Etyka środowiskowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 22-FLFA-ESR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Etyka środowiskowa |
Jednostka: | Wydział Filozoficzny |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Filozoficznego Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych Przedmioty na Wydziale Filozoficznym Zajęcia fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Kierunek studiów: | Filozofia (wszystkie specjalności) |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie studentom wiedzy z zakresu etyki środowiskowej, a w tym: ochrony przyrody, idei zrównoważonego rozwoju, sprawiedliwego handlu, polityki energetycznej (aktualnych standardów i zobowiązań krajów UE i ONZ) oraz praw zwierząt. Wykazanie znaczenia i interdyscyplinarnego wymiaru etyki środowiskowej jako filozoficznej dziedziny wiedzy, w tym jej związków z życiem publicznym, modelem demokracji liberalnej, prawami człowieka i prawami zwierząt. Wskazanie na doniosłe, przyszłościowe znaczenie etyki środowiskowej w rozwoju nauk i przemianach życia społecznego w XXI w. – na jej znaczenie w rozumieniu źródeł katastrof społecznych (walka o surowce, głód, wojny klimatyczne, migracje itd.) |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | Zależnie od cyklu (semestru) mogą występować elementy e-learningu. |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Studenci otrzymują materiały drogą mailową. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład (prezentacja), wykład konwersatoryjny (projekcja filmowa, dyskusja, ewentualnie praca w grupach) |
Skrócony opis: | |
Literatura: |
„Ekologia. Przewodnik Krytyki Politycznej”, Warszawa 2009. „Ethos” – nr 102, kwiecień-czerwiec 2013; tytuł numeru: Nasi „bracia mniejsi”, Lublin 2013. J.S. Foer, Zjadanie zwierząt, tłum. D.Dymińska, Warszawa 2013. B.Latour, Polityka natury, tłum. A. Czarnacka, Warszawa 2009. P.Singer et J.Mason, Etyka a to, co jemy, tłum.E.Lazari, Warszawa 2012. P.Singer, Jeden świat. Etyka globalizacji, tłum. C.Cieśliński, Warszawa 2006. H.Welzer, Wojny klimatyczne, tłum. M.Sutowski, Warszawa 2010. J.Ziegler, Geopolityka głodu, tłum. E.Cylwik, Warszawa 2013. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć Student/Studentka: - Zna historię rozwoju i rozumie znaczenie etyki środowiskowej jako subdyscypliny filozoficznej, wiodącej na przełomie XX/XXI w. -Rozumie znaczenie dyskursu etycznego jako tematyzującego koszty ekologiczne, społeczne, polityczne i ekonomiczne wobec nieadekwatnych, krótkowzrocznych rowziązań politycznych. Sytuuje postulaty etyki środowiskowej w kontekście wydarzeń politycznych, lokalnych i globalnych. - Zna historię ruchu na rzecz ochrony zwierząt, klasyczne badania behawioralne na zwierzętach oraz aktualne tendencje dot. zwierząt laboratoryjnych [Jest gotów promować w swym otoczeniu obywatelskie postawy proekologiczne, będące wynikiem racjonalnej wiedzy, umiejętnego operowania informacjami. Rozumie społeczne znaczenie edukacyjnego i demokratyzującego dyskursu proekologicznego oraz własną etyczną odpowiedzialność. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma zaliczenia: Ustne. Przygotowanie jednego, dowolnie wybranego, zagadnienia tematycznego. ZAGADNIENIA ZNAJDUJĄ SIĘ NA PREZENTACJACH. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Bogaczyk-Vormayr | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Bogaczyk-Vormayr | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
|
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
|
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak |
|
Liczba godzin przedmiotu: | 30 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Przekazanie studentom wiedzy z zakresu etyki środowiskowej, a w tym: ochrony przyrody, idei zrównoważonego rozwoju, sprawiedliwego handlu, polityki energetycznej (aktualnych standardów i zobowiązań krajów UE i ONZ) oraz praw zwierząt. Wykazanie znaczenia i interdyscyplinarnego wymiaru etyki środowiskowej jako filozoficznej dziedziny wiedzy, w tym jej związków z życiem publicznym, modelem demokracji liberalnej, prawami człowieka i prawami zwierząt. Wskazanie na doniosłe, przyszłościowe znaczenie etyki środowiskowej w rozwoju nauk i w przemianach życia społecznego w XXI w. – na jej znaczenie w rozumieniu źródeł katastrof społecznych (walka o surowce, głód, wojny klimatyczne, migracje itd.) |
|
Skrócony opis: |
Bloki tematyczne i kalendarz zajęć (wszystkie terminy: 180 min): Część I: Antropocen. Zasoby naturalne, konflikty klimatyczne i katastrofy społeczne. (29.02., 11.03. i 25.03.) Część II: Prawa zwierząt (8.04. i 22.04.) Część III: Bionika i Bioart (6.05. i 27.05) |
|
Literatura: |
„Ekologia. Przewodnik Krytyki Politycznej”, Warszawa 2009. „Ethos” – nr 102, kwiecień-czerwiec 2013; tytuł numeru: Nasi „bracia mniejsi”, Lublin 2013. J.S. Foer, Zjadanie zwierząt, tłum. D.Dymińska, Warszawa 2013. B.Latour, Polityka natury, tłum. A. Czarnacka, Warszawa 2009. P.Singer et J.Mason, Etyka a to, co jemy, tłum.E.Lazari, Warszawa 2012. P.Singer, Jeden świat. Etyka globalizacji, tłum. C.Cieśliński, Warszawa 2006. H.Welzer, Wojny klimatyczne, tłum. M.Sutowski, Warszawa 2010. J.Ziegler, Geopolityka głodu, tłum. E.Cylwik, Warszawa 2013. |
|
Uwagi: |
Zaliczenie: Termin: Wspólnie ustalony termin w czerwcu. Forma zaliczenia: Ustne. Przygotowanie jednego, dowolnie wybranego, zagadnienia tematycznego. ZAGADNIENIA ZNAJDUJĄ SIĘ NA PREZENTACJACH. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.