Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyczne wyzwania w nauce [22-FUFA-EWN] Semestr zimowy 2019/2020
Wykład, grupa nr 1
Moodle ID: 333518_1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Etyczne wyzwania w nauce [22-FUFA-EWN]
Zajęcia: Semestr zimowy 2019/2020 [2019/SZ] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każda środa, 18:00 - 20:00
sala 206
Szamarzewskiego 89 bl. C jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 3
Limit miejsc: 10
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Prowadzący: Ewa Nowak, Iwona Olejniczak, Antoni Szczuciński, Aleksander Ziemny
Literatura:

Wybór: J. Różyńska i M. Waligóra (red.) "Badania naukowe z udziałem ludzi w biomedycynie"; D. Pimple, "Research ethics"; dobre praktyki i standardy etyczne badacza wg kodyfikacji europejskich i instytucji finansujących badania naukowe w Polsce; W. Galewicz (red.) "Badania z udziałem ludzi"; D. Probucka (red.) "Etyka a zło"; H. Hick (red.) "Klinische Ethik"; J. Habermas, "Przyszłość natury ludzkiej"; H. Jonas, "Zasada odpowiedzialności"; J. Filek (red.) "Filozofia odpowiedzialności"; P. Rosół, "O etycznej odpowiedzialności nauki i techniki"; H. Jonas, "Warum die Technik ein Gegenstand für die Ethik ist: fünf Gründe"; E. Nowak, R. Franzini "Organizm i wolność. Filozofia życia i etyka nauk o życiu"; J. Doherty, "AI civil rights"; "Przewodnik po prawach zwierząt"

Zakres tematów:

1. Cele zajęć/przedmiotu:

• zapoznać studentki/studentów ze sferami ryzyka etycznego w działalności naukowo-badawczej, technicznej i wdrożeniowo-rozwojowej

• wytrenować u studentek/studentów umiejętność problematyzacji etycznej w sferach: nauka i technika, eksperyment, prowadzenie badań naukowych

• wdrożyć studentkom/studentom znajomość etyki badań naukowych

• wdrożyć studentkom/studentom imperatyw odpowiedzialności nauki za przyszłość ludzkości i naturalnego środowiska jej życia (elementy etyki nauk o życiu i odpowiedzialności gospodarki)

2. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych (jeśli obowiązują):

Poddanie się wstępnej, szacunkowej ocenie potrzeb uczestnika podczas pierwszego spotkania organizacyjnego

3. Efekty uczenia się (EU) dla zajęć i odniesienie do efektów uczenia się (EK) dla kierunku studiów. Po zakończeniu zajęć student/ka:

- EWN1 zna sfery ryzyka etycznego w działalności naukowo-badawczej, technicznej i wdrożeniowo-rozwojowej K_W03, K_K03

- EWN2 umie problematyzować wyzwania etyczne w sferach: nauka i technika, eksperyment, prowadzenie badań naukowych K_W03, K_U16

- EWN3 zna i rozumie etyczne standardy i dobre praktyki niezbędne w prowadzeniu badań naukowych K_W03, K_W05

– EWN4 umie zapewnić etyczne bezpieczeństwo projektowi naukowo-badawczemu K_W17, K_U16

– EWN5 rozumie imperatyw teraźniejszej odpowiedzialności badacza i instytucji badawczej za przyszłość K_K03

– EWN6 kluczowy wkład etyki do innych nauk (research ethics przekrojowo) K_W03, K_U16

4. Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się (EU) z odniesieniem do odpowiednich efektów uczenia się (EU) dla zajęć/przedmiotu

Treści programowe dla zajęć/przedmiotu

- Sfery ryzyka etycznego w działalności naukowo-badawczej, technicznej i wdrożeniowo-rozwojowej EWN1, EWN6

- wyzwania etyczne w sferach: nauka i technika, eksperyment, prowadzenie badań naukowych EWN2, EWN6

- etyczne standardy i dobre praktyki niezbędne w prowadzeniu badań naukowych (humanistyka a badania transdyscyplinarne) EWN3, EWN6

– etyczne bezpieczeństwo projektu naukowo-badawczego EWN4, EWN6

– imperatyw teraźniejszej odpowiedzialności za przyszłość (H. Jonas) EWN5, EWN6

Metody dydaktyczne:

Metody i formy prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EU

Metody i formy prowadzenia zajęć x

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień x

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy x

Dyskusja x

Praca z tekstem c

Metoda analizy przypadków x

Uczenie problemowe (Problem-based learning) x

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)

Metoda ćwiczeniowa

Metoda laboratoryjna x

Metoda badawcza (dociekania naukowego) x

Metoda warsztatowa

Metoda projektu x

Pokaz i obserwacja

Demonstracje dźwiękowe i/lub video x

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach (trzy 10-godzinne bloki tematyczne pod opieka poszczególnych wykładowców; projekt/trening/raport w ramach wybranego bloku) x

Inne (jakie?) case study

Metody i kryteria oceniania:

3. Nakład pracy studenta i punkty ECTS

Forma aktywności. Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 30 h W z elementami konw. i lab.

Praca własna studenta*

Przygotowanie do zajęć 30

Czytanie wskazanej literatury 30

Przygotowanie projektu 15

Przygotowanie raportu 15

Przygotowanie pracy semestralnej

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia

Inne (jakie?) - praca śródsemestralna

SUMA GODZIN 120 h (przy fakultecie odpowiednio 90 h)

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 4 ECTS (przy fakultecie odpowiednio 3 ECTS)

4. Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0): widoczne regularne bardzo dobre przygotowanie z lektury, aktywna refleksja, zapytywanie i dociekanie, uważność na cudze wypowiedzi, staranne wykonanie ćwiczeń, zadań, prac; pomysłowość, zamysł wykorzystania wiedzy we własnej ścieżce rozwojowej, badawczej, zawodowej.

dobry plus (+db; 4,5): nieregularne przygotowanie, nieregularna aktywność i współpraca.

dobry (db; 4,0): nieregularnie współpracował podczas zajęć; powierzchownie referował lektury i odbiegał od kluczowych zagadnień

dostateczny plus (+dst; 3,5): bardzo nieregularnie przygotowany, powierzchowność etc. j.w.

dostateczny (dst; 3,0): słabe przygotowanie do niemal każdych zajęć, znikoma aktywność, niestosowanie się do instrukcji dydaktycznych.

niedostateczny (ndst; 2,0): brak obserwowalnego przygotowania, brak udziału, brak współpracy (zob. kryteria przy "bdb").

Uwagi:

Uwaga 1. Egzamin (w przypadku fakultetu - zaliczenie) odbywa się na podstawie indywidualnego projektu realizowanego pod opieka wykładowców (forma pisemna z elementami prezentacji)

Uwaga 2. Zajęcia przeniesione na termin: środa, godz. 19.00

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)