Etyczne wyzwania w nauce [22-FUFA-EWN]
Semestr zimowy 2019/2020
Wykład,
grupa nr 1
Moodle ID: 333518_1
Przedmiot: | Etyczne wyzwania w nauce [22-FUFA-EWN] | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019/SZ]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Ewa Nowak, Iwona Olejniczak, Antoni Szczuciński, Aleksander Ziemny | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Wybór: J. Różyńska i M. Waligóra (red.) "Badania naukowe z udziałem ludzi w biomedycynie"; D. Pimple, "Research ethics"; dobre praktyki i standardy etyczne badacza wg kodyfikacji europejskich i instytucji finansujących badania naukowe w Polsce; W. Galewicz (red.) "Badania z udziałem ludzi"; D. Probucka (red.) "Etyka a zło"; H. Hick (red.) "Klinische Ethik"; J. Habermas, "Przyszłość natury ludzkiej"; H. Jonas, "Zasada odpowiedzialności"; J. Filek (red.) "Filozofia odpowiedzialności"; P. Rosół, "O etycznej odpowiedzialności nauki i techniki"; H. Jonas, "Warum die Technik ein Gegenstand für die Ethik ist: fünf Gründe"; E. Nowak, R. Franzini "Organizm i wolność. Filozofia życia i etyka nauk o życiu"; J. Doherty, "AI civil rights"; "Przewodnik po prawach zwierząt" |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Cele zajęć/przedmiotu: • zapoznać studentki/studentów ze sferami ryzyka etycznego w działalności naukowo-badawczej, technicznej i wdrożeniowo-rozwojowej • wytrenować u studentek/studentów umiejętność problematyzacji etycznej w sferach: nauka i technika, eksperyment, prowadzenie badań naukowych • wdrożyć studentkom/studentom znajomość etyki badań naukowych • wdrożyć studentkom/studentom imperatyw odpowiedzialności nauki za przyszłość ludzkości i naturalnego środowiska jej życia (elementy etyki nauk o życiu i odpowiedzialności gospodarki) 2. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych (jeśli obowiązują): Poddanie się wstępnej, szacunkowej ocenie potrzeb uczestnika podczas pierwszego spotkania organizacyjnego 3. Efekty uczenia się (EU) dla zajęć i odniesienie do efektów uczenia się (EK) dla kierunku studiów. Po zakończeniu zajęć student/ka: - EWN1 zna sfery ryzyka etycznego w działalności naukowo-badawczej, technicznej i wdrożeniowo-rozwojowej K_W03, K_K03 - EWN2 umie problematyzować wyzwania etyczne w sferach: nauka i technika, eksperyment, prowadzenie badań naukowych K_W03, K_U16 - EWN3 zna i rozumie etyczne standardy i dobre praktyki niezbędne w prowadzeniu badań naukowych K_W03, K_W05 – EWN4 umie zapewnić etyczne bezpieczeństwo projektowi naukowo-badawczemu K_W17, K_U16 – EWN5 rozumie imperatyw teraźniejszej odpowiedzialności badacza i instytucji badawczej za przyszłość K_K03 – EWN6 kluczowy wkład etyki do innych nauk (research ethics przekrojowo) K_W03, K_U16 4. Treści programowe zapewniające uzyskanie efektów uczenia się (EU) z odniesieniem do odpowiednich efektów uczenia się (EU) dla zajęć/przedmiotu Treści programowe dla zajęć/przedmiotu - Sfery ryzyka etycznego w działalności naukowo-badawczej, technicznej i wdrożeniowo-rozwojowej EWN1, EWN6 - wyzwania etyczne w sferach: nauka i technika, eksperyment, prowadzenie badań naukowych EWN2, EWN6 - etyczne standardy i dobre praktyki niezbędne w prowadzeniu badań naukowych (humanistyka a badania transdyscyplinarne) EWN3, EWN6 – etyczne bezpieczeństwo projektu naukowo-badawczego EWN4, EWN6 – imperatyw teraźniejszej odpowiedzialności za przyszłość (H. Jonas) EWN5, EWN6 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Metody i formy prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EU Metody i formy prowadzenia zajęć x Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień x Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy x Dyskusja x Praca z tekstem c Metoda analizy przypadków x Uczenie problemowe (Problem-based learning) x Gra dydaktyczna/symulacyjna Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) Metoda ćwiczeniowa Metoda laboratoryjna x Metoda badawcza (dociekania naukowego) x Metoda warsztatowa Metoda projektu x Pokaz i obserwacja Demonstracje dźwiękowe i/lub video x Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach (trzy 10-godzinne bloki tematyczne pod opieka poszczególnych wykładowców; projekt/trening/raport w ramach wybranego bloku) x Inne (jakie?) case study |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
3. Nakład pracy studenta i punkty ECTS Forma aktywności. Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 30 h W z elementami konw. i lab. Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 30 Czytanie wskazanej literatury 30 Przygotowanie projektu 15 Przygotowanie raportu 15 Przygotowanie pracy semestralnej Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia Inne (jakie?) - praca śródsemestralna … SUMA GODZIN 120 h (przy fakultecie odpowiednio 90 h) LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 4 ECTS (przy fakultecie odpowiednio 3 ECTS) 4. Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): widoczne regularne bardzo dobre przygotowanie z lektury, aktywna refleksja, zapytywanie i dociekanie, uważność na cudze wypowiedzi, staranne wykonanie ćwiczeń, zadań, prac; pomysłowość, zamysł wykorzystania wiedzy we własnej ścieżce rozwojowej, badawczej, zawodowej. dobry plus (+db; 4,5): nieregularne przygotowanie, nieregularna aktywność i współpraca. dobry (db; 4,0): nieregularnie współpracował podczas zajęć; powierzchownie referował lektury i odbiegał od kluczowych zagadnień dostateczny plus (+dst; 3,5): bardzo nieregularnie przygotowany, powierzchowność etc. j.w. dostateczny (dst; 3,0): słabe przygotowanie do niemal każdych zajęć, znikoma aktywność, niestosowanie się do instrukcji dydaktycznych. niedostateczny (ndst; 2,0): brak obserwowalnego przygotowania, brak udziału, brak współpracy (zob. kryteria przy "bdb"). |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Uwaga 1. Egzamin (w przypadku fakultetu - zaliczenie) odbywa się na podstawie indywidualnego projektu realizowanego pod opieka wykładowców (forma pisemna z elementami prezentacji) Uwaga 2. Zajęcia przeniesione na termin: środa, godz. 19.00 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.