Teorie filmu [03-TF-12FKMDM-E]
Semestr letni 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Moodle ID: 336478_1
Przedmiot: | Teorie filmu [03-TF-12FKMDM-E] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2020/SL]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 28 |
Limit miejsc: | 50 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Marek Kaźmierczak, Anna Śliwińska |
Literatura: |
Obowiązkowa: A. Helman, J. Ostaszewski, Historia myśli filmowej. Podręcznik, Gdańsk 2009 (wyd. 2, 2010) T. Elsaesser, M. Hagener, Teoria filmu: wprowadzenie przez zmysły, Kraków 2015 Uzupełniająca: K. Irzykowski, X Muza. Zagadnienia estetyczne kina, Warszawa 1977. R. Arnheim, Film jako sztuka, przeł. W. Wertenstein, Warszawa 1961 S. Eisenstein, Wybór pism, przeł. M. Kumorek, Warszawa 1959 A. Bazin, Film i rzeczywistość, przeł. B. Michałek, Warszawa 1963 E. Morin, Kino i wyobraźnia, przeł. K. Eberhardt, Warszawa 1975 B. Balazs, Wybór pism, przeł. K. Jung, R. Porges, wybór A. Jackiewicz, Warszawa 1987 D. Bordwell, K. Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010. Słownik pojęć filmowych, pod red. Alicji Helman, T 1-10, Wrocław 1991-1998. Film: język-rzeczywistość-osoba, red. A. Helman, J. Ostaszewski, Warszawa 1992 Panorama współczesnej myśli filmowej, red. A. Helman, Kraków 1992 Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa 1972. S. Kracauer, Teoria filmu, przekł. W. Wertenstein, Gdańsk 2008 J. Ostaszewski, Film i poznanie: wprowadzenie do kognitywnej teorii filmu, Kraków 1999 Kognitywna teoria filmu : antologia przekładów / pod red. Jacka Ostaszewskiego ; współpr. red. Alicja Helman i Iwona Ostaszewska, Kraków 1999 A. Lewicki, Sztuczne światy : postmodernizm w filmie fabularnym, Wrocław 2007 L. Mulvey, Do utraty wzroku. |
Zakres tematów: |
Przedstawienie fenomenologicznych, psychologicznych oraz semiotycznych teorii. Omówienie następujących teorii: Romana Ingardena – Warstwowa budowa dzieła sztuki, Michaela Chiona – Teorię dźwięku w filmie, Zofii Lissy – Teoria muzyki filmowej, Jeana Mitry – Estetyka i psychologia filmu, Jeana Mitry – Teoria obrazu i film w kontekście innych sztuk, Roland Barthes, Umberto Eco – Semiotyka filmu, Fenomenologia Recepcja teorii w kontekście filmoznawczym. Analiza filmów (reprezentatywnych dla określonych kierunków filmowych) i ich fragmentów z użyciem bazy pojęciowej przyswojonej w trakcie wykładów z teorii filmu. |
Metody dydaktyczne: |
Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień. Wykład problemowy. Demonstracje dźwiękowe i/lub video. |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (bdb; 5,0): Student prezentuje dogłębną wiedzę z teorii filmu, potrafi na jej podstawie zweryfikować i zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu teorii filmu. Wprowadza też do swojej wypowiedzi elementy samodzielnej refleksji, wynikającej z analizy materiału audiowizualnego, bądź rozpatrywania poszczególnych zagadnień w wymiarze teoretycznym. dobry plus (+db; 4,5): Student prezentuje dogłębną wiedzę z teorii filmu w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi na jej podstawie zweryfikować i zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu teorii kina. dobry (db; 4,0): Student prezentuje dobrą wiedzę z teorii filmu w przedstawianych podczas zajęć aspektach, potrafi na jej podstawie zweryfikować i zinterpretować pojedyncze problemy oraz porównać konkretne zjawiska z zakresu teorii kina. dostateczny plus (+dst; 3,5): Student poprawnie prezentuje wiedzę z zakresu teorii filmu. dostateczny (dst; 3,0): Student prezentuje dostateczną wiedzę z zakresu teorii filmu. niedostateczny (ndst; 2,0): Student nie umie zaprezentować wiedzy z teorii filmu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.