Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozoficzne koncepcje terapii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 22-FOFA-FKT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozoficzne koncepcje terapii
Jednostka: Wydział Filozoficzny
Grupy: E-learning - przedmioty Wydziału Filozoficznego
Fakultety ogólnouniwersyteckie na Wydziale Filozoficznym
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych
Przedmioty na Wydziale Filozoficznym
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

Filozofia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Celem wykładu jest obszerna prezentacja zagdanienia terapii – zatem tematów: zdrowia, choroby, normy, kondycji ludzkiej, samopoznania, a następnie: koncepcji higieny, medykalizacji życia społecznego, tzw. bio(władzy) medycyny, bioetycznego sporu o definicje i formy „terapii” – począwszy od wykładni filozofów antycznych, aż po nurt posthumanistyczny.

Wykład ma pokazać Studentom bogactwo i walory nie stricte historycznego, lecz problemowo/badawczo zorientowanego wykładu, prezentującego pewną linię zagadnienia i spory naukowe reprezentatywne dla historii filozofii i socjologii wiedzy. Wykład ma zatem charakter transdyscyplinarny, na jaki składają się spuścizna filozofii klasycznej i historii medycyny, w tym psychiatrii, a także współczesne nurty w etyce medycznej, filozofii sztuki, antropologii filozoficznej i transhumanizmu.

Moduły e-learningowe służą przede wszystkim nabywaniu i pogłębianiu zdolności samodzielnej pracy akademickiej. Dzięki platformie e-learningowej przedmiot zyskuje w następujący sposób:

(1) Zdobywanie umiejętności pozyskiwania informacji naukowej, tj. rozróżnienia (m.in. internetowych) źródeł popularno-naukowych i naukowych oraz oszacowania ich wartości (ich udokumentowania, wiarygodności, merytoryczności).

(2) Nauka systematycznej pracy własnej jako powtarzającej i stopniowo rozszerzającej materiał z wykładu.

2.1 Przygotowanie do wykładu, jak np. zapoznanie się z konkretnym kazusem bioetycznym, który już na wykładzie skonfrontowany zostanie z ustawami i przepisami prawa.

2.2 Praca własna po wykładzie, jak np. lektura krytycznie przeanalizowanego tekstu źródłowego (Foucault, Gadamer, Kępiński) – na kolejnym wykładzie zaproponowanie własnej oceny, dyskusja z wyłożoną krytyką.

(3) Nauka analizy tekstu źródłowego oraz formułowania pisemnej wypowiedzi badawczej (pytanie badawcze/ hipoteza; argumentacja i kontrargumentacja – weryfikacja hipotezy; wnioski badawcze)



Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Zajęcia prowadzone są w 1/3 w formie e-learningu – każdy z modułów zawierać będzie materiał tekstowy lub audio/video oraz odpowiadające mu krótkie zadanie pisemne (ok. 400 słów), jednak studenci są zobowiązani do zrealizowana tylko dwóch dobrowolnie wybranych zadań. Obsługa platformy e-learningowej wyjaśniona zostanie na pierwszym wykładzie – w dniu 7. października.


Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Na platformie e-learningowej

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

wykład;wykład konwersatoryjny; praca z tekstem źródłowym i materiałem video (e-learning)

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2 (nakład pracy: 60 godz, w tym: 22 godz. wykładu, 8 godz. 8-e-learningu oraz 30 godz. pracy własnej Studenta - czytanie literatury, praca pisemna, przygotowanie do zaliczenia)

Skrócony opis:

Naszym tematem są koncepcje terapii – czyli nade wszystko samopoznania – i postulaty autoterapeutyczności formułowane w klasycznych i współczesnych pismach filozoficznych. Pokazane zostaną wyrastające z filozoficznego ideału therapeia zagadnienia zdrowia/balansu, melancholii/depresji, sprawczości, a także: sumienia, etyczności, sprawiedliwości społecznej. Tematyka wykładów obejmuje Antyk, tradycję kartezjańską, Romantyzm, początki psychologii i psychoanalizy, współczesną debatę bioetyczną i posthumanistyczną. Zagadnienie terapii zaprezentowane będzie jako problemowe oraz interdyscyplinarne.

Literatura:

M.Bogaczyk, Sztuka Inna: O sztuce prymitywnej, naiwnej i surowej, „Filo-Sofija”, nr 1 (6), 2006, s. 239-256 (dostęp: 30.09.2018).

M.Bogaczyk-Vormayr, Art Brut oder die Überwindung der Biomacht, „Ethics in Progress“, vol. 5 (2014), no. 2, p. 77-102 (dostęp: 30.09.2018).

