Lektury i narracje alternatywne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 31-WK20Z02 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Lektury i narracje alternatywne |
Jednostka: | [Pracownia Pytań Granicznych] |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.graniczne.amu.edu.pl/moodle |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Pełny opis: |
Ideą proponowanych zajęć jest prezentacja ważnych i przystępnych a mało znanych lub niedostatecznie znanych książek / publikacji / dzieł sztuki – z akcentem na przełamanie i poszerzenie dominujących w dzisiejszym kształceniu ogólnym kanonów lekturowych i kulturowych. Ze względu na specyfikę dziedziny narracji – „lektury” rozumiemy tu rozszerzająco (włączamy w to pojęcie także odbiór mediów innych niż książka, w szczególności filmu). Chodzi o pokazanie swoistego para-kanonu ważnych lektur i narracji – nieproponowanych zazwyczaj w ramach studiów kierunkowych poszczególnych dyscyplin. Idea tych zajęć nawiązuje do propozycji sieci uniwersyteckiej Cultural Competenties Network EUniCult, którą nasz Uniwersytet współtworzył za pośrednictwem Pracowni Pytań Granicznych. W ramach konsultacji 15 uniwersytetów europejskich zaproponowano elementy programu kształcenia kulturowego dla studentów wszystkich kierunków i poziomów studiów. Propozycje obejmą przykładowe alternatywne lektury / narracje z zakresu nauk przyrodniczych i ścisłych, nauk społecznych, nauk humanistycznych, a także przykłady narracji medialnych o wysokim potencjale diagnostyczno-społecznym. Celem tych propozycji nie jest dostarczenie uczestnikom zajęć nowego kanonu lektur, ale wprowadzenie i zachęta do otwierania własnych dotychczasowych kanonów i wyobrażeń o lekturach i narracjach wartych zainteresowania. Każda propozycja zostanie poprzedzona wstępem kontekstowym, umożliwiającym zrozumienie jej miejsca i znaczenia w przestrzeni kultury. Przykładowe lektury i narracje: Nauki przyrodnicze i ścisłe – Lorenz, K. (1972, 1975, 1996, 2003). Tak zwane zło. Warszawa: PIW. – Penrose, R, (2006). Droga do rzeczywistości. Wyczerpujący przewodnik po prawach rządzących Wszechświatem. Warszawa: Prószyński i S-ka. – Wilson, E. (2012). Konsiliencja. Jedność wiedzy. Warszawa: Zysk i S-ka. Nauki społeczne – Canetti, E. (1986). Masa i władza. Warszawa: Czytelnik. – Schreber, D. P., (2006). Pamiętniki nerwowo chorego, Kraków: Libron. – White, H. (2011). Tożsamość i kontrola. Kraków: Nomos. – Lewin, K. (1951). Field theory in social science: selected theoretical papers. New York: Harpers. – Luhman, N. (2007). Systemy społeczne. Kraków: Nomos. – Sedláček, T. (2013). Ekonomia dobra i zła. Warszawa: Studio EMKA. Nauki humanistyczne – Barthes, R. (1970). Mit i znak. Eseje. Warszawa: PIW – Janion, M. (2007, 2016). Niesamowita słowiańszczyzna. Kraków: Wydawnictwo Literackie. – Wunderlich, H. G. (2007). Tajemnica Krety. Dokąd Byk porwał Europę, czyli o korzeniach kultury. Kraków: Universitas. Film – Seriale Davida Simona The Wire i Treme. – Serial Allana Balla Sześć stóp pod ziemią. |
Literatura: |
• Bal, M. (2012). Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. • Jung, M., Meyer, C. (wyd.). (2009) Bologna Revisited. General Education at Europe's Universities. Berlin: BWV-Berliner Wissenschafts-Verlag. • Kozyr-Kowalski, S. (2008). Uniwersytet a rynek. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. • Iwasiów, I., Czerska, T. (2005). Kanon i obrzeża. Kraków: Universitas. • Pines, D., DeVore, I., John Tooby, Turkevich, A., Wrangham, R., Schwartz, D., Singer J., Wolfram, S., Cowan, J. D. i Scott, A. (2019). Emerging Syntheses in Science: Proceedings of the Founding Workshops of the Santa Fe Institute. Santa Fe: SFI Press. |
Efekty uczenia się: |
Ogólne efekty uczenia się dla zajęć (OE) Wiedza: student zna i rozumie Zasady zróżnicowania i jedności nauk (ścisłych, przyrodniczych, społecznych i humanistycznych). Interferencje między naukami. Podstawowe reguły i metody pracy interdyscyplinarnej i transdyscyplinarnej. Zasady obrazowania zjawisk społecznych w naukach, literaturze, twórczości artystycznej i kulturze popularnej. Umiejętności: student potrafi Analizować różne typy wiedzy i ich wzajemne relacje. Interpretować naukę w jej kulturowych uwarunkowaniach. Interpretować związki i interferencje nauk przyrodniczych, społecznych i humanistycznych. Kompetencje społeczne: student jest gotów do Akceptowania kompetencji naukowych, kulturowych i społecznych osób i społeczności spoza własnego kręgu badawczego, kulturowego i społecznego. Przekraczania granic własnych uwarunkowań światopoglądowych i kulturowych. Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: Krytycznie przygląda się dotychczasowym kanonom lektur. Potrafi identyfikować konteksty kulturowe alternatywnych lektur i narracji. Czyta i interpretuje lektury spoza własnego kanonu przedmiotowego. Wybiera samodzielnie kolejne lektury i narracje poszerzające dotychczasowy horyzont własnego wykształcenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): dwie małe prace międzyzajęciowe, referat z prezentacją lub esej ocenione na 5,0 dobry plus (+db; 4,5): dwie małe prace międzyzajęciowe, referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,5 dobry (db; 4,0): dwie małe prace międzyzajęciowe, referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,0 dostateczny plus (+dst; 3,5): dwie małe prace międzyzajęciowe, referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,5 dostateczny (dst; 3,0): dwie małe prace międzyzajęciowe, referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,0 niedostateczny (ndst; 2,0): brak wymaganych prac, brak referatu lub eseju. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 60 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Beata Anna Polak, Tomasz Polak | |
Prowadzący grup: | Beata Anna Polak, Tomasz Polak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Uwagi: |
Uwaga: zajęcia będą prowadzone na platformie Microsoft Teams. Szczegóły zostaną podane osobom zapisanym na zajęcia. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.