Metody badań jakościowych [24-SODL-MBJ]
Semestr letni 2019/2020
Zajęcia laboratoryjne,
grupa nr 1
Moodle ID: 334461_1
Przedmiot: | Metody badań jakościowych [24-SODL-MBJ] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2020/SL]
(zakończony)
Zajęcia laboratoryjne [LAB], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 22 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 21 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Marta Skowrońska | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Strona domowa grupy: | https://drive.google.com/drive/folders/1yczb1VnOsoz-_b8NMeSXEXpZbL6e6AKY?usp=sharing | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
26 II Zajęcia organizacyjne 4 III Badania jakościowe: ogólna charakterystyka, różnice między badaniami jakościowymi a badaniami ilościowymi, łączenie obu typów badań Dariusz Jemielniak, Wprowadzenie. Czym są badania jakościowe, w: Badania jakościowe, tom I: Podejścia i teorie, red. D. Jemielniak, Warszawa 2012, s. IX-XII David Silverman Czym są badania jakościowe?, w: Interpretacja danych jakościowych, Warszawa, 2008, 52-67 11 III Zaplanowanie badania. Co musi znaleźć się w raporcie? E. Babbie, Podstawy badań społecznych, Warszawa 2013, załącznik C: Raport z badań Steinar Kvale, Prowadzenie wywiadów, rozdział 11 („Przedstawianie wiedzy uzyskanej w badaniu”), Warszawa 2010, s. 207-216. 18 III Zaplanowanie badania cz.2 + Analiza danych zastanych: desk research. Marta Makowska, Desk research, w: „Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów”, red. M. Makowska, Warszawa 2013 25 III Analiza danych zastanych. Analiza treści Agnieszka Maj, Analiza treści, w: „Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów”, red. M. Makowska, Warszawa 2013 1 IV Indywidualny wywiad pogłębiony. Pytania badawcze, scenariusz wywiadu Steinar Kvale, Prowadzenie wywiadów, Warszawa 2010, s.106-115, „Scenariusz wywiadu” i „Pytania badacza” (skan zawiera więcej stron) Uwe Flick, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010, s. 43-54 („Od pomysłu na badania do pytań badawczych”) 8 IV Indywidualny wywiad pogłębiony – prowadzenie wywiadu • Steinar Kvale, Prowadzenie wywiadów, rozdział 5 (z wyjątkiem podrozdziału „Scenariusz wywiadu”), i rozdział 7 („Jakość wywiadu”), Warszawa 2010, s. 135-152 15 IV Indywidualny wywiad pogłębiony – techniki projekcyjne i wspomagające Dominika Maison, Jakościowe metody badań marketingowych, Warszawa 2017, rozdział 8 22 IV Obserwacja • Michael Angrosino, Badania etnograficzne i obserwacyjne, Warszawa, 2010, s. 87 i 105-125 (prowadzenie obserwacji) • William Goode i Paul Hatt, Ogólne zasady i typy obserwacji, w: Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, t. 2, red. M. Malikowski i M. Niezgoda, Tyczyn 1997, s. 3-13 29 IV Wywiad jakościowy – ćwiczenia z prowadzenia wywiadów w oparciu o wyniki pilotażu Lektury 3-6 13 V Zogniskowany wywiad grupowy – podstawy i przykład prowadzenia Katarzyna Gawlik, Badania fokusowe, w: Badania jakościowe, tom II: Metody i narzędzia, red. D. Jemielniak, Warszawa 2012, s. 131-162 20 V Analiza i interpretacja materiału z badań jakościowych Gibbs G., Ibidem, rozdział 4 (Kodowanie tematyczne i kategoryzacja) i rozdział 6 (Analiza porównawcza) 27 V Konsultacje 3 VI Prezentacja wyników badań 10 VI Prezentacja wyników badań |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
warsztat |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
