Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia [23-PSDM-PRC]
Semestr zimowy 2019/2020
Konwersatorium,
grupa nr 6
Moodle ID: 333184_6
Przedmiot: | Psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia [23-PSDM-PRC] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2019/2020 [2019/SZ]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 6 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 27 |
Limit miejsc: | 29 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Prowadzący: | Izabela Stankowska-Mazur |
Strona domowa grupy: | http://pribnr.home.amu.edu.pl/ |
Literatura: |
Bakiera, L., Stelter, Ż. (2011). Leksykon psychologii rozwoju człowieka. T. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Difin. Erikson, E. H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Zysk i S-ka. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.). (2009). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.). (2009). Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Jagodzińska, M. (2003). Rozwój pamięci w dzieciństwie. Gdańsk: GWP. Piaget, J. (1981). Równoważenie struktur poznawczych. Warszawa: PWN. Piaget, J. (2006). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: PWN. Plopa, M. (2005). Psychologia rodziny: teoria i badania. Kraków: Oficyna Wyd. „Impuls”. Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (2009). Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Schaffer, D. R., Kipp, K. (2012). Psychologia rozwoju. Od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universalis. Schaffer, H. R. (2009). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Trempała, J. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wygotski, L. (2004). Wybrane prace psychologiczne. Warszawa: PWN. |
Zakres tematów: |
Rozwój aktywności: Aktywność jako podstawa rozwoju psychicznego i jako forma relacji jednostki z otoczeniem. Rozwój pojęcia Ja: Samopoznanie w poszczególnych okresach rozwoju człowieka. Rozwój psychospołeczny: Zmiany w funkcjonowaniu psychospołecznym człowieka w całym cyklu życia. Naczelne problemy rozwojowe według E. Eriksona. Rozwój społeczny: Rozwój stosunków interpersonalnych i interakcji osobowych w ciągu życia człowieka: ciągłość i zmiana, specyfika w poszczególnych okresach rozwojowych, przywiązanie, konflikt rozstaniowy. Rozwój emocjonalny: Socjalizowanie ekspresji emocjonalnej. Samokontrola. Kształtowanie dojrzałości emocjonalnej. Rozwój poznawczy: Geneza i kształtowanie się czynności intelektualnych. Rozwój inteligencji w ujęciu J. Piageta. Geneza wyższych funkcji psychicznych. Rozwój spostrzegania. Zmiany w zakresie pamięci. Rozwój komunikacji interpersonalnej: Rozwój mowy i kompetencji komunikacyjnej. Rozwój moralny: Zmiany w zakresie rozumowania moralnego. Sądy a postępowanie moralne. |
Metody dydaktyczne: |
wykład konwersatoryjny dyskusja praca z tekstem metoda analizy przypadków pokaz i obserwacja demonstracje dźwiękowe i video metody aktywizujące praca w parach/w grupach |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena kolokwium pisemnego ocena zadań dodatkowych bardzo dobry (bdb; 5,0): 91-100% dobry plus (+db; 4,5): 83-90% dobry (db; 4,0):75-82% dostateczny plus (+dst; 3,5): 67-74% dostateczny (dst; 3,0): 60-66% niedostateczny (ndst; 2,0): 59% i mniej 80% obecności na zajęciach konwersatoryjnych |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.