Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Językoznawstwo ogólne [23-KODL-JOG] Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia, grupa nr 1
Moodle ID: 338908_1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Językoznawstwo ogólne [23-KODL-JOG]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2020/SL] (zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 9:45 - 11:15
sala 110
Budynek dydaktyczny, ul. Międzychodzka 5 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: 25
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Prowadzący: Barbara Konat
Strona domowa grupy: http://bkonat.home.amu.edu.pl/
Literatura:

Skrót [WDJ] oznacza podręcznik: Grzegorczykowa, Renata. Wstęp do językoznawstwa. PWN, 2008 (2017)

Zakres tematów:

PODSTAWY 1: Podstawowe problemy językoznawstwa • [WDJ] Wykład 1. Pojęcie języka naturalnego. Język jako system znaków konwencjonalnych na tle innych systemów znakowych;

• [WDJ] Wykład 2. Cechy istotne języka naturalnego

PODSTAWY 2: • [WDJ] Wykład 3. System a użycie systemu. Granice systemu językowego. Pojęcie tekstu, wypowiedzi, dyskursu;

• [WDJ] Wykład 4. Funkcje języka i wypowiedzi

JĘZYKI ŚWIATA • [WDJ] Wykład 14. Elementy językoznawstwa typologicznego

AKWIZYCJA • https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1yLiAwBPWuxRT213VpEABftT_c9_5OGNi

FONETYKA I FONOLOGIA • [WDJ] Wykład 6. Budowa systemu językowego: obraz ogólny. Podsystem fonologiczny

MORFOLOGIA • Test 1: z rozdziałów 1-4

• [WDJ] Wykład 7. Podsystem morfologiczny. Słowotwórstwo a fleksja: pomnażanie słownictwa i tworzenie członów wypowiedzi

SEMANTYKA 1 [WDJ] Wykład 10. Słownictwo jako system. II. Struktura semantyczna słownictwa

[ grupa wtorkowa: Wielkanoc – wakacje wiosenne]

• Grupa środowa: artykuł naukowy zostanie podany przed zajęciami

SEMANTYKA 2 • Renata Grzegorczykowa. "Wprowadzenie do semantyki językoznawczej." Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa (1995) Rozdział 1;

SKŁADNIA 1: polska • [WDJ] Wykład 8. Podsystem składniowy;

W domu: Zadanie praktyczne 1 (samodzielnie znajdź i zanalizuj przykład 3 zdań polskich, uzasadnij i opisz decyzje: raport 1 strona do przesłania przed kolejnymi zajęciami)

SKŁADNIA 2: angielska • Fromkin, V. Rodman. "R. & Hyams, N.(2011)." An introduction to language – 9th Edition". Chapter 2.2- “ Syntax: The Sentence Patterns of Language” (nie cały rozdział, jedynie strony: 77-111)

• W domu: Zadanie praktyczne 2 (samodzielnie znajdź i zanalizuj przykład 3 zdań angielskich, uzasadnij i opisz decyzje: raport 1 strona do przesłania przed kolejnymi zajęciami)

PRAGMATYKA 1: Akty mowy • Test 2: z morfologii, semantyki i składni;

• Wykład 5. Język w działaniu. Struktura aktu komunikacji. Typy aktów mowy. Akty mowy bezpośrednie i pośrednie

PRAGMATYKA 2: Struktury dyskursu • Tokarz, Marek. Argumentacja, perswazja, manipulacja. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2006. Wykład 5

METODY BADAWCZE współczesnego językoznawstwa aktualne teksty zostaną podane przed zajęciami

METODY BADAWCZE 2: językoznawstwo obliczeniowe • aktualne teksty zostaną podane przed zajęciami

• Test 3: pragmatyka, akwizycja i metody badawcze; •

METODY BADAWCZE 3:

psycholingwistyka • aktualne teksty zostaną podane przed zajęciami

Metody dydaktyczne:

* zajęcia zdalne

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowym obowiązkiem studentek i studentów jest obecność podczas zajęć i posiadanie uprzednio przeczytanego, wydrukowanego tekstu.

Zaliczenie składa się z dwóch elementów: (1) teoretycznego i (2) empirycznego. W praktyce oznacza to zaliczenie:

(1) trzech krótkich, maks. 10 min. testów sprawdzających (po 10p. każdy = 30p.)

• znajomość głównych idei oraz pojęć zawartych w tekstach obowiązkowych do ćwiczeń

(2) umiejętność analizy wypowiedzi języka naturalnego w świetle przedstawianych w tekstach teorii (2 zadania po 10 p. = 20p.)

• Terminowość i jakość wykonania zadania empirycznego.

Dodatkowo: Aktywny i kompetentny udział w zajęciach umożliwia zwolnienie z oceną bardzo dobrą z poszczególnych testów: za aktywność podczas zajęć zdobywa się punkty, uzyskanie 10 punktów = ocena maksymalna z wybranego testu.

Ocena końcowa wyznaczona jest następującą skalą:

powyżej 45 do 50 pkt: bdb

powyżej 40 do 45 pkt: db+

powyżej 35 do 40 pkt: db

powyżej 30 do 35 pkt: dst+

powyżej 25 do 30 pkt: dst

do 25 pkt: ndst

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)