Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia [23-PSDM-PRC] Semestr zimowy 2019/2020
Konwersatorium, grupa nr 6
Moodle ID: 333184_6

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia [23-PSDM-PRC]
Zajęcia: Semestr zimowy 2019/2020 [2019/SZ] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 6 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 15:00 - 16:30
sala 208
Budynek dydaktyczny, ul. Międzychodzka 5 jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 27
Limit miejsc: 29
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Prowadzący: Izabela Stankowska-Mazur
Strona domowa grupy: http://pribnr.home.amu.edu.pl/
Literatura:

Bakiera, L., Stelter, Ż. (2011). Leksykon psychologii rozwoju człowieka. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Difin.

Erikson, E. H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Zysk i S-ka.

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.). (2009). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.). (2009). Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jagodzińska, M. (2003). Rozwój pamięci w dzieciństwie. Gdańsk: GWP.

Piaget, J. (1981). Równoważenie struktur poznawczych. Warszawa: PWN.

Piaget, J. (2006). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN.

Plopa, M. (2005). Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków: Oficyna Wyd. „Impuls”.

Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (2009). Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Schaffer, D. R., Kipp, K. (2012). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Schaffer, H. R. (2009). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Trempała, J. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wygotski, L. (2004). Wybrane prace psychologiczne. Warszawa: PWN.

Zakres tematów:

Rozwój aktywności: Aktywność jako podstawa rozwoju psychicznego i jako forma relacji jednostki z otoczeniem.

Rozwój pojęcia Ja: Samopoznanie w poszczególnych okresach rozwoju człowieka.

Rozwój psychospołeczny: Zmiany w funkcjonowaniu psychospołecznym człowieka w całym cyklu życia. Naczelne problemy rozwojowe według E. Eriksona.

Rozwój społeczny: Rozwój stosunków interpersonalnych i interakcji osobowych w ciągu życia człowieka: ciągłość i zmiana, specyfika w poszczególnych okresach rozwojowych, przywiązanie, konflikt rozstaniowy.

Rozwój emocjonalny: Socjalizowanie ekspresji emocjonalnej. Samokontrola. Kształtowanie dojrzałości emocjonalnej.

Rozwój poznawczy: Geneza i kształtowanie się czynności intelektualnych. Rozwój inteligencji w ujęciu J. Piageta. Geneza wyższych funkcji psychicznych. Rozwój spostrzegania. Zmiany w zakresie pamięci.

Rozwój komunikacji interpersonalnej: Rozwój mowy i kompetencji komunikacyjnej.

Rozwój moralny: Zmiany w zakresie rozumowania moralnego. Sądy a postępowanie moralne.

Metody dydaktyczne:

wykład konwersatoryjny

dyskusja

praca z tekstem

metoda analizy przypadków

pokaz i obserwacja

demonstracje dźwiękowe i video

metody aktywizujące

praca w parach/w grupach

Metody i kryteria oceniania:

ocena kolokwium pisemnego

ocena zadań dodatkowych

bardzo dobry (bdb; 5,0): 91-100%

dobry plus (+db; 4,5): 83-90%

dobry (db; 4,0):75-82%

dostateczny plus (+dst; 3,5): 67-74%

dostateczny (dst; 3,0): 60-66%

niedostateczny (ndst; 2,0): 59% i mniej

80% obecności na zajęciach konwersatoryjnych

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)