III. OCENA I ZALICZENIE 1. WARUNEK KONIECZNY do uzyskania zaliczenia to obecność na zajęciach oraz przesyłanie zadań domowych, przy czym: • dopuszczalna jest nieobecność na dwóch zajęciach; • nieobecność na każdych kolejnych zajęciach oznacza konieczność napisania krótkiej pracy z tematyki opuszczonych zajęć (obowiązują lektury dla opuszczonego spotkania); • nieobecność na więcej niż połowie zajęć automatycznie uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. 2. WARUNEK KONIECZNY do uzyskania zaliczenia to trwająca cały semestr praca nad projektem badawczym. W ramach badań należy wykonać: • Przynajmniej dwa wywiady indywidualne, trwające min. 30 minut. Każda z osób w zespole musi wykonać minimum 2 wywiady – jeden z transkrypcją, drugi z notatką z wywiadu. • Przynajmniej jedna technika wizualna lub projekcyjna w ramach przynajmniej jednego wywiadu • ZAMIAST jednego wywiadu indywidualnego można wykonać: a) obserwację według arkusza obserwacji: każda z osób wypełnia kartę obserwacji i załącza do aneksu b) LUB analizę zawartości prasy/materiałów z internetu: wykonać grupowo analizę treści kilku do kilkunastu tekstów i załączyć teksty do aneksu c) LUB wywiad grupowy: wykonać wspólnie jeden wywiad grupowy i załączyć transkrypcję do aneksu. Z badań grupa sporządza raport oraz prezentację i przekazuje się je prowadzącej zajęcia w formie elektronicznej, a wyniki – prezentuje na forum grupy podczas ostatnich dwóch zajęć. 3. Ocena końcowa oparta jest na trzech elementach (1) Raport końcowy (max 80 punktów), który musi zawierać: • stronę tytułową, spis treści, wprowadzenie, • plan badań (cel badań: co badanie miało eksplorować/opisywać/wyjaśniać, pytania badawcze,); • przegląd istniejącej literatury: zebranie istniejących już ustaleń na interesujący Państwa temat oraz informacji o badaniach, które istnieją na ten temat, w tym narzędzi, które w nich zastosowano (minimum 3 pozycje literaturowe); • konceptualizację i operacjonalizację przedmiotu badania - sposoby rozumienia pojęć, opis przebiegu badania; • uzasadnienie przyjętej metodologii: odwołania do literatury z zajęć wykorzystanej przy tworzeniu i realizacji badania (literatura metodologiczna) • opis stworzonego narzędzia; • opis doboru próby (a jeżeli odbiegał on od takiego, jaki by Państwo wybrali przy odpowiednim czasie i środkach - również opis tego, jak dobraliby Państwo próbę mając dodatkowe zasoby); • przedstawienie i analizę wyników • bibliografię, • aneks w postaci narzędzi badawczych i transkrypcji, notatek i/lub kart obserwacji. Państwa raporty będą oceniane przez pryzmat: (a) poziomu merytorycznego – kompletności i jakości wykonania i opisu poszczególnych kroków wymienionych powyżej; potrzebna wiedza jest przez nas przerabiana na zajęciach oraz znajduje się w udostępnionej Państwu literaturze obowiązkowej (40 punktów); (b) wysiłku włożonego w przygotowanie i wykonanie badania (ilość wykorzystanych technik, długość wywiadów, przeczytanych materiałów, etc.; 20 punktów); (c) formy raportu - jakości jego wykonania (jasna struktura, obecność wszystkich wymienionych wyżej elementów raportu, jednolite sformatowanie tekstu, obecność tabel i/lub wykresów, odwołania literaturowe i bibliografia) (20 punktów). (d) (2) Grupowa prezentacja badania i jego wyników na zajęciach (max 20 punktów) Prezentacja musi trwać maksymalnie 15 minut i będzie oceniana pod kątem (a) poziomu merytorycznego (10 punktów), (b) atrakcyjności i formy przedstawienia swojego projektu (10 punktów). Może mieć dowolną formę – słowną, multimedialną, filmową, teatralną, dramową itd. Ważne, by informowała o tym, czego dotyczyło badanie, jak zostało zrobione i jakie wyniki przyniosło. Skala punktacji i ocen końcowych: • <51 punktów – ndst • 51-60 punktów – dst • 61-70 punktów – dst+ • 71-80 punktów – db • 81-90 punktów – db+ • >90 punktów – bdb |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.