J.Hartman, Czym jest bioetyka?, https://biotechnologia.pl/informacje/czym-jest-dzisiaj-bioetyka-jan-hartman,11973 (dostęp: 30.09.2018).

M.Foucault, Hermeneutyka podmiotu, tłum. M.Herer, PWN, Warszawa 2012.

Z.Freud: Żałoa i melancholia, tłum. R. Reszke,w: Tegoż, Psychologia nieświadomości, PWN, Warszawa 2009, s. 147-159.

H.-G.Gadamer, O skrytości zdrowia, tłum. A. Przyłębski, Poznań 2011.

A. Kępiński, Schizofrenia, Wyd. Literackie, Kraków 2001.

A.Kępiński, Rytm życia, Wyd. Literackie, Kraków 2012

S.Kierkegaard, Choroba na śmierć, tłum. J. Iwaszkiewicz, Warszawa 1995.

O.Sacks, Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem, tłum. B.Lindenberg, Poznań 2009.

P.Sloterdijk, Musisz życie swe odmienić. O antropotechnice, tłum. J. Janiszewski, PWN, Warszawa 2014.

M.Soniewicka, Transhumanizm: kilka uwag na temat filozoficznych źródł sporu o ideę biomedycznego ulepszania moralnego, „Ethics in Progress”, vol. 6 (2015). No. 1, p. 38-55: https://www.elearning.amu.edu.pl/wns/pluginfile.php/21310/mod_resource/content/1/Soniewicka.pdf (dostęp: 30.09.2018).

O.Tokarczuk, Opowiadania bizarne, Wyd. Literackie 2018 (np. „Szwy”, „Serce”, "Wizyta”).

Efekty uczenia się:

1. Studenci rozumieją ideę problemowego charakteru wykładu fakultatywnego/monograficznego – specyfikę autorskiej (interpretacyjnej i badawczej) prezentacji wybranego zagadnienia. Studenci znają Gadamerowską koncepcję historii oddziaływań.

2. Studenci znają stanowiska filozofów antycznych, średniowiecznych i nowożytnych wobec tematu zdrowia jako normy oraz historię patologizowania aż po wiek XX chorób/kryzysów zdrowotnych, takich jak choroba psychiczna, ułomność fizyczna, deficyt kognitywny, depresja, choroby nowotworowe oraz AIDS.

3. Studenci poznali szczegółowo koncepcje terapii/terapeutyczności oraz zdrowia vs choroby wybranych filozofów/humanistów: Platon, Epiktet, Seneka, Galen, Ewagriusz Pontyjski, Mistrz Eckhart, Locke, Descartes, Schopenhauer, Nietzsche, James, Freud, Jaspers, Jung, Kępiński, Merleau-Ponty, Foucault, Sontag, Gadamer, Kristeva, Habermas, Singer, Sacks, Sloterdijk.

4. Studenci potrafią wskazać na różnice pomiędzy dwoma modelami terapeutyczności podejmującymi to samo zjawisko, np. „etyka pomimo”/kalectwo u Nietzschego i u Sloterdijka, np. rozmowa terapeutyczna wg Junga i wg Kępińskiego.

5.Studenci znają tradycję biokonserwatyzmu oraz podstawowe przesłanki transhumanizmu i są gotowi podjąć się ich normatywnej oceny.

6. Studenci znają aktualne polskie ustawodawstwo dotyczące transplantologii, aborcji, badań prenatalnych, opieki paliatywnej, ochrony praw pacjenta w stanie wegetatywnym.

7. Studenci znają stanowisko tzw. Wielkich Religii w kwestii medycznej definicji śmierci (tj. śmierci mózgu) oraz transplantologii.

8. Studenci poznali XX-wieczną europejską tradycję art brut i outsider art oraz potrafią wpisać ją w kontekst refleksji filozoficznej (np. Foucault) oraz medycznej (np. Jung, Kępiński) a także współczesnych disability studies i resilience studies.

9.Studenci potrafią odpowiadając na pytania do klasycznego tekstu źródłowego (np. Seneka, np. Schopenhauer), dokonać jego heurezy i adaptacji/aplikacji do aktualnie stawianych zagadnień naukowych czy też problemów społeczno-kulturowych (np. ocena samobójstwa).

10. Studenci potrafią wykorzystać zdobyte informacje, wykazują gotowość do podejmowania działań inspirowanych zdobytą wiedzą

Metody i kryteria oceniania:

- Praca pisemna w ramach e-learningu (ok. 400 słów) jako warunek bycia dopuszczonym/ną do zaliczenia ustnego

- Zaliczenie ustne - wybór jednego dowolnego spośród zaprezentowanych zagadnień zaliczeniowych

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Bogaczyk-Vormayr
Prowadzący grup: Małgorzata Bogaczyk-Vormayr
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)