Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne trendy w edukacji dorosłych [11-WT-4ZK-s] Semestr zimowy 2017/2018
Wykład, grupa nr 1
Moodle ID: 273107_1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Współczesne trendy w edukacji dorosłych [11-WT-4ZK-s]
Zajęcia: Semestr zimowy 2017/2018 [2017/SZ] (zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 25
Limit miejsc: 35
Zaliczenie: Egzamin
Prowadzący: Renata Konieczna-Woźniak, Ewa Solarczyk-Ambrozik
Literatura:

Knowles M., S., Holton III, E., F., Swanson R., A., Edukacja Dorosłych, Wydawnictwo

Naukowe PWN, Warszawa 2009.

Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław 2010

Malewski M., Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczność dyscypliny naukowej, Wrocław 1989.

Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2009.

Mikołajczyk K., Jak uczą się dorośli, czyli co powinien wiedzieć trener o specyfice kształcenia uczestników szkolenia, „e-mentor” 2011/2(39)

Mikołajczyk K., Techniki efektywnego uczenia się – sposób na rozwijanie zdolności intelektualnych, E-mentor 2005/3(10)

Solarczyk – Ambrozik E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej. Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Poznań, 2009

Solarczyk – Ambrozik E., Makrostrukturalne uwarunkowania zmienności systemu oświaty dorosłych, (w:) K. Przyszczypkowski, E. Solarczyk-Ambrozik, Zmiana społeczna a kompetencje edukacyjne dorosłych, Koszalin 1995

Solarczyk – Ambrozik E., Rynek a wykształcenie – szanse i bariery dostępu do edukacji dorosłych (w:) Rynek i kultura neoliberalna a edukacja, red. A. Kargulowa, S.M. Kwiatkowski, T.Szkudlarek, Impuls, Kraków 2005

Solarczyk – Ambrozik E., Zmiany we wzorach przebiegu karier a całożyciowe uczenie się (w:) Doradztwo zawodowe w perspektywie calożyciowego uczenia się, red. E. Solarczyk – Ambrozik, Poznań 2016.

Solarczyk-Ambrozik, E., Od uspołecznienia „mas” do upodmiotowienia jednostek – od oświaty dorosłych do uczenia się przez całe życie, „Edukacja Dorosłych” 2013/1.

Solarczyk-Ambrozik, E., Uczenie się przez całe życie jako rzeczywistość edukacyjna. Dyskurs całożyciowego uczenia się w tle zmian społeczno-ekonomicznych, (w:) red. E. Solarczyk-Ambrozik, Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, UAM Poznań 2013.

Czasopisma:

Edukacja Dorosłych, E-mentor, Rocznik Andragogiczny, Zeszyty Naukowe Młodych Andragogów

Netografia:

Silver team czyli potęga doświadczenia. Kompendium.pdf

http://silverteam.dobrekadry.pl/dokumenty/finalny/03_Kompendium.pdf

Illeris K.,O specyfice uczenia się ludzi dorosłych, „Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja : kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej” nr 1 (45), 85-96, 2009

http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Terazniejszosc_Czlowiek_Edukacja_kwartalnik_mysli_spoleczno_pedagogicznej/Terazniejszosc_Czlowiek_Edukacja_kwartalnik_mysli_spoleczno_pedagogicznej-r2009-t-n1_(45)/Terazniejszosc_Czlowiek_Edukacja_kwartalnik_mysli_spoleczno_pedagogicznej-r2009-t-n1_(45)-s85-96/Terazniejszosc_Czlowiek_Edukacja_kwartalnik_mysli_spoleczno_pedagogicznej-r2009-t-n1_(45)-s85-96.pdf

Zakres tematów:

1. Edukacja dorosłych w ujęciu historycznym – od oświaty dorosłych do całożyciowego uczenia się

- ewolucja celów i zadań edukacji dorosłych

- kształtowanie się systemu instytucji i form edukacji dorosłych

2. Od nauczania do uczenia się

- Teoretyczne, epistemologiczne i filozoficzne założenia edukacji dorosłych

- Zmiana paradygmatyczna w edukacji dorosłych : oświata dorosłych – kształcenie ustawiczne – całożyciowe uczenie się ( lifelong learning)

- Uczenie się przez całe życie jako rzeczywistość edukacyjna. Społeczno – kulturowe i technologiczne wyznaczniki zmian w edukacji dorosłych

3. Edukacja dorosłych w polityce oświatowej

- Lifelong learning jako globalny consensus edukacyjny

- lifelong learning w polityce Unii Europejskiej

- Polityka na rzecz uczenia się przez całe życie w krajowych strategiach rozwoju

- Uczenie się formalne i nieformalne dorosłych jako problem edukacyjny

4. Zmiany przebiegu karier edukacyjnych i zawodowych

- Indywidualne strategie edukacyjne

- Doradztwo zawodowe w perspektywie całożyciowego uczenia się

5. Problemy szkolnictwa wyższego w kontekście upowszechnienia uczenia się przez całe życie

- uznawanie kompetencji zdobytych poza obszarem edukacyjnym na poziomie wyższym

- nowe technologie kształcenia

6. Teoretyczne podstawy analizy aktywności edukacyjnej dorosłych

- Teorie uczenia się dorosłych

- Teorie aktywności edukacyjnej dorosłych

- Szanse i bariery aktywności edukacyjnej dorosłych

Metody dydaktyczne:

wykład

dyskusja

Metody i kryteria oceniania:

5.0 – znakomita wiedza

4.5 – bardzo dobra wiedza

4.0 – dobra wiedza

3.5 – zadawalająca wiedza

3.0 – zadawalająca wiedza

2.0 – niezadowalająca wiedza

Uwagi:

r1-X-S2x-ZK

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)