Człowiek w czwartorzędzie (społ) [07-CWC-GLO2-DU]
Semestr letni 2020/2021
Wykład,
grupa nr 1
Moodle ID: 353445_1
Przedmiot: | Człowiek w czwartorzędzie (społ) [07-CWC-GLO2-DU] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2020/2021 [2021/SL]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 8 |
Limit miejsc: | 100 |
Prowadzący: | Kamilla Pawłowska, Krzysztof Pleskot |
Literatura: |
‒ Roberts, N., 2015. The Holocene an Environmental history. Wiley Blackwell ‒ Archer D., 2011: Globalne ocieplenie. Zrozumieć prognozę. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa ‒ Drake F., 2000: Global Warming. The Science of Climate Change. Hodder Education ‒ Issar A.S., 2003: Climate Changes during the Holocene and their Impact on Hydrological Systems. Cambridge University Press. ‒ IPCC, 2001: Climate Change 2001: The Scientific Basis Contribution of Working Group I to the Third Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), Cambridge University Press ‒ Ruddiman W.F. 2008: Earth’s climate. Past and future. Freeman and Company. New York ‒ Stanley S.M., 1998: Earth System History. W.H. Freeman and Company. New York |
Zakres tematów: |
Rozwój hominidów a zmiany środowiska. Modelowanie plejstoceńskiej przeszłości: (i) struktura zasiedlania terenu przez hominidy a ekologia i klimat; (ii) model ekspansji hominidów w Eurazji (czas i przestrzeń); (iii) charakterystyka wykorzystywania zasobów faunistycznych na tle wzoru zasiedlania terenu przez hominidy oraz ewolucji i migracji fauny. Zmiany środowiska podczas późnego plejstocenu. Dostosowywanie się człowieka do zmieniających się warunków środowiskowych związanych z deglacjacją (przesuwanie się stref klimatycznych, zmiany położenia linii brzegowej w wyniku zmian poziomu oceanu światowego). Zmiany środowiska podczas wczesnego i środkowego holocenu. Zmiana funkcji człowieka jedynie jako odbiorcy na odbiorcę i modyfikatora środowiska naturalnego, np. początki rolnictwa, wylesianie – degradacja gleb, procesy stokowe, zmiany zawartości CO2 i CH4 w atmosferze. Późnoglacjalne wymieranie megafauny a człowiek. Modelowanie holoceńskiej przeszłości: (i) pierwsi rolnicy, ich zdolności i ograniczenia w aktywności; (ii) czynniki środowiskowe i kulturowe w rozprzestrzenieniu rolnictwa; (iii) proces udomowienia zwierząt i roślin a procesy adaptacji na tle ewolucji kulturowej; (iv) ocena klimatycznego wydarzenia 8.2 ka w aspekcie środowiskowym i kulturowym. Zmiany środowiska a wczesne cywilizacje (np. kultury neolityczne na Saharze, Majowie) Zmiany środowiska w okresie średniowiecza – XIX wiek (średniowiecznego optimum klimatycznego (MWP) i małej epoki lodowej (LIA)) Antropocen. Kształtowanie środowiska naturalnego przez człowieka oraz w odpowiedzi na presję antropogeniczną zwrotny wpływ na środowisko życia człowieka |
Metody dydaktyczne: |
Sposób pracy ze studentami: z grupa i indywidualnie ze studentem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki usprawiedliwiania i odrabiania nieobecności na zajęciach: Odrabianie zajęć w ramach indywidualnej pracy w zakresie zrealizowanego tematu. Warunki i tryb uzyskiwania zaliczenia oraz składania egzaminu: zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie egzaminu ustnego; tryb zdalny. Istnieje jedna możliwość poprawiania egzaminu. Nieobecność na egzaminie, bez okazania usprawiedliwienia lekarskiego, jest jednoznaczna z uzyskaniem oceny niedostatecznej. Usprawiedliwienie lekarskie należy przedłożyć prowadzącemu ćwiczenia w ciągu nie później niż 7 dni od daty terminu egzaminu. Termin egzaminu/zaliczenia: szczegółowo zostanie podany na zajeciach Termin egzaminu/zaliczenia poprawkowego: szczegółowo zostanie podany na zajeciach Tryb ogłaszania wyników egzaminu/zaliczenia: USOS Tryb dokonywania wpisów ocen z egzaminu/zaliczenia: USOS |
Uwagi: |
1gr |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.