Ethics in the global world
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 22-PIE-EGW |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Ethics in the global world |
Jednostka: | Wydział Filozoficzny |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filozoficznego Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych oferta AMU-PIE na semestr letni Przedmioty AMU-PIE na Wydziale Filozoficznym Przedmioty na Wydziale Filozoficznym |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | język angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | (tylko po angielsku) Cultural Studies – Intercultural Communication |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | (tylko po angielsku) Students familiar with novel trends in Ethics concentrated around freedom, justice and dialogue. Students familiar with state of arts in contemporary Ethics and research in Ethics. Contents refer to research experience and expertise of the lecturers. Globally significant, intercultural and universal topical issues are discussed. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | (tylko po angielsku) -- |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | (tylko po angielsku) • General knowledge on the BA level • Readiness to participate in class discussion • Good command of English |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | (tylko po angielsku) Lecture with a multimedia presentation Interactive lecture Discussions |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | (tylko po angielsku) 4 credits |
Pełny opis: |
(tylko po angielsku) How we think about justice. A theory justice vs. a theory of injustice (Introduction) Contemporary ethics & philosophy of dialogue Victimology Freedom vs. liberation Philosophy of revolt The culture of memory Empathy Values, norms and ethics theories are not everything. Why we need moral competence, decision making and discourse improvement Sociality visualized Contemporary challenges across borders and cultures (A): Hospitality, cosmopolitanism, planetary responsibility Contemporary challenges across borders and cultures (B): Basic needs & high-tech Analytical and non-analytical ethics: an unnecessary split discussed on the basis of the moral action definition Collecting & discussing students' essays |
Literatura: |
(tylko po angielsku) E. Dussel, “Transmodernity and Interculturality: An Interpretation from the Perspective of Philosophy of Liberation” J. Littell, “The Kindly Ones” (excerpts) J. L. Borges & O. Ferrari, “In Dialogue” (excerpts) A. Camus, “The Rebel” (“L’homme revolté”) (excerpts) K. Gan-Krzywoszyńska & P. Leśniewski, “The culture of memory: the approach of Reyes Mate” K. Gan-Krzywoszyńska & P. Leśniewski, “The Kindly Ones” (Les Bienveillantes) P. Freire, "Pedagogy of the Oppressed" (excerpts) E. Nowak, "Meditarranean drama: pragmatic, legal and moral aspects of hospitality", FPED, vol. 2 (4) 2015 E. Nowak, G. Lind, "Mis-Educative Martial Law –The Fate of Free Discourse and the Moral Judgment Competence of Polish University Students from 1977 to 1983", Ethics in Progress, Vol. 9 (2018). No. 2, pp.56-74.Doi:10.14746/eip.2018.2.5,link:hhttps://pressto.amu.edu.pl/index.php/eip/article/view/17874/17613 W. Boratyński et. al., "University Students’ vs. Lay People’s Perspectives on Organ Donation and Improving Health Communication in Poland", Ethics in Progress, Vol. 9 (2018), No. 2, pp. 99-117. Doi:10.14746/eip.2018.2.8; link: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/eip/ article/view/17877/17714 |
Efekty uczenia się: |
(tylko po angielsku) Students learn about the contemporary topical, morally significant issues and problems across cultures Students learn new trends in research-based Ethics and modern non-analytic versus analytic Ethics Students train their ability to reflect on and to discuss topical/universal ethical problems, arguments and dilemmas |
Metody i kryteria oceniania: |
(tylko po angielsku) Written exam Oral exam |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.