Współczesne trendy w edukacji dorosłych [11-WT-4ZK-s]
Semestr zimowy 2017/2018
Wykład,
grupa nr 1
Moodle ID: 273107_1
Przedmiot: | Współczesne trendy w edukacji dorosłych [11-WT-4ZK-s] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2017/2018 [2017/SZ]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 25 |
Limit miejsc: | 35 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Renata Konieczna-Woźniak, Ewa Solarczyk-Ambrozik |
Literatura: |
Knowles M., S., Holton III, E., F., Swanson R., A., Edukacja Dorosłych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010 Malewski M., Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczność dyscypliny naukowej, Wrocław 1989. Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2009. Mikołajczyk K., Jak uczą się dorośli, czyli co powinien wiedzieć trener o specyfice kształcenia uczestników szkolenia, „e-mentor” 2011/2(39) Mikołajczyk K., Techniki efektywnego uczenia się – sposób na rozwijanie zdolności intelektualnych, E-mentor 2005/3(10) Solarczyk – Ambrozik E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej. Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Poznań, 2009 Solarczyk – Ambrozik E., Makrostrukturalne uwarunkowania zmienności systemu oświaty dorosłych, (w:) K. Przyszczypkowski, E. Solarczyk-Ambrozik, Zmiana społeczna a kompetencje edukacyjne dorosłych, Koszalin 1995 Solarczyk – Ambrozik E., Rynek a wykształcenie – szanse i bariery dostępu do edukacji dorosłych (w:) Rynek i kultura neoliberalna a edukacja, red. A. Kargulowa, S.M. Kwiatkowski, T.Szkudlarek, Impuls, Kraków 2005 Solarczyk – Ambrozik E., Zmiany we wzorach przebiegu karier a całożyciowe uczenie się (w:) Doradztwo zawodowe w perspektywie calożyciowego uczenia się, red. E. Solarczyk – Ambrozik, Poznań 2016. Solarczyk-Ambrozik, E., Od uspołecznienia „mas” do upodmiotowienia jednostek – od oświaty dorosłych do uczenia się przez całe życie, „Edukacja Dorosłych” 2013/1. Solarczyk-Ambrozik, E., Uczenie się przez całe życie jako rzeczywistość edukacyjna. Dyskurs całożyciowego uczenia się w tle zmian społeczno-ekonomicznych, (w:) red. E. Solarczyk-Ambrozik, Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, UAM Poznań 2013. Czasopisma: Edukacja Dorosłych, E-mentor, Rocznik Andragogiczny, Zeszyty Naukowe Młodych Andragogów Netografia: Silver team czyli potęga doświadczenia. Kompendium.pdf http://silverteam.dobrekadry.pl/dokumenty/finalny/03_Kompendium.pdf Illeris K.,O specyfice uczenia się ludzi dorosłych, „Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja : kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej” nr 1 (45), 85-96, 2009 http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Terazniejszosc_Czlowiek_Edukacja_kwartalnik_mysli_spoleczno_pedagogicznej/Terazniejszosc_Czlowiek_Edukacja_kwartalnik_mysli_spoleczno_pedagogicznej-r2009-t-n1_(45)/Terazniejszosc_Czlowiek_Edukacja_kwartalnik_mysli_spoleczno_pedagogicznej-r2009-t-n1_(45)-s85-96/Terazniejszosc_Czlowiek_Edukacja_kwartalnik_mysli_spoleczno_pedagogicznej-r2009-t-n1_(45)-s85-96.pdf |
Zakres tematów: |
1. Edukacja dorosłych w ujęciu historycznym – od oświaty dorosłych do całożyciowego uczenia się - ewolucja celów i zadań edukacji dorosłych - kształtowanie się systemu instytucji i form edukacji dorosłych 2. Od nauczania do uczenia się - Teoretyczne, epistemologiczne i filozoficzne założenia edukacji dorosłych - Zmiana paradygmatyczna w edukacji dorosłych : oświata dorosłych – kształcenie ustawiczne – całożyciowe uczenie się ( lifelong learning) - Uczenie się przez całe życie jako rzeczywistość edukacyjna. Społeczno – kulturowe i technologiczne wyznaczniki zmian w edukacji dorosłych 3. Edukacja dorosłych w polityce oświatowej - Lifelong learning jako globalny consensus edukacyjny - lifelong learning w polityce Unii Europejskiej - Polityka na rzecz uczenia się przez całe życie w krajowych strategiach rozwoju - Uczenie się formalne i nieformalne dorosłych jako problem edukacyjny 4. Zmiany przebiegu karier edukacyjnych i zawodowych - Indywidualne strategie edukacyjne - Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się 5. Problemy szkolnictwa wyższego w kontekście upowszechnienia uczenia się przez całe życie - uznawanie kompetencji zdobytych poza obszarem edukacyjnym na poziomie wyższym - nowe technologie kształcenia 6. Teoretyczne podstawy analizy aktywności edukacyjnej dorosłych - Teorie uczenia się dorosłych - Teorie aktywności edukacyjnej dorosłych - Szanse i bariery aktywności edukacyjnej dorosłych |
Metody dydaktyczne: |
wykład dyskusja |
Metody i kryteria oceniania: |
5.0 – znakomita wiedza 4.5 – bardzo dobra wiedza 4.0 – dobra wiedza 3.5 – zadawalająca wiedza 3.0 – zadawalająca wiedza 2.0 – niezadowalająca wiedza |
Uwagi: |
r1-X-S2x-ZK |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.