Językoznawstwo ogólne [23-KODL-JOG]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Moodle ID: 338908_1
Przedmiot: | Językoznawstwo ogólne [23-KODL-JOG] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2020/SL]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 25 |
Limit miejsc: | 25 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Prowadzący: | Barbara Konat |
Strona domowa grupy: | http://bkonat.home.amu.edu.pl/ |
Literatura: |
Skrót [WDJ] oznacza podręcznik: Grzegorczykowa, Renata. Wstęp do językoznawstwa. PWN, 2008 (2017) |
Zakres tematów: |
PODSTAWY 1: Podstawowe problemy językoznawstwa • [WDJ] Wykład 1. Pojęcie języka naturalnego. Język jako system znaków konwencjonalnych na tle innych systemów znakowych; • [WDJ] Wykład 2. Cechy istotne języka naturalnego PODSTAWY 2: • [WDJ] Wykład 3. System a użycie systemu. Granice systemu językowego. Pojęcie tekstu, wypowiedzi, dyskursu; • [WDJ] Wykład 4. Funkcje języka i wypowiedzi JĘZYKI ŚWIATA • [WDJ] Wykład 14. Elementy językoznawstwa typologicznego AKWIZYCJA • https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1yLiAwBPWuxRT213VpEABftT_c9_5OGNi FONETYKA I FONOLOGIA • [WDJ] Wykład 6. Budowa systemu językowego: obraz ogólny. Podsystem fonologiczny MORFOLOGIA • Test 1: z rozdziałów 1-4 • [WDJ] Wykład 7. Podsystem morfologiczny. Słowotwórstwo a fleksja: pomnażanie słownictwa i tworzenie członów wypowiedzi SEMANTYKA 1 [WDJ] Wykład 10. Słownictwo jako system. II. Struktura semantyczna słownictwa [ grupa wtorkowa: Wielkanoc – wakacje wiosenne] • Grupa środowa: artykuł naukowy zostanie podany przed zajęciami SEMANTYKA 2 • Renata Grzegorczykowa. "Wprowadzenie do semantyki językoznawczej." Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa (1995) Rozdział 1; SKŁADNIA 1: polska • [WDJ] Wykład 8. Podsystem składniowy; W domu: Zadanie praktyczne 1 (samodzielnie znajdź i zanalizuj przykład 3 zdań polskich, uzasadnij i opisz decyzje: raport 1 strona do przesłania przed kolejnymi zajęciami) SKŁADNIA 2: angielska • Fromkin, V. Rodman. "R. & Hyams, N.(2011)." An introduction to language – 9th Edition". Chapter 2.2- “ Syntax: The Sentence Patterns of Language” (nie cały rozdział, jedynie strony: 77-111) • W domu: Zadanie praktyczne 2 (samodzielnie znajdź i zanalizuj przykład 3 zdań angielskich, uzasadnij i opisz decyzje: raport 1 strona do przesłania przed kolejnymi zajęciami) • PRAGMATYKA 1: Akty mowy • Test 2: z morfologii, semantyki i składni; • Wykład 5. Język w działaniu. Struktura aktu komunikacji. Typy aktów mowy. Akty mowy bezpośrednie i pośrednie PRAGMATYKA 2: Struktury dyskursu • Tokarz, Marek. Argumentacja, perswazja, manipulacja. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2006. Wykład 5 METODY BADAWCZE współczesnego językoznawstwa aktualne teksty zostaną podane przed zajęciami METODY BADAWCZE 2: językoznawstwo obliczeniowe • aktualne teksty zostaną podane przed zajęciami • Test 3: pragmatyka, akwizycja i metody badawcze; • METODY BADAWCZE 3: psycholingwistyka • aktualne teksty zostaną podane przed zajęciami |
Metody dydaktyczne: |
* zajęcia zdalne |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowym obowiązkiem studentek i studentów jest obecność podczas zajęć i posiadanie uprzednio przeczytanego, wydrukowanego tekstu. Zaliczenie składa się z dwóch elementów: (1) teoretycznego i (2) empirycznego. W praktyce oznacza to zaliczenie: (1) trzech krótkich, maks. 10 min. testów sprawdzających (po 10p. każdy = 30p.) • znajomość głównych idei oraz pojęć zawartych w tekstach obowiązkowych do ćwiczeń (2) umiejętność analizy wypowiedzi języka naturalnego w świetle przedstawianych w tekstach teorii (2 zadania po 10 p. = 20p.) • Terminowość i jakość wykonania zadania empirycznego. Dodatkowo: Aktywny i kompetentny udział w zajęciach umożliwia zwolnienie z oceną bardzo dobrą z poszczególnych testów: za aktywność podczas zajęć zdobywa się punkty, uzyskanie 10 punktów = ocena maksymalna z wybranego testu. Ocena końcowa wyznaczona jest następującą skalą: powyżej 45 do 50 pkt: bdb powyżej 40 do 45 pkt: db+ powyżej 35 do 40 pkt: db powyżej 30 do 35 pkt: dst+ powyżej 25 do 30 pkt: dst do 25 pkt: ndst |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.