Co wynika z krytycznego czytania Biblii?
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 23-PPG-24L05 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Co wynika z krytycznego czytania Biblii? |
Jednostka: | Pracownia Pytań Granicznych |
Grupy: |
Astronomia - II stopień, semestr 2 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Społecznych Przedmioty na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki Wykład humanistyczny 1 |
Strona przedmiotu: | http://www.graniczne.amu.edu.pl/graniczne |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wprowadzenie uczestników w teorię i praktykę krytyki biblijnej. W części wykładowej zostaną przedstawione najważniejsze elementy metod krytycznej pracy z tekstami biblijnymi. Część praktyczną stanowiły będą ćwiczenia warsztatowe – krytyczna analiza wybranych tekstów. Uwzględnimy w szczególności rozwój egzegezy historyczno-krytycznej. Przyjrzymy się także kontrowersjom związanym z wynikami historyczno-krytycznych badań nad Nowym Testamentem. Tematyka zajęć: 1. Wprowadzenie: dlaczego krytyczna lektura biblii? Podstawowe wiadomości o historii i obecnym stanie tekstu biblijnego. 2. Przykład: Jan 9 3. Przegląd metod egzegezy krytycznej 4. Metoda historyczno-krytyczna – historia, rozwój 5. Metoda historyczno-krytyczna – wprowadzenie do krytyki tekstowej 6. Ćwiczenie: tłumaczenia Rdz 1 7. Metoda historyczno-krytyczna – wprowadzenie do historii form 8. Przykład: Łk 24 9. Metoda historyczno-krytyczna – wprowadzenie do historii redakcji 10. Metody oparte na retoryce i narratologii / analizie strukturalnej 11. Przykład: ewangelia Marka / Przykład: Jan 6 12. Metody oparte na socjologii, psychologii, antropologii kulturowej 13. Ćwiczenie: socjo-psychologiczne uwarunkowania wczesnego chrześcijaństwa 14. Metody kanoniczne 15. Metody kontekstowe (teologia wyzwolenia teologia feministyczna) |
Literatura: |
Zalecana literatura: A. Teksty biblijne i doktrynalne: Biblia Poznańska, t. 1–4 (nowa edycja), Poznań 2004. Biblia Tysiąclecia, wyd. 5, Poznań 1999. Biblia Jerozolimska, Poznań 2006 Międzynarodowa Komisja Teologiczna, Świadomość, jaką Jezus miał o sobie samym i o swoim posłaniu (1985),http://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/cti_documents/rc_cti_1985_coscienza-gesu_pl.html – dostęp 18.08.2022. Papieska Komisja Biblijna (1993) Interpretacja Pisma świętego w Kościele. B. Literatura przedmiotu (przykładowa): Crossnan John Dominic, The Birth of Christianity: Discovering What Happened in the Years Immediately After the Execution of Jesus, San Francisco 1998. Crossnan John Dominic, The Essential Jesus: Original Sayings and Earliest Images, New York 1994. Lüdemann Gerd, What really happened? The Rise of Primitive Christianity, 30–70 C.E., „Free Inquiry” April–May 2007. Polak Tomasz, Świadomościowa i instytucjonalna konstytucja chrześcijaństwa. Pytanie o struktury fantazmatyczne, „Nauka” 2009, nr 3, ss. 37–55. Romaniuk Kazimierz, Morfokrytyka i historia redakcji, Warszawa 1983. Rosik Mariusz, Zarzewie konfliktu między Kościołem a Synagogą (do 135 roku), „Estetyka i Krytyka” 2012, nr 3(27), ss. 69–103. Vermes Geza, Autentyczna ewangelia Jezusa, tłum. Jarosław Kołak, Kraków 2009. Vermes Geza, Twarze Jezusa, tłum. Jarosław Kołak, Kraków 2008. Wróbel Mirosław, Synagoga a rodzący się Kościół. Studium egzegetyczno-teologiczne Czwartej Ewangelii (J 9,22; 12,42; 16,2), Kielce 2002. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia OEU student/ka: Wiedza: student zna i rozumie Historię krytycznych badań nad biblią Podstawy metod historyczno-krytycznych Podstawy analizy retorycznej i narracyjnej tekstów biblijnych Umiejętności: student potrafi Oceniać krytycznie poszczególne interpretacje tekstów biblijnych |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (bdb; 5,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 5,0 dobry plus (+db; 4,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,5 dobry (db; 4,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 4,0 dostateczny plus (+dst; 3,5): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,5 dostateczny (dst; 3,0): dwie małe prace międzyzajęciowe (przysłane bezpośrednio po zajęciach, których dotyczą), referat z prezentacją lub esej ocenione na 3,0 niedostateczny (ndst; 2,0): brak wymaganych prac, brak referatu lub eseju. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 45 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Beata Anna Polak, Tomasz Polak | |
Prowadzący grup: | Tomasz Polak | |
Strona przedmiotu: | http://www.graniczne.amu.edu.pl/graniczne | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.