Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teorie filmu [03-TF-12FKMDM-E] Semestr letni 2019/2020
Wykład, grupa nr 1
Moodle ID: 336478_1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Teorie filmu [03-TF-12FKMDM-E]
Zajęcia: Semestr letni 2019/2020 [2020/SL] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 15:15 - 16:45
sala 321 - im. Komedy
Collegium Maius jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 28
Limit miejsc: 50
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Marek Kaźmierczak, Anna Śliwińska
Literatura:

Obowiązkowa:

A. Helman, J. Ostaszewski, Historia myśli filmowej. Podręcznik, Gdańsk 2009 (wyd. 2, 2010)

T. Elsaesser, M. Hagener, Teoria filmu: wprowadzenie przez zmysły, Kraków 2015

Uzupełniająca:

K. Irzykowski, X Muza. Zagadnienia estetyczne kina, Warszawa 1977.

R. Arnheim, Film jako sztuka, przeł. W. Wertenstein, Warszawa 1961

S. Eisenstein, Wybór pism, przeł. M. Kumorek, Warszawa 1959

A. Bazin, Film i rzeczywistość, przeł. B. Michałek, Warszawa 1963

E. Morin, Kino i wyobraźnia, przeł. K. Eberhardt, Warszawa 1975

B. Balazs, Wybór pism, przeł. K. Jung, R. Porges, wybór A. Jackiewicz, Warszawa 1987

D. Bordwell, K. Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010.

Słownik pojęć filmowych, pod red. Alicji Helman, T 1-10, Wrocław 1991-1998.

Film: język-rzeczywistość-osoba, red. A. Helman, J. Ostaszewski, Warszawa 1992

Panorama współczesnej myśli filmowej, red. A. Helman, Kraków 1992

Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa 1972.

S. Kracauer, Teoria filmu, przekł. W. Wertenstein, Gdańsk 2008

J. Ostaszewski, Film i poznanie: wprowadzenie do kognitywnej teorii filmu, Kraków 1999

Kognitywna teoria filmu : antologia przekładów / pod red. Jacka Ostaszewskiego ; współpr. red. Alicja Helman i Iwona Ostaszewska, Kraków 1999

A. Lewicki, Sztuczne światy : postmodernizm w filmie fabularnym, Wrocław 2007

L. Mulvey, Do utraty wzroku.

Zakres tematów:

Przedstawienie fenomenologicznych, psychologicznych oraz semiotycznych teorii.

Omówienie następujących teorii: Romana Ingardena – Warstwowa budowa dzieła sztuki, Michaela Chiona – Teorię dźwięku w filmie, Zofii Lissy – Teoria muzyki filmowej, Jeana Mitry – Estetyka i psychologia filmu, Jeana Mitry – Teoria obrazu i film w kontekście innych sztuk, Roland Barthes, Umberto Eco – Semiotyka filmu, Fenomenologia

Recepcja teorii w kontekście filmoznawczym.

Analiza filmów (reprezentatywnych dla określonych kierunków filmowych) i ich fragmentów z użyciem bazy pojęciowej przyswojonej w trakcie wykładów z teorii filmu.

Metody dydaktyczne:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień.

Wykład problemowy.

Demonstracje dźwiękowe i/lub video.

Metody i kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0): Student prezentuje dogłębną wiedzę z teorii filmu, potrafi na jej podstawie zweryfikować i zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu teorii filmu. Wprowadza też do swojej wypowiedzi elementy samodzielnej refleksji, wynikającej z analizy materiału audiowizualnego, bądź rozpatrywania poszczególnych zagadnień w wymiarze teoretycznym.

dobry plus (+db; 4,5): Student prezentuje dogłębną wiedzę z teorii filmu w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi na jej podstawie zweryfikować i zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu teorii kina.

dobry (db; 4,0): Student prezentuje dobrą wiedzę z teorii filmu w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi na jej podstawie zweryfikować i zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu teorii kina.

dostateczny plus (+dst; 3,5): Student poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu teorii filmu.

dostateczny (dst; 3,0): Student prezentuje dostateczną wiedzę z zakresu teorii filmu.

niedostateczny (ndst; 2,0): Student nie umie zaprezentować wiedzy z teorii filmu

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)