Wprowadzenie do frazeologii niemieckiej [09-WDFN-ILS-11]
Semestr zimowy 2017/2018
Konwersatorium,
grupa nr 1
Moodle ID: 281867_1
Przedmiot: | Wprowadzenie do frazeologii niemieckiej [09-WDFN-ILS-11] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2017/2018 [2017/SZ]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | 30 |
Prowadzący: | Elżbieta Dziurewicz |
Literatura: |
Bergerová, Hana, o. J.: Multimediales Unterrichtsmaterial zur deutschen Phraseologie: <http://frazeologie.ujepurkyne.-com/index2.htm> [Zugriff am 23.06.2017] Burger, Harald (2015): Phraseologie: eine Einführung am Beispiel des Deutschen. Berlin: Erich Schmidt Verlag. Donalies, Elke (2009): Basiswissen Deutsche Phraseologie. Tübingen: Narr Francke. Dziurewicz, Elżbieta (2015): Korpusbasierte Analyse der Phraseologismen im Deutschen am Beispiel des phraseologischen Optimums für DaF. Hamburg: Dr. Kovac Verlag. Fleischer, Wolfgang (1997): Phraseologie der deutschen Gegenwartssprache. Tübingen: Max Niemeyer Verlag. Földes, Csaba/Kühnert (1990): Hand- und Übungsbuch zur deutschen Phraseologie. Budapest. Herzog, Annelies (2013): Idiomatische Redewendungen von A-Z. Ein Übungsbuch für Anfänger und Fortgeschrittene. München. Levin-Steinmann, Anke (2016): Deutsche Redewendungen verstehen, üben und anwenden (ein Übungsbuch für Deutsch-Lernende und Deutsch-Sprechende). Hern. Palm, Christine (1997): Phraseologie. Eine Einführung. Tübingen: Gunter Narr Verlag. Urban, Anna (2009): „Zwischen den Zeilen gelesen“. Funktionen von Phraseologismen in Feuilletons der >>Frankfurter Allgemeinen Zeitung<<. Poznań: Wydawni¬ctwo Naukowe UAM. |
Zakres tematów: |
1. Podstawowe pojęcia z zakresu frazeologii 2. Cechy związków frazeologicznych 3. Możliwe klasyfikacje 4. Główne grupy frazeologizmów (idiomy, przysłowia, formy blizniacze, skrzydlate słowa, kolokacje, konstrukcje werbo-nominalne, frazeologizmy pragmatyczne) 5. Użycie frazeologizmów w tekstach 6. Pojęcie wariantu i modyfikacji 7. Praca ze słownikiem frazeologicznym 8. Strategie uczenia się związków wielowyrazowych 9. Ekwiwalencja związków frazeologicznych |
Metody dydaktyczne: |
prezentacje, praca samodzielna, praca w parach, praca w grupach, dyskusja, gry, burza mózgów, praca z książką, film, projekty |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie i ocenę z przedmiotu składają się następujące punkty: - zaliczenie kolokwium na koniec semestru (obejmującego część praktyczną i teoretyczną); obowiązuje następująca skala ocen: bdb 92-100% db+ 85-91% db 76%-84% dst+ 68-75% dst 60%-67% ndst 0-59% - obecność na zajęciach, odrabianie prac domowych, przygotowanie do zajęć oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.