Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka pedagogiczna [11-DUEPP-11-dn] Semestr letni 2019/2020
Praktyka, grupa nr 1
Moodle ID: 338932_1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Praktyka pedagogiczna [11-DUEPP-11-dn]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2020/SL] (zakończony)
Praktyka [PRA], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 7
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Prowadzący: Agnieszka Barczykowska
Literatura:

Danilewicz W.T., Izdebska J., Krzesińska-Żach, Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym: materiały pomocnicze dla studentów studiów pedagogicznych, Toruń 2001.

Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza, Warszawa 2009.

Geldard K., Geldard D., Budowanie relacji w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami, Warszawa 2009.

Kujawiński J., Szkoła dialogu i samodzielnego uczenia się uczniów, Poznań 2005.

Kurlak I, Gretkowski A. (red.), Pomoc dziecku i rodzinie w sytuacji kryzysowej: teoria, historia, praktyka, Sandomierz 2008. .

Śliwerski B., Jak zmienić szkołę?: studia z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej, Kraków 2008.

Gardian-Miałkowska R., Przybysz-Zaremba M., Weremczuk E., Specjalne potrzeby edukacyjne w praktyce pedagogicznej. Wybrane obszary i rozwiązania, Toruń 2020.

Biel K., Kusztal J. (red.), Dziecko zagrożone wykluczeniem, Kraków 2011.

Bilska E., Wypalenie zawodowe pracowników placówek resocjalizacyjnych – zjawisko, zagrożenia, wsparcie, Warszawa 2010.

Zakres tematów:

CELE

Zapoznanie się ze specyfiką placówki, w której odbywana jest praktyka, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji.

Wdrożenie do samodzielnego podejmowania kontaktów interpersonalnych z uczestnikami procesów pedagogicznych.

Wdrożenie do samodzielnego realizacji zadań diagnostycznych i projektujących w danej placówce.

Wdrożenie do samodzielnego prowadzenia działań pedagogicznych w danej placówce.

Wdrożenie do pracy w ramach zespołu specjalistów w danej placówce i jej otoczeniu.

Przygotowanie do rozwiązywania dylematów etycznych w pracy pedagoga.

Wdrożenie do postępowania zgodnie z zasadami BHP i higieny pracy.

Przygotowanie do skonstruowania własnej ścieżki rozwoju zawodowego.

TEMATY:

Prawne i etyczne zagadnienia w pracy pedagoga

Animacja działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w instytucji.

Diagnozowanie i projektowanie w instytucjach sytemu oświaty.

Metody oddziaływań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych w instytucji.

System placówek oświaty i współdziałające z nim systemy

Zasady projektowanie ścieżki własnego rozwoju zawodowego

EFEKTY:

Opisuje zadania, strukturę oraz zasady działania placówki.

Aktywnie uczestniczy w podstawowych formach oddziaływań opiekuńczych, wychowawczych, edukacyjnych, kulturalnych i pomocowych. Jest inicjatorem tych działań.

Samodzielnie projektuje na podstawie diagnozy i posiadanej wiedzy oddziaływania wobec jednostki i grupy.

Buduje poprawne relacje interpersonalne z uczestnikami procesów wychowawczych w danej placówce.

Stosuje nowoczesne i adekwatne do osoby i sytuacji strategie postępowania odnosząc się do posiadanej wiedzy.

Działa zgodnie z zaleceniami metodycznymi w sytuacjach typowych i nietypowych uwzględniając zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.

Współpracuje ze specjalistami w instytucji oraz w jej otoczeniu.

Projektuje ścieżkę własnego rozwoju zawodowego i osobistego

Działa zgodnie z zasadami etycznymi

Metody dydaktyczne:

dyskusja, analiza przypadku, projekt

Metody i kryteria oceniania:

Bardzo dobra

- student odbył praktykę w terminie i w wymaganej ilości godzin

- student prawidłowo wykonał wszystkie zadania przewidziane programem praktyki

- student wykazywał właściwe postawy względem klientów i współpracowników w instytucji

- student zachowywał zasady bhp oraz higieny pracy

Dobry plus

- student odbył praktykę w terminie i w wymaganej ilości godzin

- student w większości prawidłowo wykonał zadania przewidziane programem praktyki, niewielkie uchybienia nie wpływały na całokształt jego pracy

- student wykazywał właściwe postawy względem klientów i współpracowników w instytucji

- student zachowywał zasady bhp oraz higieny pracy

Dobry

- student odbył praktykę w terminie i w wymaganej ilości godzin

- student w większości prawidłowo wykonał zadania przewidziane programem praktyki, niewielkie uchybienia nie wpływały na całokształt jego pracy

- student zwykle wykazywał właściwe postawy względem klientów i współpracowników w instytucji, w kilku sytuacjach jego zachowanie musiało zostać skorygowane przez opiekuna

- student zwykle zachowywał zasady bhp oraz higieny pracy

Dostateczny plus

- student odbył praktykę w terminie i w wymaganej ilości godzin

- student nie wykonał prawidłowo niewielkiej części zadań przewidzianych programem praktyki, ale po konsultacji potrafił jej poprawić,

- studentowi sporadycznie zdarzało się nie wykazywać właściwych postawy względem klientów i współpracowników w instytucji, ale po konsultacji wprowadził korektę swoich zachowań

- student sporadycznie zdarzało się nie zachowywać zasad bhp oraz higieny pracy, ale po konsultacji wprowadził korektę swoich zachowań

Dostateczna

- student odbył praktykę w terminie i w wymaganej ilości godzin

- student nie wykonał prawidłowo znacznej części zadań przewidzianych programem praktyki, ale po konsultacji potrafił jej poprawić,

- student nie zawsze wykazywał właściwe postawy względem klientów i współpracowników w instytucji, ale po konsultacji wprowadził korektę swoich zachowań

- student nie zawsze zachowywał zasady bhp oraz higieny pracy, ale po konsultacji wprowadził korektę swoich zachowań

Niedostateczna (do otrzymania oceny niedostatecznej wystarczy spełnienie jednego warunku)

- student nie odbył praktyki we właściwym terminie i/lub w wymaganej ilości godzin

- student nieprawidłowo wykonał zadania przewidziane programem praktyki lub nie wykonał ich wcale

- student często lub wcale nie wykazywał właściwych postawy względem klientów i współpracowników w instytucji

- student nie zachowywał zasad bhp oraz higieny pracy

Uwagi:

II rok II st. 2019/2020

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)