Warsztat polonisty - pisanie II [03-WPP-22PDL]
Semestr letni 2019/2020
Ćwiczenia,
grupa nr 5
Moodle ID: 335350_5
Przedmiot: | Warsztat polonisty - pisanie II [03-WPP-22PDL] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2020/SL]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 5 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Katarzyna Czarnecka | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Wybór literatury S. Gajda, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Wrocław 1982. S. Gajda, Styl naukowy, w: Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków 2013, s. 61-70. J. Maćkiewicz, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2010. K. Sobolewska, Sprawność komunikacyjna autorów prac naukowych. Z notatek redaktora, "Poznańskie Spotkania Językoznawcze" 2016. A. Starzec, Styl popularnonaukowy - styl dyskursu popularnonaukowego, w: Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej, Kraków 2013, s. 71-110. A. Starzec, Współczesna polszczyzna popularnonaukowa. Opole 1999. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia mają charakter praktyczny. Celem warsztatów jest rozwinięcie umiejętności świadomego posługiwania się stylem naukowym i popularnonaukowym. Zdobywane sprawności kompozycyjne, stylistyczne, edytorskie powinny być pomocne w przygotowywaniu pracy licencjackiej, a w przyszłości - magisterskiej. Wśród proponowanych zadań znajdą się np. - Pisemna relacja przedstawiająca stan badań w wybranej dziedzinie, w odniesieniu do określonego tematu - Przygotowanie pisemnego tekstu analitycznego porównującego różne koncepcje naukowe ukazujące sposoby wyjaśniania i ujęcia danego problemu. Rekonstruowanie założeń i tez składających się na daną koncepcję - Redagowanie recenzji tekstu popularnonaukowego -Analiza swoistości tekstu naukowego i popularnonaukowego (w odniesieniu do takich kwestii, jak formułowanie problemu, kompozycja, słownictwo, stylistyka, składnia, realizacja funkcji argumentacyjnej, przykłady i ich funkcja, konteksty i ich funkcja, środki językowe) – na podstawie celowo dobranych przykładów. - Redagowanie fragmentu tekstu popularnonaukowego i // lub referatu. - Opracowanie redakcyjne tekstu popularnonaukowego (lub jego fragmentu) – tytuły, śródtytuły, akapity, interpunkcja, ortografia, czcionka, wyróżnienia, przypisy, bibliografia. - Opracowanie edytorskie artykułu naukowego |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Przykładowe metody: Analiza gotowych tekstów Opis wypowiedzi typowych dla stylu naukowego i popularnonaukowego Opracowanie tekstu cudzego i własnego Redakcja tekstu o określonej formie i tematyce |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlega poprawność formalna, kompozycyjna, stylistyczna i językowa każdego z zadań. Ocena końcowa wynika z kompletu ocen cząstkowych. Prace należy oddawać systematycznie, nie zaś zbiorowo – pod koniec semestru. Niektóre prace będą zależały od poprzednich zadań – zredagowanie następnej może być niemożliwe bez zaliczenia poprzedniej. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Student ma prawo do dwóch nieobecności i rezygnacji z jednego zadania. Nieobecność na zajęciach nie zwalnia z obowiązku wykonania pozostalych zadań. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.