Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Czarownica - literackie portrety, symbolika i reinterpretacja [03-F-CLP] Semestr zimowy 2019/2020
Konwersatorium, grupa nr 1
Moodle ID: 331196_1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Czarownica - literackie portrety, symbolika i reinterpretacja [03-F-CLP]
Zajęcia: Semestr zimowy 2019/2020 [2019/SZ] (zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień).
każdy wtorek, 13:30 - 15:00
sala 015
Collegium Maius jaki jest adres?
Terminy najbliższych spotkań: Daty odbywania się zajęć grupy. Prezentują informacje na podstawie zdefiniowanych w USOS terminów oraz spotkań.
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem.
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
Data i miejsceProwadzący
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: 20
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Prowadzący: Magdalena Bednarek
Zakres tematów:

Czarownica fakultet

1. Czarownica i Baba Jaga

Piękna Wasylisa, W: Rosyjskie bajki ludowe ze zbioru Aleksandra Afanasjewa. Przeł. M. Biernacka i in. Kraków 2001.

J. i W. Grimm, Pani Trude, przeł. E. Pieciul-Karmińska. W tychże, Baśnie dla dzieci i domu. Wydanie pełne. Il. O. Ubbelohde. Przeł. E. Pieciul-Karmińska. Poznań, Wydawnictwo Media Rodzina 2010.

https://bajka.umk.pl/slownik/lista-hasel/, hasła: Czarownica, Baba Jaga

2. Na słowiańską nutę

K. B. Miszczuk, Jaga. 2018.

J. Fajks, Jak oba wianki się zeszły „Pismo Folkowe” 131, https://pismofolkowe.pl/artykul/jak-oba-wianki-sie-zeszly-4987

3. Polowania na czarownice

J. Sprenger, H. Kreamer, Młot na czarownice (wybrane rozdziały).

P.V. Levack, Procesy o czary we wczesno nowożytnej Europie. Rozdział 1. Oraz fragment rozdziału 2: elementy zbiorczej koncepcji czarostwa

J. Piekara, Młot na czarownice. W: tegoż, Młot na czarownice. Lublin 2007.

4. Wiedźma romantyczna

J. Michelet, Czarownica. Przeł. M. Kaliska. Przedm. L. Kołakowski. Londyn 1993. TU: Wstęp, Król Umarłych, Książę Natury, Szatan Lekarzem.

D. Terakowska, Córka czarownic. Kraków 1998.

5. Bogini czy kapłanka?

A. Kohli, Trzy kolory bogini. Kraków 2007 (fragm..).

O. Tokarczuk, Prowadź swój pług przez kości umarłych. Kraków 2009.

6. Co znaczy WITCH?

J. Nowotniak-Poręba, Czarownice w myśli Mary Daly. W: Czarownice. Studia z kulturowej historii fenomenu, red. A. Anczyk, J. Doroszewska, K.M. Hess, Katowice 2017.

K. Kofta, Chwała czarownicom. Warszawa 2002.

7. Czarownice dzisiaj

G. Gardner, Współczesne czarownictwo. Przeł. O. Majda. Warszawa 2010.

J. Saxena, J. Zimmerman, Basic Witches. Magia kobiecości, Przeł. J. Lipińska. Łódź 2018.

8. Z perspektywy klasy

S. Federici, Caliban and the Witch. Nowy Jork 2004 (fragm..).

T. Pratchett, Równoumagicznienie. Przeł. P. W. Cholewa. Poznań 1996.

9. Wiedźmy w USA lat 50.

A. Miller, Czarownice z Salem. Przeł. A. Bańkowska. 1972.

S. Schiff, Salem 1626. Przeł. J. Dzierzgowski. 2019.

10. Między wróżką a czarownicą

J. Zipes, Witch as fairy/ Fairy as witch. W: tegoż, The Irresistible Fairy Tale. The Cultural and Social History of a Genre. Princeton 2012.

Czarownica. cz. 1. i 2.

11. Czy można zmienić czarownicę?

B. Niesporek- Szamburska, Stereotyp czarownicy i jego modyfikowanie. Katowice 2013.

Metody i kryteria oceniania:

Prezentacja lub test.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)