Praktyka pedagogiczna [11-DUEPP-11-dn]
Semestr letni 2019/2020
Praktyka,
grupa nr 1
Moodle ID: 338932_1
Przedmiot: | Praktyka pedagogiczna [11-DUEPP-11-dn] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2020/SL]
(zakończony)
Praktyka [PRA], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 7 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Prowadzący: | Agnieszka Barczykowska |
Literatura: |
Danilewicz W.T., Izdebska J., Krzesińska-Żach, Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym: materiały pomocnicze dla studentów studiów pedagogicznych, Toruń 2001. Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009. Geldard K., Geldard D., Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami, Warszawa 2009. Kujawiński J., Szkoła dialogu i samodzielnego uczenia się uczniów, Poznań 2005. Kurlak I, Gretkowski A. (red.), Pomoc dziecku i rodzinie w sytuacji kryzysowej: teoria, historia, praktyka, Sandomierz 2008. . Śliwerski B., Jak zmienić szkołę?: studia z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Kraków 2008. Gardian-Miałkowska R., Przybysz-Zaremba M., Weremczuk E., Specjalne potrzeby edukacyjne w praktyce pedagogicznej. Wybrane obszary i rozwiązania, Toruń 2020. Biel K., Kusztal J. (red.), Dziecko zagrożone wykluczeniem, Kraków 2011. Bilska E., Wypalenie zawodowe pracowników placówek resocjalizacyjnych – zjawisko, zagrożenia, wsparcie, Warszawa 2010. |
Zakres tematów: |
CELE Zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której odbywana jest praktyka, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji. Wdrożenie do samodzielnego podejmowania kontaktów interpersonalnych z uczestnikami procesów pedagogicznych. Wdrożenie do samodzielnego realizacji zadań diagnostycznych i projektujących w danej placówce. Wdrożenie do samodzielnego prowadzenia działań pedagogicznych w danej placówce. Wdrożenie do pracy w ramach zespołu specjalistów w danej placówce i jej otoczeniu. Przygotowanie do rozwiązywania dylematów etycznych w pracy pedagoga. Wdrożenie do postępowania zgodnie z zasadami BHP i higieny pracy. Przygotowanie do skonstruowania własnej ścieżki rozwoju zawodowego. TEMATY: Prawne i etyczne zagadnienia w pracy pedagoga Animacja działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w instytucji. Diagnozowanie i projektowanie w instytucjach sytemu oświaty. Metody oddziaływań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w instytucji. System placówek oświaty i współdziałające z nim systemy Zasady projektowanie ścieżki własnego rozwoju zawodowego EFEKTY: Opisuje zadania, strukturę oraz zasady działania placówki. Aktywnie uczestniczy w podstawowych formach oddziaływań opiekuńczych, wychowawczych, edukacyjnych, kulturalnych i pomocowych. Jest inicjatorem tych działań. Samodzielnie projektuje na podstawie diagnozy i posiadanej wiedzy oddziaływania wobec jednostki i grupy. Buduje poprawne relacje interpersonalne z uczestnikami procesów wychowawczych w danej placówce. Stosuje nowoczesne i adekwatne do osoby i sytuacji strategie postępowania odnosząc się do posiadanej wiedzy. Działa zgodnie z zaleceniami metodycznymi w sytuacjach typowych i nietypowych uwzględniając zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. Współpracuje ze specjalistami w instytucji oraz w jej otoczeniu. Projektuje ścieżkę własnego rozwoju zawodowego i osobistego Działa zgodnie z zasadami etycznymi |
Metody dydaktyczne: |
dyskusja, analiza przypadku, projekt |
Metody i kryteria oceniania: |
Bardzo dobra - student odbył praktykę w terminie i w wymaganej ilości godzin - student prawidłowo wykonał wszystkie zadania przewidziane programem praktyki - student wykazywał właściwe postawy względem klientów i współpracowników w instytucji - student zachowywał zasady bhp oraz higieny pracy Dobry plus - student odbył praktykę w terminie i w wymaganej ilości godzin - student w większości prawidłowo wykonał zadania przewidziane programem praktyki, niewielkie uchybienia nie wpływały na całokształt jego pracy - student wykazywał właściwe postawy względem klientów i współpracowników w instytucji - student zachowywał zasady bhp oraz higieny pracy Dobry - student odbył praktykę w terminie i w wymaganej ilości godzin - student w większości prawidłowo wykonał zadania przewidziane programem praktyki, niewielkie uchybienia nie wpływały na całokształt jego pracy - student zwykle wykazywał właściwe postawy względem klientów i współpracowników w instytucji, w kilku sytuacjach jego zachowanie musiało zostać skorygowane przez opiekuna - student zwykle zachowywał zasady bhp oraz higieny pracy Dostateczny plus - student odbył praktykę w terminie i w wymaganej ilości godzin - student nie wykonał prawidłowo niewielkiej części zadań przewidzianych programem praktyki, ale po konsultacji potrafił jej poprawić, - studentowi sporadycznie zdarzało się nie wykazywać właściwych postawy względem klientów i współpracowników w instytucji, ale po konsultacji wprowadził korektę swoich zachowań - student sporadycznie zdarzało się nie zachowywać zasad bhp oraz higieny pracy, ale po konsultacji wprowadził korektę swoich zachowań Dostateczna - student odbył praktykę w terminie i w wymaganej ilości godzin - student nie wykonał prawidłowo znacznej części zadań przewidzianych programem praktyki, ale po konsultacji potrafił jej poprawić, - student nie zawsze wykazywał właściwe postawy względem klientów i współpracowników w instytucji, ale po konsultacji wprowadził korektę swoich zachowań - student nie zawsze zachowywał zasady bhp oraz higieny pracy, ale po konsultacji wprowadził korektę swoich zachowań Niedostateczna (do otrzymania oceny niedostatecznej wystarczy spełnienie jednego warunku) - student nie odbył praktyki we właściwym terminie i/lub w wymaganej ilości godzin - student nieprawidłowo wykonał zadania przewidziane programem praktyki lub nie wykonał ich wcale - student często lub wcale nie wykazywał właściwych postawy względem klientów i współpracowników w instytucji - student nie zachowywał zasad bhp oraz higieny pracy |
Uwagi: |
II rok II st. 2019/2020 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.