Antropologia turystyki [16-ATUR-11]
Semestr letni 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Moodle ID: 333737_1
Przedmiot: | Antropologia turystyki [16-ATUR-11] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2019/2020 [2020/SL]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy i miejsca:
|
każdy czwartek, 8:00 - 9:30
(sala nieznana)
każdy czwartek, 9:45 - 11:15
(sala nieznana) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Egzamin | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Filip Kubiaczyk | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1.J. Urry, Spojrzenie turysty, tłum. A. Szulżycka, Warszawa 2007. Literatura uzupełniająca: 1. T. Todorov, Podbój Ameryki. Problem innego, przeł. J. Wojcieszak, Warszawa 1996. 2. M.L. Pratt, Imperialne spojrzenie. Pisarstwo podróżnicze a transkulturacja, przeł. E.E. Nowakowska, Kraków 2011. 3. E. Said, Orientalizm, przeł. M. Wyrwas-Wiśniewska, Warszawa 2005. 4. F. Kubiaczyk, Nowoczesność, kolonialność i tożsamość: perspektywa latynoamerykańska, Poznań 2013. 5. A. Wieczorkiewicz., Apetyt turysty. O doświadczaniu świata w podróży, Kraków 2012. 6. D., MacCannel, Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, przeł. A. Wieczorkiewicz, E. Klekot, Warszawa 2002. 7. K. Podemski K., Socjologia podróży, Poznań 2005. 8. Wędrować, podróżować, być turystą. Podróż w dyskursach kultury, P. Kowalski P (red.), Opole 2003. 9. L. Turos, Antropologia turystyki, Warszawa 2003. 10. A. Mączak, Odkrywanie Europy. Podróże w czasach renesansu i baroku, Gdańsk 1998. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Antropologia turystyki - próba definicji Kultura podróżowania dawniej i dziś Kolonialne i postkolonialne podróże Europejczyków Sylwetka współczesnego turysty Muzeum jako „miejsce polityczne” |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z antropologicznym wymiarem podróżowania. W pierwszej części wykładu student zapoznaje się z podstawowymi terminami z zakresu antropologii i turystyki kulturowej, genezą i rozwojem podróżowania w perspektywie historyczno-kulturowej oraz różnymi ujęciami turystyki wśród badaczy. Następnie, na wybranych przykładach, zapoznaje się z konkretnymi przypadkami doświadczania podróży przez człowieka (zwiedzanie miast, muzeów, krajów nieeuropejskich przez Europejczyków i krajów europejskich przez nie-Europejczyków, miejsc śmierci i katastrof - tzw. czarna turystyka, podróżowania all inclusive, etc.). W drugiej części zajęć, na bazie literatury przedmiotu i własnych doświadczeń student przygotowuje wystąpienie w formie prezentacji multimedialnej/filmu wideo/wystąpienia ustnego (do wyboru) na uzgodniony z prowadzącym temat, związany z problematyką wykładu. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
5.0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu 4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu 4.0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu 3.5 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu 3.0 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu 2.0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie treści kształcenia, zawartych w programie przedmiotu |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Projektowanie kultury, III rok, semestr VI |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.