Diagnoza i wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zaburzeniami sprzężonymi [11-DZS-11-s]
Semestr zimowy 2017/2018
Konwersatorium,
grupa nr 1
Moodle ID: 270579_1
Przedmiot: | Diagnoza i wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z zaburzeniami sprzężonymi [11-DZS-11-s] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2017/2018 [2017/SZ]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 19 |
Limit miejsc: | 24 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Prowadzący: | Aneta Wojciechowska |
Literatura: |
Bielicka-Cymerman J. „Zaburzenia napadowe niepadaczkowe u dzieci.” http://www.padaczka.pl/index.php?menu=warto_przeczytac 24.02.2008 Grochmal-Bach B. (2003). Dziecko z zaburzeniami padaczkowymi - aspekty pedagogiczne i psychologiczne. Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Kościelska M. (1976). Psychologiczne problemy padaczki u dzieci. Warszawa: PWN Majkowski J. (1986). Padaczka : diagnostyka, leczenie, zapobieganie. Warszawa : Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich Majkowski J., Bułachowa L. (1991). Padaczka : porady dla chorych. Warszawa : Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich Michałowicz R. (red.) (2001). Padaczka i inne stany napadowe u dzieci. Warszawa: Wydawnictwo PZWL www.padaczka.pl www.neuronet.pl http://guzki.w.interia.pl Korniszewski L. (2005), Dziecko z zespołem wad wrodzonych. Diagnostyka dysmorfologiczna. Warszawa: PZWL ( rozdz. 4, 5, 8,9) Cytowska B., Winczura B., Stawarski A.(red.) (2008) , Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: IMPULS (s. 77-94, 145-152, 233-242) Namysłowska I. (red.) (2007), Psychiatria dzieci i młodzieży. (s. 96-97) Maurer A., Bołtuć I. (2002), Dzieci z zespołem Williamsa. Kraków: IMPULS www.wspolnie.org Tetzchner S., von, Martinsen H. (2002), Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania się. Nauka znaków oraz używania pomocy komunikacyjnych przez dzieci, młodzież i dorosłych z zaburzeniami rozwoju. Kaczmarek B.B. (red.) (2014) Makaton w rozwoju osób ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi Kaczmarek B.B., Wojciechowska (2015), Autyzm i AAC. Aleternatywne i wspomagające sposoby porozumiewania się w edukacji osób z autyzmem Dykcik W. (red) - Pedagogika specjalna. Poznań: Wyd. UAM (rozdziały dotyczące niepełnosprawności intelektualnej Obuchowska I. (red.) - Dziecko niepełnosprawne w rodzinie (rozdziały dotyczące niepełnosprawności intelektualne). Kielin J. (red.) - Rozwój daje radość. Gdańsk:GWP (rozdziały dotyczące metod terapeutycznych) |
Zakres tematów: |
Padaczka jako jedno z częstych zaburzeń współwystępujących z niepełnosprawnością intelektualną Dziecko z zespołem wad wrodzonych Charakterystyka wybranych zespołów genetycznych Niepełnosprawność intelektualna w sprzężeniu z niepełnosprawnością ruchową i sensoryczną AAC w pracy z dziećmi ze sprzężoną niepełnosprawnością |
Metody dydaktyczne: |
prezentacja, dyskusja, film, praca w grupach |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w formie pisemnej. Kryteria oceniania : 5.5– znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 5.0– bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Uwagi: |
gr1 r2-S2-PDwr |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.