecie nieustannej zmiany- w płynnej ponowoczesności. Problemy tożsamościowe. Tworzenie alternatywnych tożsamości (np. w przestrzeni wirtualnej). Współczesne niepokoje jednostki (teoria i praktyka społeczna). 8. Przemiany postrzegania kobiecości i męskości w kulturze współczesnej; współczesne ideały piękna. 9. Rola mass mediów w społeczeństwie współczesnym; Facebook i społeczne konstrukcje narcyzmu; Telewizja i radio jako nośniki informacji. |
Metody dydaktyczne: |
1. Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień 2. Dyskusja 3. Praca z tekstem 4. Gra dydaktyczna/symulacyjna 5. Demonstracje dźwiękowe i/lub video 6. Praca w grupach 7. Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium pisemne Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne; dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne; dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne; dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami; dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami; niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje personalne i społeczne. |
Uwagi: |
PW II rok I st. SPZ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.